י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מה קרה לך אבישי בן חיים?

הנתון לפיו 1 מכל 10 חרדים חוזר בשאלה כבר הופרך והוכח כחסר שחר: יצחק הלוי כותב לאבישי בן חיים, איך טעית?

אבישי בן חיים
אבישי בן חיים

אבישי בר חיים הינו כתב דתות מזן לא מצוי בתקשורת הישראלית. לא מחפש להכפיש, הוגן, ענייני ולמרבה הפלא, בדרך כלל גם מבין על מה שהוא מדבר.

אבל מתברר שהפעם, באחת המסקנות המשמעותית בפרק הראשון בסדרת הכתבות היומרנית על 'התפרקות החברה החרדית', הוא נפל בציטוט נתונים מוטעה. בשבילו זו הפעם הראשונה, בשביל האכסניה בה הוא משדר, זו הפעם השנייה.

את סדרת הכתבות שלו על 'התפרקות' החברה החרדית, הוא פתח בנתון המרעיש לפיו כביכול: "1 מכל 10 חרדים הוא חוזר בשאלה", וכך, על פי ההיסק: "מספר החוזרים בשאלה עולה על מספר החוזרים בתשובה".

בתוך עמינו אנו יושבים, אנו יודעים ומכירים את תופעת הנשירה המכרסמת בכל פה בכל מעגלי החברה, בכל חוג ובכל עדה בקרב החברה שלנו. זה כואב, זה דורש טיפול, ואין להתעלם ממנו. אך מכאן ועד הנתון הזה של "1 מכל עשר", הדבר מופרך.

כן, בן חיים נתלה בעניין הזה באילן גדול - בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כפי שהוא מצטט בסקר שערכה בין כ-157 אלף נשאלים, כ-12 אלף מתוכם הגדירו עצמם כמי שאינם חרדים עוד - מה שגרם לו להסיק את המסקנה הזו.

קשה להטיל ספק במתודות הדגימה של הלשכה, קשה להצביע על ליקויים במהימנות הנתונים. אך עדיין, המציאות כפי שאנו מכירים אותה - מול הנתונים הסטטיסטיים - אינם יכולים להתיישב זה עם זה.

ובכן מתברר שהסקר אינו חדש, הניתוח שהגיע בעקבותיו גם אינו חדש, ומה שגם לא חדש הוא התנערות של הלמ"ס מהפרשנות הזו בדיוק, פרשנות שכאמור כבר ניתנה בעבר לנתוניו.

לפני כשנתיים, כתב ערוץ 10, כבר שידר את הנתון המופרך הזה, פרי פרשנות של ארגון יוצאים בשאלה, 'יוצאים לשינוי'.

מי שבזמנו תקף את הנתונים הינו חיים חזנוביץ מאתר 'דוסים', שניתח את נתוני הלמ"ס נכונה.

הנתונים מתבססים על מסמך שערך הלמ"ס על פי נתוני סקר חברתי בשנים 2007-2012. המסמך עליו מדובר כלל הערכה לפיה 7.8% מהחרדים שדיווחו כי גדלו בבית חרדי, אינם מגדירים את עצמם כחרדים אלא כדתיים, מסורתיים-דתיים, מסורתיים-לא כל כך דתיים או חילונים. כמו כן, גילם בשנת 2012 היה 39-20.

אך לפי אותם הנתונים, אחוז החרדים שהפכו ל"לא חרדים" הוא 7.8 אחוזים ולא 10, בסקר של 2009 נקבע שאחוז החרדים שהפכו ל'דתיים' הוא 4% כך שאחוז החרדים שהפכו ל'לא דתיים' הוא 3.8% בלבד.

למעשה, כפי שטוען חזנוביץ, "לא ניתן לקבוע בנוגע ל'לא חרדים' אם הגדירו עצמם כמסורתיים או כחילוניים. ולא ברור על סמך מה מציגים חלוקה זו, כך שאם נעשה חלוקה שווה, נגיע למסקנה שאחוז החרדים שהפכו לחילוניים הוא 1.9% בלבד". כך גם ראש תחום הסקר החברתי של הלמ"ס נורית דוברין, קבעה כי "האומדן אינו מרמז על גידול במגמה".

לסיכום אומר חזנוביץ, "מספר החרדים היוצאים לשאלה נמוך משמעותית ועומד בין 1.9% ל-3.8% להערכה הגבוהה ביותר, מספר רחוק מהערכת 10 האחוזים".

התופעה בה יש מי שמגדיר את בית הוריו כ'חרדי' אך מזדהה כ'דתי' היא תופעה שיגרתית שהייתה קיימת לאורך השנים, בשל טשטוש הזהויות 'דתי' ו'חרדי' במעגלים הפריפריאליים של המגזר החרדי והדתי. מכאן ועד לכותרת של אחד מתוך 10 חוזרים בשאלה, הדרך ארוכה.

ובכן אבישי, למד את המספרים שלך, למד את הקהל אותו אתה מסקר, תבין עד כמה ההצהרה בה פתחת את הסדרה שלך, תלושה מהמציאות עד לגיחוך.

מותר ללמוד מחדש את הנושא, להתנצל ולהודות שטעית, יש שם לעניין הזה:

חזרה בתשובה.
יוצאים בשאלה אבישי בן חיים התפרקות החברה החרדית ניתוח נתוני הלמס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד