י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אבישי בן חיים, ישר כוחך ששיברת

מדהים לראות כיצד עיתונאי לא חרדי הפנים סוף סוף את מה שבתקשורת החרדית זועקים כבר שנים • טור

אבישי בן חיים, ישר כוחך ששיברת

אבישי מעצבן מאד כי הוא פון אנוזערע. כן, אבישי בן חיים פרץ את מסגרת חוסר האמון החרדית כלפי "כתבים לענייני", שנועדו לספק הצצה, לתת מלא צהוב ובעיקר להפחיד את החילונים.

האמון של אבישי בן חיים היה כל כך גדול, עד שהוא נעשה למאן דאמר בקרב הפרשנים החרדים יודעי כל (הם באמת יודעים). באזני שמעתי את אחד מהמסבירנים החרדים שדעתם נחשבת, ואני לא כותב את שמו רק משום חוסר הנוחות שהוא מן הסתם חש כעת, שאמר שאבישי מבין את החרדים הרבה יותר טוב מחרדים רבים.

לא סתם, אבישי בן חיים הוא הוא הכתבנו לענייני שהביא לתקשורת החילונית סיקור חרדי מנקודת מבט חיובית, שלא לומר אוהבת, שלא לומר חלילה רומנטית מעט, אחרי שנים של סיקור מגמתי ושטחי, והוא שינה את התחום מהקצה לקצה (וכאלה, במידה זו או אחרת, הם יאיר אטינגר, חיים לוינסון, מענדי חביבי גרוזמן, וכולי וכולי).

*

אין אבל. אך השם של סדרת הכתבות - "החרדים; ההתפרקות". יומרני. אני לא חלילה טוען שהחברה החרדית אינה בפני התפרקות. להפך, מי שפותח בכל בוקר את עיתון הפלס, יתד נאמן, המודיע והמבשר, הביטאונים הרשמיים של המפלגות הכפופות לרבני המגזר, יקרא את זה שחור על גבי לבן. שנים שהם טוענים שהחברה החרדית בפני התפרקות, רגע לפני התהום, על בלימה וחוט דק ואם לא נתעשת - ואנחנו לא מתעשתים מספיק - הגרוע מכל יקרה. מדהים שכתב לא חרדי הפנים סוף סוף את המסר של מאמרי המערכת שאם השם לא ישמור עיר - שווא שקד שוימר. נפלא וראי להערכה.

*

זו יומרה. ולהוכיח כזה דבר על ידי דיבור על יציאה בשאלה, זו יומרה גדולה הרבה יותר. ספק אם אבישי בן חיים יצליח להוכיח כזה דבר מתוך בחינת אלה שיצאו ממנה, אך בשביל זה נצטרך לצפות בכל פרקי הסדרה. כך או כך, לטעמי שנרכש במאות מאמרי מערכת של יתד והפלס, את התפרקות החברה החרדית צריך ללמוד ממבט פנימה.

*

הטעות של המגנים, נובעת משיפוט מוקדם ומחמיא מידי לצופה החילוני.

להבנתי אבישי בן חיים עושה פה שירות נדיר בערכו להסברה החרדית. נכון, יש פה מכה קשה לאגו. בכל תופעת הנושרים/יוצאים/שבאבניקים/חרדקים/חישים/חשישניקים יש מן חוסר אמון של חניכי המערכת בשיטה. אבל את המכה הקשה הזו כבר קיבלה האורתודוכסיה עם תנועת ההשכלה, וכבר חטפו במאה שערים עם הנטישה ההמונית לקיבוצים. נו. הבהלה מיותרת.

השירות שאבישי עושה הוא בהתמודדות עם הטענה החילונית ליברלית יאיר לפידית על כך שהנה הנה החרדים הולכים להיות הרוב, ולהעלים לנו את המדינה הדמוקרטית והשוויונית שבנינו בעשר אצבעות.

בקטע אחר האהוב עלי, בסדרת הכתבות של אבישי בן חיים (הטוב עדיין) "שלטון הרב", ששודרה בנובמבר 2013 בערוץ 10, בה הוא בדק מה אם "החרדה החילונית האולטימטיבית" תתממש והחרדים יהפכו לרוב, הפנה בן חיים שאלה לח"כ החרדי מוזס - "במחזור גיוס אוגוסט 2028 יהיה רוב חרדי, מי יתגייס אז לצבא?" תשובתו של מוזס מרתקת – "אז", הוא עונה, "זה כבר יהיה בוודאי אחרי ביאת המשיח".

חילונים, הנה המשיח שלכם. חוששים מרוב שחור? מפחדים מהיום שכל ילד רביעי במדינה יהיה חילוני? אל דאגה, החברה החרדית כבר לא מה שהייתה, והשינויים התכופים בה - יציאה, החרדקה, החששה, מות המרנים, קץ ההגמוניה, סמארטפונים, פילוגים פנימיים שהארץ לא ידעה כמותם ושאר גזירות שמים - יבטיחו לכם שלא תצטרכו לשנות מאום משגרת בליסת השרימפסים הטבעוניים החביבה עליכם כל כך.

ובחירתו של ברקת לראש עיריית ירושלים (בהתמודדות השלישית, לא השנייה) תוכיח.

בסופו של דבר אבישי בן חיים עושה את מה שהוא עשה תמיד בן וברהיטות - מנמיך את חומות הפחד מהרחוב החרדי. הצופה החילוני, בסופו של דבר, לא שואל את עצמו עד כמה החרדיות כושלת כמו עד כמה זה משנה לי, והתוצאה היא שהוא חושש פחות, שהחרדים יותר אנושיים. יש כתבים אחרים, וכולנו מכירים אותם, שהיו מסיימים תכנית כזו בעוד הפחדה מפני החרדים מהעתיד. זו לא הכתבה הזו. אפשר להעריך בהחלט שאחרי שוך הלהבות, ההסברה החרדית תשתמש גם בכלי הזה.

*

נ.ב.

מדהים לראות כיצד אותם אלה ששנים דיברו על "התפכחות החילונים" כמסקנה מתבקשת מגל החזרה בתשובה של שנות ה-70, לא יכולים להבין איך זה עובד הפוך
אבישי בן חיים יציאה בשאלה נושרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד