ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

סדרה בערוץ 10: החרדים בהתפרקות. ואיפה הנתונים?

אבישי בן חיים מבעיר אש כשבסדרה טלוויזיוניות טוען כי החברה החרדית בהתפרקות. לדבריו מספר החוזרים בשאלה גדול על של החוזרים בתשובה? • האם הטענה נסמכת על נתונים? • השדר הפופולארי אבי מימרן מגיב במונולוג מכונן

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

סערה: האם מספר החוזרים בשאלה גבוה ממספר החוזרים בתשובה?, כך טוען עיתונאי ערוץ 10 אבישי בן חיים, בסדרה חדשה המתיימרת לתאר את "התפרקות" החברה החרדית.

הערב שודר הפרק הראשון בסדרה, ובו אסופת ראיונות עם דמויות שונות שעזבו את הדת, בהם בנו של ח"כ מוזס.

בן חיים ניסה להגיע עם מרואייניו למסקנה שהחברה החרדית מתפרקת והמשבר הגדול לטענתם, שהיא עצמה אינה יודעת על כך.

יציאה בשאלה או בריחה? הטיעון, התבסס מלבד על אותה אסופת בודדים שחלקם העידו כי סיבת יציאתם אינה אידיאולוגית ולעיתים תאוותנית - על נתונים מתוך סקר הלמ"ס, שלא הוצג במלואו.

על פי הנטען בכתבה, בסקר נשאלו 157 אלף בני אדם, מה הייתה מידת דתיותם בעבר, ו12 אלף מתוכם אמרו כי בגיל 15 חיו חרדים, ולאחר מכן לא.

על סמך זה נאמר בכתבה כי אחד מכל עשר חרדים, עוזב את הדת, ומסקנת המחץ של בר חיים, שלא נסמכה על נתונים, היא שמספר היוצאים בשאלה כיום, גבוה ממספר החוזרים בתשובה.

עוד הוא טוען כי מאז פטירתם של הרב אלישיב והרב עובדיה אין לחברה החרדית "מרן" אחד. בתגובה לשידור הכתבה, תקף שדר הרדיו המוביל אבי מימרן, במהדורה המרכזית ב'קול חי', את מסקנות הכתבה והציג מונולוג תגובה לטענה העולה מכתבת בן חיים.

"בדרך להיות רוב כאן במדינת היהודים" אומר מימרן, "הכביש מתרחב, מנתיב אחד שהיה לפני 70 שנה, אנחנו שועטים על שישה ושבעה נתיבים, יחד עם התרחבות הכביש גם השוליים מתרחבים, ויש בהם מקום לכולם, כל מי שקשה לו הנסיעה המהירה בניתיב השמאלי, מאותת ימינה, שואל את המרן שלו, ועובר לנתיב הימיני יותר, זה של העובדים, של אנשי האקדמיה, עד השוליים, בהם נמצאים אלו שעוצרים בצד, עצירת חירום. שם מתקנים הם את כלי הרכב שלהם במטרה לשוב על המסלול המהיר, לדהור ביחד עם העדר אחרי הקטר שנמצא בראש הנתיב שיבחרו.

"זו הצורה הנכונה להסתכל על הציבור החרדי: שבעה נתיבים, ואולי גם שבעה קטרים, אבל כולם, דוהרים ושועטים קידמה. היעד? כן כבר לא בושה לומר את זה. היעד זה חיי העולם הבא, אבל לא רק. גם להיות פה רוב".

האזינו למונולוג המלא
התפרקות החרדים אבישי בן חיים ערוץ 10 יציאה בשאלה או בריחה מימרן עונה לאבישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 81 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד