כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

אם התינוק שנולד במשקל 6 ק"ג: "יכול ללכת לגן"

בראיון ללובי נשי מספר ד"ר גיל פומפ, מנהל מיון יולדות במעיני הישועה על הלידה בניתוח 'מלא מוקשים' עד ללידה של תינוק בריא במשקל 6 ק"ג • קורא לכל אישה בהריון לבדוק סוכרת

התינוק שנולד במשקל 6 ק"ג: עבר להשגחה מוגברת. צילום: מעיני הישועה
התינוק שנולד במשקל 6 ק"ג: עבר להשגחה מוגברת. צילום: מעיני הישועה

לא כל יום יולדת אישה תינוק במשקל 6 ק"ג. זה מה שקרה הבוקר בבית החולים מעיני הישועה בבני ברק, שם, לאחר ניתוח "מלא מוקשים" – בוצעה הלידה בהצלחה, לאם ולתינוק שלום.
האם, שהתלוצצה לאחר הלידה, אמרה שהוא מוכן כבר ללכת לגן חובה.

"ידענו שמדובר בעובר במשקל גבוה ונערכנו בהתאם", מספר ללובי נשי ד"ר גיל פומפ, מנהל מיון יולדות בבית החולים. "מדובר במשקל של תינוק שנולד בהריון סוכרתי. על פי רוב משקלים כאלו מגיעים רק כתוצאה מהריונות סוכרתיים ואפילו מסוכרת טרום ההריון". הוא מסביר.

התינוק שנולד בשבוע 37, נולד בניתוח שישי לאמו, ונשלח להשגחה מוגברת לימים הקרובים, כדי לוודא שלא ייווצר חלילה מצב של היפוגליקמיה. ד"ר פומפ מדגיש את החשיבות הקריטית בחיפוש אחר הסוכרת בהריון – משום שהריון סכרתי שמטופל כראוי, עשוי למנוע את האצת המשקל של העובר בשבועות האחרונים להריון.

"על פי רוב בהריון סוכרתי שהלידה בניתוח, מחכים עד שבוע 39", מסביר ד"ר פומפ, "בעיקר בשל בשלות ריאות איטית יותר, אולם בסיפור הזה אין ספק שלמשקל היה מדד חשוב לניתוח המוקדם יחסית, כמו שיקולים נוספים שקשורים ליולדת".

ד"ר פומפ מדגיש כי אישה שמחביאה סוכרת, או שאינה טורחת לוודא זאת בבדיקות העמסת סוכר וכו', עשויה להקשות על עצמה ועל הצוות הרפואי בזמן הלידה, משום שהיא תגדיל את סיכויי התינוק להיות גדולים יותר, וכמובן שיש פה גם השפעה של חיים ומוות לעובר.

"בסיפור הספציפי של התינוק הטרי, מדובר במקרה חריג בעוצמת חוסר האיזון משום שהאישה טופלה בצורה הטובה ביותר והתנהלה בדיוק לפי הכללים, אלא שהביולוגיה היתה חזקה מהטיפול – ולכן מדובר אכן במקרה חריג מאוד".

במעייני הישועה מתהדרים באחוז הנמוך של ניתוחים קיסריים, הם עומדים על 9.2% לעומת 19%, "אבל כשצריך לנתח – ברור שמנתחים", מדגיש ד"ר פומפ. "בריאות האם והתינוק מעל לכל".



בית חולים ליולדות מעייני הישועה ד סוכרת הריון משקל תינוק גבוה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד