כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"רבי רפאל הלך, זו לא אותה ישיבת מיר" • שידור חוזר

אלפים התכנסו סביב היכל ישיבת מיר - לשם הוכנסה מיטת ראש הישיבה הגאון הגדול רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל, שהלך אמש לעולמו • לאחר ההספדים, יצא מסע ההלוויה להר המנוחות - שם נטמן • בפנים: שידור חוזר ותיעוד מצולם ומתעדכן

"רבי רפאל הלך, זו לא אותה ישיבת מיר" • שידור חוזר
קובי הר צבי

אלפים התאספו בשעות לפני הצהריים (ג') בשכונת 'בית ישראל' בירושלים ובהיכל ישיבת מיר, למסע הלוויית הגאון רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל, ראש ישיבת מיר שנפטר אתמול בערב לאחר ייסורים קשים, בבית החולים בירושלים.

בהיכל בית המדרש המרכזי של הישיבה הוסרה הפרוכת והתלמידים מיררו בבכי על פטירת רבם. מיטתו של ראש הישיבה הגיעה קודם מסע הלוויה משמגר, לביתו ברחוב בית ישראל 20 הסמוך לישיבה, ומשם הועברה לבית המדרש.



מסע ההלוויה נפתח באמירת תהילים וראשון המספידים היה הגאון רבי אריה פינקל ראש ישיבת מיר ברכפלד וחבר מועצת גדולי התורה, ראש הישיבה הגרא"י פינקל, והגאון רבי ברוך דב פוברסקי ראש ישיבת פוניבז' וחבר מועצת גדולי התורה. לאחר מכן נשא דברי מספד גיסו הגאון רבי יצחק אזרחי מראשי הישיבה, שביכה: "מאז שר' רפאל נפטר זה לא אותה ישיבה, מיר זה לא אותה ישיבת מיר. שיהיה מליץ יושר על הישיבה הקדושה ונזכה במהרה בקרוב לבלע המוות לנצח, ונזכה לתחיית המתים".

לאחר מכן הספידו גיסו הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין ראש ישיבת חברון. הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין ראש ישיבת 'קרית מלך' ביכה את ידידו מנערות ותיאר את הישרות ואת השכל הישר שהיה בו. "השמים בוכים אבד חסיד מן הארץ, כזה שלמות כזה נקיות, קשה לדבר, שיהיה מליץ יושר על הרבנית והמשפחה ועל הישיבה ועל כל בני התורה, דם ישראל נשפך כמים ברחובות".

לאחר מכן הספיד תלמידו הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון שהספיד מחוץ לישיבה בשל היותו כהן והזכיר ש"בכל קושיה שהייתה לנו בסוגיה הכתובת הייתה ר' רפאל, בכל נושא ונושא שדיברתי איתו הוא היה מוסר הכל, עם כל המשנה סדורה שהייתה פרושה לנגד עיניו גם בחבורות של קדשים היה בקי בכל הסוגיות ובכל מכמני התורה".

בנו הגדול וממלא מקומו הגאון רבי יעקב שמואלביץ ספד: "אבא היה כעמוד אש, בכל סוגיה וסוגיה בירר כל פרט ופרט עד הסוף אם הכל מסתדר, לא היה אפשר להתקרב אליו, הוא היה עמוד האש, אין לנו מושגים של רחבות בתורה ממה שינקת מהסבא זצ"ל והאלטער סבא זצ"ל. בראש ובראשונה תהיה מליץ יושר על אמא שתאריך ימים ושנים, עם הצניעות שלה ליוותה אותך כל הדרך, ועל כל המשפחה בדרך שלימדת אותנו לעשות משפט אהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך".

חתנו הגאון רבי אברהם סגל, ר"מ בישיבת מיר ברכפלד, סיים את שורת ההספדים ואמר: "היה ישר באדם ולא רק בשיעורים אל בכל פרט ופרט כל ההנהגה שלו הייתה של ישרי לב שמחה, מה שאני ראיתי זה היה אצלו לעשות את הדבר כמו שהוא, מצד שני גם לא היה חומרות מיוחדות. זה היה ההנהגה הפשוטה אצלו ללא שום חשבונות, הוא היה מופקע מחשבונות עושים כי צריך לעשות".

לאחר מכן נערך מעמד ה'קריעה' ואמירת הקדיש על ידי בניו, ובהמשך יצאה ההלווייה במסלול רחובות מאה שערים, דרך מלכי ישראל עד לישיבת רוזי'ן. אוטובוסים הסיעו את המלווים משם להר המנוחות, שם נטמן סמוך לאביו הגאון רבי חיים זצ"ל.

חדר האוכל בישיבת מיר המאכיל ביום אלפי אברכים ובחורים, נפתח חצי שעה לאחר צאת מסע הלוויה משכונת בית ישראל. יצויין כי שמחת שבע ברכות לנכדת הגאון רבי ברוך אזרחי ראש ישיבת 'עטרת ישראל' שהייתה צפויה להתקיים היום בצהריים בבני ברק, בוטלה בהוראת הגרב"מ, וזאת בשל מסע הלוויה.

בתיאום עם הנהלת ישיבת מיר ונציגי המשטרה, הוחלט על נקודות האבטחה הרפואית ופריסתם של מתנדבי "איחוד הצלה" בהם רופאים, פרמדיקים וחובשים, לאורך צירי הלוויה.

באיחוד הצלה קראו למשתתפי ההלוויה בעקבות אסונות שאירעו בעבר להימנע מלהידחק ליד המיטה בשעת כניסתה ובעת מסע ההלוויה, פעולה שיש בה סכנת חיים ממשית ופגיעה חלילה בכבוד התורה, וכן להימנע מטיפוס על גגות וגדרות, רטיבות הגשמים והחשש לנפילה מגובה מסכנת ומסוכנת שבעתיים.

גם כוחות מד"א הכוללים ניידת טיפול נמרץ, אמבולנסים, אופנועי מד"א וחוליות מגישי עזרה ראשונה, איבטחו את מסע ההלוויה. בנוסף, בסיכום עם אגף פיקוח חניה בעיריית ירושלים הוחלט כי לא יינתנו דוחות חניה בשעת מסע הלוויה בכל אזור הישיבה וכן במסלול נשיאת המיטה באזור גאולה, גבעת שאול והר המנוחות.

עדכון אחרון בשעה 13:52
































הרב רפאל שמואלביץ הלוויה ישיבת מיר אבל הספדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד