י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רב בכיר בציונות הדתית: "לא שואף למדינת הלכה"

הרב אלי סדן נחשב לאחד הבכירים ברבני הציונות הדתית, בחוברת שהפיץ הוא מגבה את השב"כ, ומגיב לראשונה לטענות על כיבוש הכיפות הסרוגות את צמרת משרד הביטחון

הרב אלי סדן, צילום: יוסי זמיר, פלאש90
הרב אלי סדן, צילום: יוסי זמיר, פלאש90

הרב אלי סדן אחד הרבנים הבכירים בציונות הדתית הפיץ חוברת, ובה פירט את עמדותיו בנוגע לשורת נושאים שעל סדר יומה של החברה הישראלית.

בחוברת, שקטעים ממנה פורסמו הבוקר (ג') על ידי יאיר אטינגר בהארץ, מבהיר הרב סדן כי אין לציונות הדתית תכנית להשתלט על צה"ל והמדינה, מגבה את חקירת השב"כ את עצורי דומא, ומצהיר כי "הציונות הדתית ויתרה על מדינת ההלכה".

הרב אלי סדן בן ה-68, הוא מייסד וראש מכינה קדם צבאית בני דוד, המכינה הקדם צבאית הראשונה בישראל - שבעקבותיה נפתחו עשרות מכינות קדם צבאיות. הוא נחשב לאחד הרבנים המשפיעים בזרם החרד"לי של הציונות הדתית, והשפעתו מגיעה אף לזרם המתון יותר.

הרב סדן הוא תלמידו של הרב צבי יהודה הכהן קוק, ומאז הפילוג בישיבת מרכז הרב הוא מזוהה עם "ישיבות הקו" בראשות הרב צבי טאו. אחד מתלמידיו המפורסמים הוא אלוף משנה עופר וינטר, שהתפרסם בזמן מבצע "צוק איתן", אז שימש כמח"ט גבעתי.

"מה פירוש הביטוי המפחיד 'השתלטות'?", כותב הרב סדן בהתייחסות לשיח אודות כיבוש הכיפות הסרוגות את צמרת מערכת הביטחון. "הדתיים מגיעים לצבא כמו כל עם ישראל דרך הבקו"ם, משובצים על ידי קצין מיון, וכל דרכם הצבאית מוכתבת על ידי מפקדי הצבא! האם הכותב מציע לסמן בבקו"ם מי בכיפה ומי בלי? הבעיה האמיתית אינה יגיל לוי, שאיני יודע מה מניע אותו לומר דברי הבל כאלה, אם הוא ממומן על ידי גורמים הרוצים לפורר את צה"ל, אם הוא סתם אכול שנאה, אם הוא בור ועם הארץ ביהדות. הבעיה היא שהצבא נותן לו במות בקורסי הפיקוד הבכירים ואינו שם לב שהוא בעצם זורע שנאה ופירוד בתוך הצבא".

הרב סדן אף מקצין ואומר כי אין לסרב פקודה במקרה של שירת נשים בצבא. "צריך להימנע מלהגיע למצב של סירוב פקודה, ולכן חייל הנדרש להשתתף באירוע הנחשב לא צנוע לפי תפישתו האמונית יכול לבקש בנימוס שלא להשתתף באירוע תרבותי הנוגד את תפיסת עולמו, אך אם המפקד מתעקש אין לסרב אלא להיכנס, לסתום את האוזניים באטמים ולהשפיל את הראש לקרקע. את המאבק נגד המגמה המכוערת הזו האזרחים צריכים לנהל, ולא החיילים עצמם".

בהמשך מבהיר הרב סדן את עמדתו בסוגיה הרגישה של הרצח בדומא, וחקירת הנאשמים על ידי השב"כ, תוך הפרת זכויותיהם. "הכל צריך להיות מתוך אמון מלא בראשי מערכת הביטחון" כותב הרב, "מי שהרג את התינוק בדומא הוא רוצח. במובן הפשוט, האישי, המוסרי, הוא רוצח. פעילות יזומה של אדם פרטי או אפילו של קבוצה, גם כאשר הם מגדירים זאת צורך ביטחוני או נקמה, אינה לגיטימית ואיננה נותנת לו לגיטימציה להרוג". ועוד - "איני מאמין שיש אפילו רב אחד העומד מאחורי המעשים הללו. אמנם יש רבנים בעלי תפיסת עולם אנטי-ממלכתית וממילא אינם חלק מהציבור הדתי לאומי שהוא בעל עמדה ממלכתית, אבל בדרך כלל אין רבנים שהם טיפשים גמורים".

ולגבי השאלה האם הציונות הדתית שואפת למדינת הלכה? את המחשבה הזו מגדיר הרב סדן כ"שטויות". "אין שום כוונה ליצור מדינה שתכפה על הציבור החילוני את ההלכה. גם אם יגיע היום ומבחינה אלקטורלית יהיה רוב לדתיים - אני משוכנע שלא תהיה כפייה דתית בישראל".
הרב אלי סדן ציונות דתית מדינת הלכה עופר וינטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד