כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הוסרה הפרוכת בישיבות מיר: הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל

ראש ישיבת מיר, הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל, נפטר לאחר שנים ארוכות של מאבק במחלת ניוון שרירים • בישיבת מיר הירושלמית ומיר-ברכפלד, הוסרה הפרוכת • הלוויתו מחר בבוקר בירושלים • פרופיל לדמותו הגדולה

הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל.
הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל.

אבל בישיבת מיר ובעולם התורה: משכונת בית ישראל בירושלים מגיעה הידיעה על פטירתו של הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל, מראשי ישיבת מיר בירושלים, כשהוא בן 78 בפטירתו.

בשנים האחרונות נחלה במחלת ניוון שרירים נדירה ואושפז בבתי החולים. בימים האחרונים הידרדר מצבו והוא אושפז ב'שערי צדק' שם חלה הרעה במצבו והוא השיב את נשמתו ליוצרה, כשסמוך למיטתו נמצאים בני המשפחה שזעקו את פסוקי הוידוי.

לפני מספר שנים חשף 'בחדרי חרדים' את הקשר של המנוח זצ"ל לחברת בריינסטרום המתמקדת בטיפול בחולי ALS - ניוון שרירים סופני, שעברה ככמה שלבים משמעותיים, על טיפול חדשני וראשוני מסוגו, המבוסס על שימוש בתאי גזע.

במסגרת השלב הנוכחי, הותר הטיפול לניסוי בבני אדם. הניסוי נערך בשיתוף פעולה עם בית החולים 'הדסה עין כרם', על 24 חולים, וביניהם הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל - מה שהציל את חייו באותה עת.

אחד מתלמידיו אמר אז ל'בחדרי חרדים' כי "אין לנו די מילים ומספיק הכרת הטוב כלפי החברה. הם פשוט הביאו לנו את הראש ישיבה במתנה מחדש, בדור כזה שכל-כך חסר דמויות הוד, אך נס הוא".

הלוויתו תצא מחר בבוקר בשעה 11:30, מישיבת מיר בירושלים להר המנוחות.


מתולדותיו של ראש הישיבה זצ"ל
הגאון רבי רפאל זצ"ל נולד בעיירת מיר בפולין בט"ז כסלו תרצ"ח לאביו מרן הגאון רבי חיים לייב שמואלביץ זצ"ל ראש ישיבת מיר ולאמו הרבנית חנה מרים ע"ה, בתו של הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל זצ"ל ראש ישיבת מיר.

הגר"ר זצ"ל היה נכדו גם של רבי יוסף יוזל הורוביץ - הסבא מנובהרדוק זצ"ל, מצד אמו של אביו שהייתה בתו של הסבא, ומצד אמו שהייתה נכדה של רבי נתן צבי פינקל הסבא מסלבודקא זצ"ל.

בפרוץ מלחמת העולם השנייה, גלתה הישיבה ממיר לווילנא ולאחר כחודשיים לקיידאן. לאחר כשבעה חדשים עזבו את המקום בפקודת השלטון הקומוניסטי בעיר. התלמידים הצליחו לקבל אשרת כניסה ליפן, שם שהו כ-6 חודשים, ולאחר מכן עברו לשנחחאי.

כשעברה הישיבה לשנחאי, במשך חמש וחצי שנים היה הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל אחראי על ענייני הישיבה לאחר שחמיו היה בארץ. לאחר מכן נסע עם הישיבה לארצות הברית, וכחצי שנה אחר כך עלה יחד עם משפחתו לארץ ישראל וסייע לחמיו בייסוד ישיבת מיר.

בלומדו בישיבת מיר היה המנוח זצ"ל חבר חדר של הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל ראש ישיבת מיר. בשנת תשכ"ב בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו הרבנית עדנה תחי' בתו של הגאון רבי אברהם פרבשטיין זצ"ל ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה.

עד פטירת אביו בג' טבת בשנת תשל"ט שימש כר"מ בישיבת חברון בירושלים, ואז עבר לכהן כראש ישיבה בישיבת מיר בירושלים.

כשנפתחה ישיבת מיר בשכונת ברכפלד במודיעין עילית החל למסור שיעור כללי בישיבה פעם בחודש והיה מגיע לשהות בשבתות בישיבה.

יחד עם ידידו ראש ישיבת 'קול תורה' הגרש"מ דיסקין זצ"ל יזם את הקמת שכונת רמת שלמה בירושלים שהייתה סיפור הצלחה, כשהם עומדים על המשמר להחזיר את כל הכסף שנותר בקופה לרוכשים.

שיעוריו נודעו בעמקותם ובאחרונה אף הוציאו תלמידיו לרפואתו את השיעורים בספר תחת השם "שיעורי רבי רפאל" על מסכתות הש"ס. ככלל, המנוח זצ"ל הקפיד להעלות את כל חידושיו על הכתב, והשאיר אחריו אלפי דפים בכל מסכתות הש"ס, כמו כן היה גם מעורכי האנציקלופדיה התלמודית.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך: עוד בחייו מונה בנו הגאון רבי יעקב שמואלביץ, לכהו כראש ישיבה בישיבת מיר וממלא מקום אביו במסירת השיעור כללי. וכן: רבי בן ציון יוסף, רבי אליעזר, רבי נתן צבי ורבי יחזקאל. חתניו הם רבי אברהם סגל ר"מ בישיבת מיר ברכפלד, רבי יוסף פינס, רבי שמואל וולף ורבי אברהם שפירא.

אחיו הם הגאון רבי אברהם צבי שמואלביץ והרב מאיר מבית הדין לענייני ממונות, גיסיו הם הגאונים רבי יצחק אזרחי ורבי ישראל מאיר וייס ראש ישיבת 'נחלת הלווים'.

על מסע ההלוויה שייצא מישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים להר המנוחות נמשיך ונעדכן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

ישיבת מיר הערב. צילום: קובי הר צבי וישי בוקר








מיר ברכפלד הערב. צילום: ישי בוקר




הרב רפאל שמואלביץ ישיבת מיר לוויה אבל שערי צדק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד