כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הקשר בין האדם לבין העץ • טור

טורו של הרב ישראל אברמובסקי, ראש בית מדרש 'תורה והלכה'

הקשר בין האדם לבין העץ • טור

שבוע שחל בו, שבוע של פתיחת שנה, ראש השנה לאילן.

"כי האדם עץ השדה" (דברים כ, יט )

"כימי העץ ימי עמי" (ישעיהו ס"ה, כב)

"כעץ שתול על פלגי מים" (ירמיהו יז,ח)

כל הנבראים נמשכים בכוח שמיימי אל האדמה ע"י כח המשיכה וזה בעצם סוד קיומנו, כי לולא זה, לא היה ניתן לחיות חיים תקינים, ותפקידו של העץ להעביר את יניקת השורשים מן האדמה ולהעלותה עד לענפים הגבוהים ולפירות כנגד כח המשיכה, וככל שהיניקה משובחת יותר הצמיחה פורחת יותר, ממש כך - גם האדם הארציות והחומריות מושכתו מטה מטה ותפקידו להגביר את צד הרוחניות על צד הגשמיות ולהעלתו מעלה מעלה .
סוד האדמה

כאשר ירצה האדם לנטוע עץ חדש בעולמו ידרש לשים ליבו לכללי היסוד למען יצליח במלאכתו, ולכן את השתיל ניטע באדמה בצורה יציבה כדי שהאדמה תספק מזון לצמח ולשורשיו, להם יתווספו מי גשמים שנספגים באדמה וע''י מערכת מסועפת של שורשים יגיעו אל גזע העץ לענפים והעלים שהרי ללא מים יתייבש העץ וימות. האוויר הנושב מכיל חמצן שהעץ זקוק לו לנשימה וכמובן דו תחמוצת הפחמן לצורך תהליך הפוטוסינתזה אחרת עלול העץ להיחנק ולמות ובנוסף לכל זאת חייב העץ לספוג חום ואש 'אור השמש' כדי להתקיים שרק בדרך זו יתפתחו התהליכים הכימיים הנדרשים.

סוד האדם
בני האדם זקוקים לבסיס יציב שיוכל לספק להם ערכים ומוסר ולתת להם את יכולת הצמיחה, ואולי כיום בעולם עמוס גישות שליליות לעייפה, אנו זקוקים לחוף מבטחים, אליו נוכל לחזור ולשאוב כוחות חדשים

התורה משולה למים "תיִזל כטל אמרתי" הגשם והתורה יורדים מהשמיים ומרווים את הצמאים. התורה זורמת מה' אל עם ישראל ומעניקה כוח וחיות לרוח האנושית. החיים בדרך התורה, פורחים ומניבים חוכמה ומעשים טובים. ללא מים, אדם מתייבש ומאבד כיוון, עד כדי כך, שלעתים אינו מסוגל להכיר עוד את אביו מולידו. בדומה, ללא התורה מאבד אדם את הכיוון, עד כדי כך שאינו מזהה את אביו שבשמיים, הקדוש ברוך הוא.

ובתורה מצאנו "ויפח באפו נשמת חיים" המלה העברית "נשימה" דומה מאוד למלה העברית "נשמה". כוחנו הרוחני מגיע, בצורה מטפורית דרך האוויר והנשימה.

וכמובן האדם זקוק ל'אש' זהו החום, הידידות של המשפחה והקהילה. אנשים קולטים אנרגיה מחברים, עמיתים, בני משפחה, שכנים ושותפים והופכים אותה לזהות ולפעולות. כל המצוות והטקסים של היהדות, קשורים קשר הדוק למשפחה ולקהילה, החל מחגיגת הלידה, דרך בר מצווה, נישואין, חינוך ואפילו מוות.

האדמה והאוויר, האש והמים, הם אלו היסודות לעץ ולאדם, לאדם ולעץ.

העץ מחובר לאדמה והאדם נברא מהאדמה על כן נקרא אדם כי מן האדמה נוצר (ב"ר)

"כי האדם עץ השדה"

איש זקן נטע עץ. עבר לידו איש צעיר ושאל: "מה אתה נוטע"?

"עץ חרוב", ענה הזקן.

"שוטה זקן", אמר הצעיר. "אינך יודע שנדרשות שבעים שנה כדי שעץ החרוב ייתן פרי?!"

"זה בסדר", ענה הזקן, "כשם שאחרים נטעו בשבילי, כך אני נוטע לדורות הבאים"
ראש השנה לאילן טו בשבט האדם עץ השדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד