י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אושר: ציוד בית הכנסת חסין מעיקול

לאחר דיון בועדת חוקה אושרה לקריאה שניה ושלישית הצעת החוק של ח"כ יואב בן צור מש"ס

יוזם החוק יואב בן צור. צלם:פלאש90
יוזם החוק יואב בן צור. צלם:פלאש90

וועדת החוקה חוק, ומשפט של הכנסת אישרה היום (ב) לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק ההוצאה לפועל. ההצעה מבקשת לתקן את חוק ההוצאה לפועל כך שבמקרה והחייב הינו בית כנסת, מסגד או כנסיה, בנוסף לתשמישי הקדושה שפטורים מעיקול, לא יתאפשר לעקל מיטלטלין מבית התפילה לטובת גביית החוב בהוצל"פ.

יוזם הצעת החוק, ח"כ יואב בן-צור, אמר: "כי הצעת החוק חשובה ושומרת על בית כנסת שיוכל להתנהל כראוי. התורה ציוותה שלא ניתן לעקל לבעל חוב רכוש בסיסי נצרך לאדם. רוב המוצרים שנמצאים בבית הכנסת, בדרך כלל נתרמו ע"י המתפללים. אבסורד לעקל את הציוד לטובת חובות של בית הכנסת. לא ראוי לעקל ריהוט לטובת חוב מים.

"מאידך, הסכמתי להוסיף להצעת החוק תיקון שיאפשר לעקל ספר תורה למרות שהוא תשמיש קדושה, במקרה שבית הכנסת חייב כסף לסופר שכתב את ספר התורה, או חוב למתקין מזגנים בגין מזגן שהתקין בבית הכנסת. אני חושב שראוי להחריג בעלי חובות כך שיהיה ניתן לעקל לטובת החוב למוכר שסיפק את הסחורה. לא יתכן שאדם יבצע מלאכה עבור בית הכנסת והגבאים ינצלו את המצב החוקי ולא ישלמו לו. התייעצתי עם גדולי תורה שאישרו לי שראוי לבצע את התיקון".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר: "אני לא הייתי מסתכל על מוסדות המדינה כגוף שיהיה ניתן לא לשלם להם חובות".

ראש תחום משפט עברי במשרד המשפטים ד"ר מיכאל ויגודה התנגד להצע"הח ואמר: "העיקרון ההלכתי קובע שחובה ואף מצווה לפרוע חוב, גם אם החוב כלפי ספק תשמישי קדושה לבית הכנסת. אין סיבה שבית הכנסת יחסה תחת ההגנה הקיימת היום בחוק. התיקון לחוק אינו עולה בקנה אחד עם ההלכה".

ח"כ אורי מקלב אמר: "אני לא מבין למה הניחו כיפה לראש הצעת החוק. אשמח לקבל חו"ד הלכתית בכל הצעת חוק". מקלב תהה, "למה לא קיבלנו חו"ד בחוקים אחרים. האם העזתם לבוא לדיון ולצאת כנגד ארגוני הנשים שמדברים כאן כנגד ההלכה? מה קרה שדווקא בהצעה זו קיבלנו חו"ד הלכתית? המסמך שהוגש לנו אינו מסמך הלכתי, אלא סקירה של הלשכה משפטית ולא מעבר לכך.כל ההוצאה לפועל אינה לפי ההלכה! יתירה מזאת טען מקלב, לא רק שההוצל"פ מנוגד להלכה, אלא שזה גזל בידי ההוצאה לפועל. ולכן אסור לרכוש מוצרים מהוצאה לפועל. אני לא פחות פוסק הלכה מהיושבים האחרים סביב השולחן".
בית כנסת עיקול הוצאה לפועל תשמישי קדושה חובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד