כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הסערה כבר כאן; חזאי בחדרי: "יש סיכוי שהשלג יתפוס בירושלים"

המשטרה, מד"א והרשויות המקומיות נערכות לסערה • לפי השירות המטאורולגי גדלו הסיכויים להערמות של שלג בירושלים בגובה 10 ס"מ, וחזאי הבית של פורום 'בחדרי חרדים' מסייג - "אין בינתיים שום דרך לחזות מראש את גובה ההערמות"

צילום: הדס פרוש, פלאש90
צילום: הדס פרוש, פלאש90

היכונו לסערה הגדולה - הרשויות וכוחות ההצלה והחירום נערכים לסערה שהחלה הלילה (א'); במד"א, חברת החשמל ובשירותי כיבוי והצלה קיימו הערכות מצב לקראת הסופה הצפויה.

במהלך הלילה נשבו משבי רוח בעוצמה של עד 70 קמ"ש וגובה הגלים הגיע ל-7 מטרים. בשעות הבוקר צפויה הרוח להתחזק, ועוצמתה עשויה להגיע ל-80 קמ"ש. הים יהיה סוער עד גועש וגובה הגלים עשוי להגיע ל-8 מטרים.

לאחר חילוקי דעות בין החזאים הודיע השירות המטאורולוגי על כך שתחול החמרה בלילה שבין שני לשלישי, וכי ישנו חלון זמן שבו יכולה להיות הערמה של שלג בעיר ירושלים בגובה של 10 ס"מ.

"ככל שנמשיך לאמצע השבוע, בימים שני ושלישי במיוחד, הטמפרטורות יוסיפו לרדת וייפתח חלון הזמנים המזמן פוטנציאל לשלג", מציינים בשירות.

לעומת זאת, חזאי הבית של פורום 'בחדרי חרדים' ג'וק, אומר שאין עדיין בטחון לכך שהשלג ייערם בירושלים. לדבריו של ג'וק, "מיום ראשון בערב ועד שני בערב התנאים לשלג הם רק בפסגות מעל 900 מטרים, לסירוגין רום השלג יכול להנמיך טיפה וגם בהרים מעל 700 מטרים יוכלו להבחין מדי פעם בגשם מעורב בשלג או בקרח, ייתכנו גם מטחי שלג בשכונות הגבוהות בירושלים אבל עדיין אין צפי להיערמות. בצפון שיא השלג יהיה דווקא ביום שני כי בשלישי כבר אין משקעים שם.

"משני בערב ועד שלישי לפנות בוקר רום השלג מנמיך בהדרגה להרים מעל 700 מטרים, התנאים המושלמים לשלג הם משעות הלילה המאוחרות של יום שני ועד שלישי צהרים, אחר כך אין כמעט משקעים".

לדבריו, "אין שום דרך לחזות מראש גובה היערמות השלג, זה בערך כמו הימור בטוטו, התוצר הסופי נקבע בשטח לפי קווי התכנסות העננים".

והוא מסכם: "נכון לעכשיו, בזמן השיא לשלג ביום שלישי לא צפוי בכלל רוח, אין בכלל איזוברים בקרקע, חווית שלג חלומית למטיילים בחוץ, רק להתלבש טוב וליהנות, זה עדיין עלול להשתנות כי לפעמים מתפתח שקע בקרקע גם ברגע האחרון".

תחזית עדכנית מהשירות המטאורולוגי
היום, יום א': שלג יתחיל בשעות אחה"צ/ערב בפסגות הרי הצפון (מעל 800-850 מטר) ובפסגות הרי המרכז (מעל 900 מטר). במהלך הלילה, בעקבות התקררות נוספת, רום השלג צפוי להנמיך ל-700-750 מטר בצפון, ול-850 מטר במרכז.

מחר, יום ב': שלג בשעות הבוקר בפסגות הרי הצפון והמרכז. כתוצאה מהנמכת קו השלג במהלך הלילה, צפויה היערמות של שלג לפנות בוקר גם בצפת ושלג באוויר בירושלים. ייתכן ובשעות הבוקר המוקדמות תהיה היערמות מקומית בשכונות הגבוהות של ירושלים (שכבה דקה). ההיערמות בפסגות הגבוהות יותר של הרי המרכז - חברון, גוש עציון, בית אל - תהיה משמעותית יותר. בהמשך היום יחלשו בהדרגה המשקעים בצפון ולקראת ערב תתכן שם הפוגה בשלגים. בהרי המרכז ייתכן שלג קל מדי פעם בפסגות הגבוהות (מעל 900 מטר) גם בשעות הצהריים, אבל בירושלים ככל הנראה יהיו בצהריים משקעים מעורבים (גשם עם שלג) ללא היערמות. בערב יתחיל רום השלג להנמיך ובלילה יחל לרדת שלג בירושלים. במהלך הלילה השלג כנראה ילך ויתחזק.

מחרתיים, יום ג': מאמצע הלילה ובפרט בשעות הבוקר המוקדמות צפוי רום השלג בהרי המרכז להיות בסביבות 700 מטר. בשעות הבוקר ייתכן שלג בינוני עד כבד (ייתכן ומלווה בגרגירי ברד קטנים), כולל איזור ירושלים. בפסגות הגבוהות של הרי המרכז (מעל 850 מטר) ייתכן שלג שימשיך להיערם (ולעתים גרגירי ברד) מדי פעם גם בצהריים. בירושלים בשלישי בצהריים ייתכנו משקעים מעורבים - גשם, שלג, ברד (גרגירים קטנים) ולפיכך ייתכן שבשלב זה לא תהיה היערמות נוספת. בהרי הצפון ככל הנראה עשוי להתחדש שלג קל. בשעות הערב ייתכן והשלג יתחדש בגזרת ירושלים. במהלך הלילה תמשיך ככל הנראה ההצטברות באיזור חברון/גוש עציון. היות ובלילה זה יכולות הטמפ' לרדת מתחת לאפס באיזור ירושלים, קיים חשש להיווצרות קרח על הכבישים.

יום ד': עד הצהריים עדיין ייתכנו משקעים באיזור הרי יהודה וצפון הנגב. לפנות בוקר ייתכן שלג קל גם בהר הנגב. בלילה ייפסקו המשקעים אבל עלולים לשרור תנאי קרה באיזורים רבים.

עודכן: בשעה 10:54

היערכות:
ברשויות ובגופי החירום נערכים לסופה. מחברת החשמל נמסר כי בשעות הלילה הועברה תחנת משנה ניידת לאזור עטרות לצורך חיזוק האספקה הסדירה לירושלים וסביבותיה. התחנה תחובר לרשת החשמל ביום שני לקראת השלג הצפוי ביום שלישי, ותוסיף כ-20 מגה וולט אמפר לאזור הבירה.

המשטרה תתגבר את כוחותיה ותעבה את משמרות השוטרים. ההיערכות המיוחדת תכלול פריסת כוחות מוגברת בצירי התנועה ובפנים הערים, בהתאם להערכות.

במשטרה קוראים לציבור הנהגים לנהוג במשנה זהירות בקרבת מאגרי מים בהם קיימת סכנת נפילה, היסחפות וטביעה. בנוסף, משטרת ישראל קוראת להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להדליק אורות, להימנע מעצירות פתע ולעצור רק בתחנות רענון מוסדרות ולא בשולי הכביש.

במטה החירום העירוני של עיריית ירושלים משלימים היערכות וממליצים לתושבים לשמור על כללי הבטיחות, להצטייד בתאורת חירום ולהישמע להנחיות שיופצו באמצעי התקשורת.

"מומלץ לבדוק את תקינות מערכות החימום, בעיקר אלה המחייבות אוורור, לוודא איטום גגות ופתחים כמו חלונות ותריסים, לנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות", אומרים במטה. מידע נוסף יתפרסם באתר עיריית ירושלים, בדף הפייסבוק של עיריית ירושלים, באפליקציית עיריית ירושלים ובמוקד 106.

לפי הודעת מד"א, מנכ"ל מד"א אלי בין הנחה את כוחות מד"א לתגבר את המשמרות בעובדים ובמתנדבים על מנת להעניק מענה מלא אם יהיה ביקוש גובר לשירותי מד"א. עשרות אמבולנסים עם הנעה קדמית וג'יפים של מד"א הועמדו לקראת הסערה. כמו כן, שרשראות שלג יורכבו במידת הצורך על גלגלי האמבולנסים, על מנת שאלה יוכלו לעבור במהירות וביעילות גם במקרים של שלג.

המועצה האזורית גוש עציון סיימה הבוקר את ההכנות לקראת השלג הצפוי בגוש עציון. במסגרת ההכנות התקיימו ישיבות הערכות עם כלל הגורמים; חברת החשמל, משטרת ישראל, צה"ל, נתיבי ישראל, מקורות והנהלות היישובים.

במסגרת ההערכות נקבעה חלוקת האחריות לפינוי הצירים מהשלג ומובאים כלים לפינוי על ידי חברת נתיבי ישראל וצה"ל. ציוד וצוותים של חברת החשמל הובאו לגוש עציון למקרה של תקלות בחברת החשמל ומגדלי המים מולאו עד למקסימום. המועצה פתחה את מטה השלג וביקשה מהתושבים להיערך לאפשרות של סגירת הכבישים למספר שעות ולהיערך בציוד בסיסי לכל משפחה לכמה ימים.

דוידי פרל ראש המועצה האזורית גוש עציון מסר: "המועצה הפיקה לקחים מהסערות בשנים הקודמות והיום ערוכה נכון יותר ובשיתוף פעולה הדוק יותר עם כלל הגורמים. אנחנו מקווים כי הפקת הלקחים תוכיח את עצמה ותצמצם את אי הנעימות הנלווית לתופעת טבע מופלאה זו. אנחנו מזמינים את כל תושבי ישראל לעקוב אחר הפרסומים ולהגיע בהמשך השבוע להינות ולשחק בבטחה בשלג שצפוי לכסות את הרי גוש עציון".

גם ביד שרה נערכים: צי הרכבים המיוחדים של יד שרה להסעת רתוקים לכיסאות גלגלים - "הנכוניות" – ערוך להסעות חרום גם בשלג הצפוי לרדת בבירה. מוקד חרום מיוחד יתפקד מבית יד שרה בירושלים לצורך כך והצוות כבר בפעולה. ההיערכות כוללת העלאת שרשראות מיוחדות על צי הרכב של יד שרה, זאת על מנת לאפשר לרכבים לנוע גם בכבישים מכוסי שלג. עדיפות ניתנת להבאת חולים הזקוקים לטיפול דחוף ליעדם, כך בין היתר חולים לטיפולי דיאליזה ואונקולוגיה. בצוות הנהגים המתנדבים המפעיל את רכבי יד שרה יש כאלה שצברו ניסיון רב בהסעות חרום בשלג – כולל הסעות של נשים הכורעות ללדת אל בית החולים הקרוב לביתן. יד שרה קוראת בדחיפות לבעלי רכבי שטח ונהגים מיומנים להתנדב ולהצטרף לשורות צוות החרום. מספר הטלפון לזקוקים להסעה ולעזרה דחופה: 6444* מכל טלפון קווי וסלולרי.
מזג אוויר שלג ירושלים צפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד