י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'הפלס' תוהה: מהי דעתו של ראש ישיבת תפרח?

המוסף התורני של 'הפלס' מבקר את הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח, ומצטט מדברים שאמר: "לא לשבת בין המשפתיים"

הגר"א פילץ. צילום ארכיון: קובי הר צבי
הגר"א פילץ. צילום ארכיון: קובי הר צבי

המוספים התורניים של העיתונות החרדית מהווים בדרך כלל מוקד התעניינות ליודעי ספר המבקשים להחכים בדברי תורה, ואינם מעוררים ענין בקרב העוסקים באקטואליה או בפוליטיקה פנים-חרדית. אך קטע שנחבא בתוך אחד המדורים במוסף התורני של עיתון 'הפלס' בשבת האחרונה, הפך לשיחה בקרב הנייעסנים בשל טענות אודות רמזים החבויים בין שורותיו.

במדור התורני 'לקראת שבת' מועברת ביקורת הגאון רבי אביעזר פילץ ראש ישיבת תפרח על אי נקיטת עמדה ברורה מצדו בפילוג הליטאי, על אף שדעתו ידועה היא נשמעה ברבים או בהקלטות.

הקטע עוסק בביאור פסוק המופיע בהפטרה שנקראה השבת, "לָמָּה יָשַׁבְתָּ בֵּין הַמִּשְׁפְּתַיִם לִשְׁמֹעַ שְׁרִקוֹת עֲדָרִים, לִפְלַגּוֹת רְאוּבֵן גְּדוֹלִים חִקְרֵי לֵב". עורך המדור בעיתון מסביר, כי"מפסוק זה הנקרא בהפטרת השבוע, עולה תוספת הארה נכבדה, וזאת לאחר התבוננות בביאור הפסוק ועומק התביעה הטמונה בו".

וכאן למרבה ההפתעה מצטט העיתון מכתב שכתב ראש ישיבת תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ, לפני 27 שנים.

המכתב הועתק מתוך הספר 'וזרח השמש' שיצא לאור בשנת תש"נ וסקר את תקופת הקמתה של תנועת 'דגל התורה' על ידי הרב שך זצ"ל. המכתב כולל קריאה נרגשת לאברכים, להתמסר למערכה שהתחוללה באותה עת, בצירוף אזהרה כי חלילה לעמוד מנגד.

"למותר להאריך בגודל הענין ובנחיצותו להגדיל כבוד שמים, וח"ו שלא ניתבע בתביעת הפסוק 'לָמָּה יָשַׁבְתָּ בֵּין הַמִּשְׁפְּתַיִם – לִפְלַגּוֹת רְאוּבֵן גְּדוֹלִים חִקְרֵי לֵב' - עיין בתרגום, ובתביעת הפסוק 'בְּיוֹם עֲמָדְךָ מִנֶּגֶד בְּיוֹם שְׁבוֹת זָרִים חֵילוֹ', אוי לנו מעלבונה של תורה, והרי זה בבחינת פיקוח נפש אישי לכל אחד ואחד.

"וכהשלמה לכך, הוסיף וביאר ר"י תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ במשאו בכינוס אברכים בישיבת 'אופקים': "וזה הרגש שצריך ללוות את כולנו. אנו נלחמים על כבוד שמו ית', על טהרת המחשבה, שלא יכנס זר למחננו, וכאן יש את הפחד 'ביום עמדך מנגד', מי שיש בידו לעזור, אם יעמוד מנגד, תהיה עליו טענה גדולה זו של - "בְּיוֹם עֲמָדְךָ מִנֶּגֶד בְּיוֹם שְׁבוֹת זָרִים חֵילוֹ".

בשלב זה עובר הפלס לעקוץ את עמדת הרב פילץ ומעיר כי "הדברים נוקבים והולמים לכל תקופה ותקופה – עד לימינו אנו".


מכבתו של הגר"א פילץ משנת תשמ"ט
הרב פילץ ישיבת תפרח לקראת שבת בין המשפתיים נתי גרוסמן הפלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד