י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

עד כדי כך? כן, חוסר ברזל מסכן תינוקות

הורים, אל תזלזלו: נמצא קשר ישיר בין ירידה בהתפתחות הקוגניטיבית של תינוקות לבין הופעתה של אנמיה מחוסר ברזל • אל תהיו היסטריים, תהיו מודעים

עד כדי כך? כן, חוסר ברזל מסכן תינוקות

בריאות התינוק שלכם היא עניין קריטי, ידעתם זאת? כל שיעול יכול להיות מסוכן, כל שלשול או עלייה בחום עשויים להצביע על איומים מסוכנים ממש - אם לא לחיים, אז לפחות להתפתחות שלהם, לעתיד שלהם. ממש כך.

כמעט כולם אומרים לנו לא להיות הורים "היסטריים", אבל כן להיות מודעים לעובדה שהגוף של היתינוקות שלנו מתמודד עם כל כך הרבה דברים חדשים בכל רגע נתון, ואם כל שפעת מחייבת התייחסות רצינית, אז מה קורה כשהתינוק סובל מאנמיה למשל?

בריאות אצל תינוקות - היא לא סתם עוד איזו המלצה חביבה וחייכנית שמציצה מהבאנרים המפרסמים תחליפי חלב באינטרנט. מי שמגדל תינוק אמיתי - יודע שאין קשר בינו ובין אותן תמונות של תינוקות שנדמה שלעולם לא הייתה ולא תהיה להם נזלת.

שלא תדעו, אבל חשוב לדעת:
אנמיה, או חוסר בברזל - היא החוסר התזונתי הנפוץ ביותר בקרב תינוקות בגילאי 6 עד 36 חודשים. אנמיה כזאת עלולה לפגוע בהתפתחות המנטאלית והמוטורית של התינוק ובמקרים מסוימים היא עלולה להיות הסיבה לכך שהתינוק חולה כל הזמן.

אז אתם מקפידים לקחת אותו לטיפת חלב, עוקבים אחרי כל שינוי בעקומת הגדילה, חרדים לגורל המבוגר שיהיה אם עדיין לא העביר חפץ מיד ליד או לא הגיב טוב למשחקי "קוקו", אז למה אנחנו מעקמים פרצוף כשאומרים לנו לתת להם תוסף ברזל? זה מלכלך את הבגדים והתינוק בדרך כלל פחות אוהב את השלב הזה ביום, אבל התוסף הזה הוא לא גחמה של הרופא – הוא חובה.

למה חובה? כי מחקרים רפואיים שנערכו בקרב תינוקות מעידים על קשר ישיר בין ירידה בהתפתחות הקוגניטיבית של התינוק לבין הופעתה של אנמיה מחוסר ברזל.

ברוב המקרים, תינוק בריא, כזה שנולד בזמן, זקוק ל-0.5 עד 0.8 מ"ג ברזל ליום, כאשר בליטר חלב אם מסופקים לו בין 0.3 ל-1 מ"ג ברזל.

האוצר שלכם אמנם נולד עם מאגרי ברזל של 75 מ"ג ברזל, אבל הגוף שלו מנצל אותם לגדילה והתפתחות במשך ארבעת החודשים הראשונים לחייו, אחר כך, הכל תלוי בתזונה שלו ובתוספי הברזל.

זה כל כך קריטי, עד שברשויות הבריאות בכל העולם וכמובן שגם כאן בישראל - לא משאירים מקום לטעויות וממליצים לכל התינוקות על נטילה של תוסף ברזל.

לכן, ההמלצה הרשמית היא להניק עד גיל שישה חודשים, כשמגיל ארבעה חודשים כבר מומלץ להתחיל לשלב תוסף ברזל במינון של כ-7 מ"ג ביום. אם אי אפשר להניק, אז צריך להעניק לו תחליפי חלב אם המעושרים בברזל. מגיל שישה חודשים, כבר ממליצים על מזון עתיר בברזל ובמקביל, לשלב תוסף ברזל במינון של כ-15 מ"ג ברזל עד גיל שנה.

רגע, קחו צעד אחורה – זה מתחיל כבר בהריון
לברזל יש תפקיד מרכזי בהתפתחות מערכת העצבים המרכזית בעובר. נכון שאנחנו רגילים לירידה בזיכרון ובקליטה עם הגיל, אבל אצל עוברים זה עובד הפוך - ככל שהזמן עובר, המוח שלהם גדל יותר ומתפתח הרבה יותר. כל התפתחות כזאת דורשת ברזל. חישבו על זה כעל אבני הבניין של המפעל לייצור אנשים אינטליגנטיים.

כשהאם לא מספקת את דרישות הברזל של העובר שלה בזמן ההיריון, המשוואה היא פשוטה – פחות משאבים להתפתחות המוח. הדבר עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למערכת העצבים המרכזית, ובין היתר להשפעה שלילית על היכולות השכליות של התינוק, מחקרים הוכיחו שזה יבוא לידי ביטוי מאוחר יותר בפגיעה באינטלקט הפוטנציאלי של הילד ובהפרעות התנהגות בילדות.

ברזל וויטמין C – חברים מגיל אפס
אתם כבר אומרים "עד כאן, לא ניתן שהגאון שלנו ייפגע"? אז ברזל יש. עכשיו – איזה ברזל?
כדאי שתדעו שוויטמינים ומינראליים זה טוב ויפה אבל זה לא שווה כלום בלי ספיגה. בשביל להגדיל את הספיגה של הברזל, כלומר את כמות הברזל שבסופו של דבר נשארת בגוף ועובדת בשבילכם, צריך ליטול אותו יחד עם החבר הכי טוב שלו – ויטמין C. כן, אותו ויטמין מוכר וידוע שמצוי הרבה בגמבה (פלפל אדום), תפוזים, קיווי ועגבניות פשוט עוזר לברזל להיספג טוב יותר בגוף. אז תנו לתינוק שלכם מאכלים שמכילים ויטמין C בשילוב עם תוסף הברזל, או שפשוט תתנו לו מראש תוסף ברזל המכיל ויטמין C לשיפור הספיגה.

תנו להם את ה- MAX
זה לא מסובך כמו שזה נשמע. ברזל הוא חשוב לתינוק שלכם, כבר מהשלב שהוא שוחה להנאתו ברחם. נטילה של הברזל עם ויטמין C היא חשובה מאוד כדי לא לזרוק כסף על ברזל שלא עובד כל כך טוב
ואם אתם כבר מחפשים, אז IRON MAX BABY של אקוסאפ הוא בדיוק כזה – תוסף ברזל עם ויטמין C לתינוקות והוא המוצר היחיד בארץ ללא חומרים משמרים, סוכר, ממתיקים מלאכותיים או אלרגניים אחרים. מדובר בתוסף נוזלי שמגיע עם מזלף לנוחות שימוש, והכי חשוב שמדובר בברזל שלא יגרום לתינוק כאבי בטן, גזים או נפיחויות.

ואולי הפרט הכי חשוב – הוא טעים. טעם אוכמניות שיכול להקל עליכם לעבור בשלום את ה"שלב הזה ביום". רק בריאות.



ויטמינים לילדים תוסף ברזל לתינוקות התפתחות הילד הריון לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד