כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מע"מ אפס בתחבורה: מחמאות מהאופוזיציה

אחרי ההתנגדות למינויו לתפקיד שר הפנים, זכה דרעי למחמאות על קידום הנחת המע"מ אפס בתחבורה ציבורית

צילום ארכיון: פלאש 90
צילום ארכיון: פלאש 90

הבוקר (ב') אישרה ועדת הכספים פה-אחד, הצעת חוק הקובעת הנחה בשיעור 14.5% בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני הוציא מנוסח הצעת החוק סעיפים שהיו מאפשרים לשרי האוצר והתחבורה, לשנות את גובה ההפחתה או אף לבטלה בשל נסיבות משתנות.

יו"ר הועדה ח"כ משה גפני הודיע בפתח הישיבה כי בכוונתו להביא את החוק לאישור עוד היום, על-מנת להבטיח שההנחה בתעריפים תיכנס לפועל כבר בשבוע הבא וכי בכוונתו לבטל סעיפים שעשויים לאפשר לשרים לשנות באמצעות צווים או תקנות את גובה ההפחתה או לבטלה כליל. "ועדת הכספים החליטה בחקיקה שיש לתת את ההנחה בתחבורה הציבורית ומן הראוי שהדבר לא ישתנה באמצעות החלטה שרירותית של שר זה או אחר כעבור זמן".

יוזם ההצעה שר הפנים, אריה דרעי: "ההנחות בתעריפי התחבורה הציבורית יש בהן אמירה חברתית חשובה על הכיוון אליו אנחנו הולכים – הוזלת יוקר המחייה ובמיוחד הוזלת מחירי שירותי היסוד. בתחילה רצינו בהסכמים להפחית את המע"מ אך הגענו למסקנה שהתקציב הגדול שעמד לרשותנו להנחות לציבור יתבזבז בדרך הזו ועל-כן מתוך כוונה להיטיב באמת, החלטנו ללכת על הנחוה בתעריפי התחבורה הציבורית לכולם ללא הבדל".

דרעי הסביר את ההחלטה לעקוף את שרי האוצר והתחבורה ע"י חקיקה במקום פרסום צווים להוזלת תעריפים בלבד: "החלטנו ללכת על חקיקה ראשית על-מנת למנוע מצב שבשנה הבאה יבוטלו ההנחות. עלות המהלך 660 מיליון ₪. בהמשך נפעל להוזלת תעריפי המים והחשמל". דרעי קרא לחברי הכנסת לאשר את הצעת החוק בוועדת הכספים בזריזות, על-מנת שעוד היום בשעות הערב, ניתן יהיה לאשר אותה במליאת הכנסת, כיוון ש"התקציב להנחות כבר מונח מה- 1 בינואר וחבל על כל יום שעובר. יש לאשר את החוק על-מנת שהחל מהימים הקרובים נוסעי התחבורה הציבורית יוכלו ליהנות כבר מההנחות".

חברי הכנסת מהאופוזיציה הפתיעו בשבחים שהרעיפו על דרעי על המהלך של הנחות בתעריפי התחבורה הציבורית, לאחר שרק בשבוע שעבר התנגדו למינויו לשר הפנים. חברי הכנסת ח"כ מיקי רוזנטל ואראל מרגלית (המחנה הציוני) בירכו ולאחר מכן דרשו לחזק את התחבורה הציבורית בפריפריה. ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) בירך אף הוא ואמר "אני מקווה שזו סנונית ראשונה למהלכים נוספים להתמודדות הממשלה עם יוקר המחייה. בעיית יסוד במשק הישראלי הינה קיומו של מיסוי עקיף נרחב ונסתר במגוון רחב מאוד של מוצרים. לא חייבים להוריד מע"מ בהכרח אבל יש לטפל בסוגיית המיסוי העקיף. זה לא חכמה שהגירעון נמוך, כי זה נעשה על חשבון האזרחים".

גפני סיכם: "הורדת תעריפי התחבורה הציבורית היא דבר בעל חשיבות עצומה לאזרחי ישראל ובמיוחד לשכבות החלשות ולמעמד הביניים, שהם הצרכנים העיקריים של התחבורה הציבורית. נמשיך לפעול להוזלת מחירים של מוצרים ושירותים חיוניים לאזרח, גם לנזקקים וגם לכלל הציבור. עמדנו על העיקרון של עיגון ההפחתה בחקיקה והוצאנו סעיפים שהם בבחינת סייגים להפחתה על-מנת לוודא שהציבור אכן ייהנה מההנחה. לא נאפשר להסיט את התקציב המיועד להנחות בתחבורה הציבורית לשימושים אחרים".
תחבורה ציבורית הנחה מעמ אפס אריה דרעי ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד