כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מינוי ליצמן: מתיחות בין הליכוד לכחלון

על רקע המתיחות בקואליציה, מצהיר שר האוצר כחלון אפשרנו את מינוי ליצמן לשר, "מפאת כבודו, והיה חשוב לי שמפלגה כמו יהדות התורה תצטרף לממשלה"

כחלון וליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כחלון וליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בגלל 'יהדות התורה' מתיחות בעניין איוש תיקים פנויים בממשלה: שר האוצר כחלון מסרב שהליכוד יממש תוכניתו למינוי שני שרים, זאת בעקבות סיכום במשא ומתן הקואליציוני בין 'יהדות התורה' לבין 'הליכוד', והכרעת בג"צ כי ליצמן ימונה לשר.

המתיחות האמורה היא סביב סוגיית מינוי הנגבי ובגין לתפקידי שרים, לאחר שסילבן שלום פרש והתפטר, ולאחר שדני דנון פרש לטובת תפקיד השגריר. בליכוד מעוניינים לקדם שניים - את יו"ר הקואליציה צחי הנגבי, וכן את בני בגין, כפיצוי לאחר שכזכור ברגע האחרון נושל מתיק שר שיועד לו, בעקבות מגבלת מינוי השרים.

השרים כחלון ובנט מתנגדים למינוי השניים. ולמעשה על פי דיווחים שונים מסכימים למינוי הנגבי, אך אינם מסכימים למינוי בני בגין. ההתנגדות אינה פרסונלית ואישית נגד בגין, אלא טכנית לפי מפתח חלוקת השרים בממשלה.

לטענתם, בגלל ההתנגדות המסורתית של החרדים האשכנזים לשמש בתפקיד שר בפועל, עם הרכבת הממשלה, קיבלה יהדות התורה כחלק מ'דיל' עם הליכוד תופינים נוספים - כשבתמורה זכה הליכוד לאייש את תפקיד השר המגיע ל'יהדות התורה' על פי מפתח חלוקת השרים.

אולם משמונה ליצמן לשר הבריאות בפועל, כזכור בשל הבג"צ שהוגש ואישור היסטורי של מועצת גדולי התורה לכך - ממילא החישוב משתנה, מכסת הליכוד תתמלא במינוי שר אחד נוסף, כלומר הנגבי. אך מינוי שני שרים ישנה את מפתח החלוקה, ולכך מתנגדים כחלון ובנט, שהעלו התנגדותם החריפה בישיבת הממשלה ובהעדרות מופגנת מישיבת ראשי הסיעות.

אמש, דיבר על כך כחלון לראשונה מפורשות, בראיון ל"פגוש את העתונות" בערוץ 2. הוא נשאל: מה הבעיה שלך לאפשר לנתניהו למנות שרים? ועל כך ענה: "ההסכם הקואליציוני היה על מספר שרים. ברגע שליצמן נכנס אפשרנו את זה, מפאת כבודו של ליצמן והיה חשוב לי שמפלגה כמו יהדות התורה יצטרפו לממשלה. כרגע יצאו שניים ואנחנו צריכים לחזור למספר הרגיל".

המראיינת רינה מצליח ניסתה להבין האם מדובר במשבר של ממש, ושאלה: עד כמה אתה תתעקש על זה? כחלון: "כמה שדרוש אני אתעקש". מצליח: מה זה כמה שדרוש? כחלון: "כמה שדרוש. את רוצה לשמוע התפטרות פומבית? לא. אני חושב שאני אצליח לשכנע את נתניהו שאני צודק בעניין הזה". מצליח: ואם לא? כחלון: "אני אשכנע אותו עוד קצת..."

סוגיית מפתח חלוקת תפקידי השרים, לפי מספר חברי הכנסת המרכיבים את הקואליציה, התעוררה כבר בזמן הקמת הממשלה וימי ההסכמים הקואליציוניים, אז נקבע כי מפתח לשר יהיה לפי שלושה חברי כנסת. לכן זכתה ש"ס לדוגמא בשני שרים, הליכוד לעשרה, ויהדות התורה לשניים (תפקיד יו"ר ועדת כספים מקביל ברמת מחירו הקואליציוני לשר).

השאלה המעניינת היא, ועליה נקבל תשובה במבחן הזמן - האם התנגדות כחלון היא בשל הסוגיה הציבורית - לצמצום מספר השרים וההוצאות הממשלתיות, או שיש כאן סחר מכר פוליטי, וכחלון מעוניין להשיג למפלגתו תפקידים נוספים, כך שהחלוקה היחסית מול הליכוד לא תופר.
מינוי שרים ליצמן משה כחלון שר הבריאות בני בגין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד