ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

שרת המשפטים שקד תקפה, והרב הראשי הסיר את הדיון מסדר היום

ניסיונו של הראשון לציון הגר"י יוסף לשנות את התקנות למינוי דיינים לביה"ד הרבני הגדול נתקל בהתנגדות עזה

הרב לאו, פלאש90
הרב לאו, פלאש90

בעקבות הפרסום כי הראשון לציון הגר"י יוסף יוזם שינוי בתקנות מינוי דיינים חדשים לביה"ד הרבני הגדול, שיעניק לו כוח רב לקבוע את זהות הדיינים - פנתה הבוקר (ב') שרת המשפטים איילת שקד לרבנים הראשיים, וביקשה כי ימנעו את אישור התקנות של מועצת הרבנות הראשית, טרם הידברות עם חברי הועדה וקבלת החלטות בהסכמה רחבה.

בעקבות הודעת השר שקד, הנחה הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו את מזכירות מועצת הרבנות הראשית לישראל להסיר מסדר יומה של הישיבה הצפויה להתקיים היום, את ההמלצות על שינוי התקנות לקבלת כושר לכהן כדיין ביה"ד הרבני הגדול. "הרב הראשי הנחה את וועדת הרבנים להתכנס ולבחון שנית את המלצותיה בטרם יובאו ההחלטות לאישור המועצה", אמרו בלשכתו.

כזכור, לפי הפרסום אמש בוואלה, הראשון לציון מתכנן לשנות את התקנות בעזרת ועדה מיוחדת שהוקמה לפני כחצי שנה, שתפקידה לבחון את התנאים לקבלת כושר לשם מועמדות לדיין בבית הדין הרבני הגדול. בוועדה חברים בין היתר הרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, והרב יצחק רלב"ג, חמיו של הרב הראשי האשכנזי דוד לאו.

לפי המצב כיום, המגבלה היחידה על דיין להגשת מועמדותו לכהונה בבית הדין הגדול, היא הצורך ברקע של שלוש שנות כהונה בבית הדין האזורי. לפי יוזמתו של הראשון לציון הרב יוסף, הותק הנדרש יוארך לתקופה של עשר שנים, ובנוסף יצטרך כל מועמד להציג רזומה כאב בית דין אזורי ולקבל חוות דעת מנשיא בית הדין העליון, תפקיד שכיום נתון ברשותו.

אישור החמרת התנאים לפי המלצת הוועדה, שעליו אחראים מועצת הרבנות הראשית לישראל והשר אזולאי, יעניק לראשל"צ החלטה כמעט בלעדית על זהות המתמודדים לתפקיד הנחשק, ויאפשר לו לסנן מועמדים דתיים לאומיים או אחרים שאינם רצויים, מבלי צורך להגיע להסכמות עם חברי הוועדה שלא מהמגזר החרדי.

לדברי שרת המשפטים שקד, "שינוי התקנות מהווה עקיפה של חוק הדיינים שעליו הופקדה הועדה לבחירת דיינים ומייתר את עבודת הוועדה כוועדה בוחרת ועצמאית".

"שרת המשפטים, יו"ר הועדה לבחירת דיינים ורוב חברי הועדה, לא יתנו ידם לפגיעה קשה בחופש הבחירה של הוועדה האמונה על בחירת דיינים מקצועיים לבית הדין הגדול" הוסיפו בלשכתה.
ראשון לציון בית הדין הרבני הרב דוד לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד