כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"לייקווד קהילה חולה עם תורה חדשה"

הלם • שלמה רכניץ תקף את מרכז התורה של ארה"ב: "צבועים שמשחקים 'פרומקייט' וגוזרים גורל ילדים לאבדון" • צפו

צילום: לייקווד סקופ
צילום: לייקווד סקופ

רכניץ מזעזע את עולם התורה בארצות הברית: הנגיד שלמה יהודה רכניץ, תקף בחריפות את הקהילה בלייקווד והאשים את תושביה ביצירת חברה אליטיסטית, חולה ובלתי מוסרית.

שיחת היום בריכוזים החרדיים בארה"ב ובעיר התורה לייקווד, הוא נאומו הקשה והמצליף של המיליונר ואיש החסד מלוס אנג'לס, שלמה יהודה רכניץ.

רכניץ נאם בערב הוקרה למנהל הווותיק הרב שלום חיים קנריק, שנערך ביום (א') בלייקווד בהשתתפות כל ראשי מוסדות התורה וגדולי ראשי הישיבות.

בדבריו תקף רכניץ את לייקווד - עיר התורה הגדולה ביותר בארה"ב, והפנה אצבע מאשימה בעיקר אל התושבים המפעילים לחץ על בעלי המוסדות.

דבריו של רכניץ נסובו על האפליה הרווחת בלייקווד שבעטיה נותרים ילדים במשך שבועות ארוכים ללא מסגרת חינוך בגלל שהמנהל מסרב לקבל את הילד או הילדה לבית הספר מטעמי "יוקרה ואנוכיות.

"אני רוצה לדבר על צרה נוספת", אמר, "מתוצרת עצמית, שאנו יצרנו, והיא פתירה לחלוטין אם רק יהיה לנו אכפת מספיק".

"הבעיה", סיפר רכניץ, "גורמת לפגיעה קשה במשפחות, לנהרות של דמעות של אבות ואמהות שדואגים על ילדיהם, לבושה ברבים, לפגיעה בתינוקות של בית רבן שגם אנשים מבוגרים פי חמש מהם לא יעמדו בה. ילד בן חמש שמבטיחים לו שמחר ילך לחיידר, והוא למחרת מחכה עם התיק בפתח הבית ושוב אומרים לו שיש "עוד כמה ימים לחכות". "אתם חושבים שהילדים הללו טיפשים, שהם לשניה אחת לא הבחינו שהם היחידים שנותרו מאחור?", שאל בכאב.

"אז הוא מנסה להעמיד פנים שהכל בסדר, ואז בוכה בחדרו, עוד ועוד. וזאת אחרי שהוריו כבר בכו את לבם למנהלים שיקבלו את בנם, כבר ששה שבועות הוא בלי חיידר. בת 13 שמגלה שאף בית ספר תיכון לא רוצה אותה. היא ה'פסולת' של העיר. בת ישראל טהורה שצריכה להעמיד פנים כאילו 'טרם הוחלט' לאן תלך, כשבלילה היא מרטיבה את הכרית הספוגה בדמעות כבר מלילה קודם, בידיעה שמתוך 15,000 בנות, היא היחידה שאף אחד לא רוצה?"

"ואז אנחנו שואלים: מה עשינו לא נכון? למה כל כך הרבה ילדים יורדים מהדרך? הזכרונות וסיוטי הלילה האלה לעולם לא יסתלקו!"

רכניץ המשיך לתאר את הכאב של המשפחות ושאל: "מי יהיה אחראי לכל אותן דמעות ולכל אותו סבל? מי ייקח אחריות לכאב הבלתי נגמר הזה? למי יש את תסבוכת-האלוקים הזו שהוא חושב שיש לו את הזכות לגרום כזה צער בלתי הפיך? אם אתה מוכן לקחת את האחריות עמוד עכשיו, הראה פניך, עמוד עמוד.

"למי רכניץ חושב את עצמו שהוא בא להטיף לנו", המשיך, "אז ראשית אתם צודקים, אני כנראה הבנאדם הלא מתאים לעשות זאת, אני יודע שאני מקבל קצת סקירה חיובית בתקשורת פה ושם, אבל כולנו יודעים שאם היה אתר שנקרא 'ספר הזכרונות' לא הייתי יכול להראות את פני בפומבי",

"אבל מצד שני, תרמתי סכומים נכבדים למוסדות לייקווד". "אבל חשוב יותר, אני זה שמקבל את הטלפונים, הפגישות, הודעות הדוא"ל. אני לא היחיד, אבל אני מקבל חלק נכבד מהם. מהורים מתחננים, אמהות מתייפחות ומדי פעם גם שיחה או מכתב מילד. ואני נענה לכולם. איך אפשר שלא? אנחנו עם של 'נושא בעול עם חבירו'. איך אפשר לשתוק כשמישהו סובל כל כך? שכחו מאהבת ישראל, לא אבקש כל כך הרבה... אבל יהודי אחר זקוק לנו, הוא בוכה וקורא לנו, איך אנחנו יכולים שלא לענות לו? ועדיין אנחנו מבקשים מהשם לענות לנו. אנחנו אמורים לעשות זאת.



צילום: לייקווד סקופ


"עד המאה ה-21, בלייקווד ניו ג'רזי, מכל המקומות", הצליף רכניץ. "המקום שבו כל כך מעריכים תורה אך לא מצליחים לדאוג שלכל ילד יהיה היכן ללמוד תורה".

"לצערינו הרב יש מחלה בלייקווד. אף קהילה אחרת לא תאפשר לילד להשאר כך בלי בית ספר! בלוס אנג'לס (מקום מגוריו של רכניץ. מא"ש) אם ילד נותר בלי בית ספר ביום הראשון ללימודים כל הקהילה תידרש לנושא. כך גם במקומות אחרים כמו בולטימור, טורונטו, וכל מקום אחר. זוהי מחלה של לייקווד. כן יש כמה ילדים במקומות אחרים אבל בעיקר כאן".

"אבל בשום מקום אחר, ובכל זמן אחר בהסטוריה לא היתה הבעיה הזו קרובה לעוצמה שהיא עכשיו, ואני מתכוון לכל התהליך, אפילו הילדים שמתקבלים. כמה מהם והוריהם מזיעים לחודשים, מתקשרים, מחכים לשיחת טלפון. אף אחד לא יתווכח שלייקווד היא המקום הכי נכון שיש. אין שום דבר יפה שום תמונה או נוף בעולם אפילו בצורה הכי קלה דומה ליופי של לייקווד.

"אנחנו מורידים דמעות כמים כשמישהו מאיתנו נפטר אפילו אם לא הכרנו אותו מעולם. אבל כשזה מגיע לסידור במוסדות, אנחנו נעשים משוגעים לדבר, נכנסה בנו רוח שטות. נעשנו קהי-רגש, מחוסנים, כמו בבית החולים".

"אנחנו מומחים בללמד תורה, והחשיבות של דעת תורה. ועדיין אם ראש ישיבה כלשהו מתקשר למוסד לנסות להכניס ילד, הם נדחים במחי יד. כמה צבועים אנחנו יכולים להיות?"

"אני לא רוצה להמם אף אחד אבל אני לא זורק את האשמה על ראשי המוסדות, הם יכולים לעזור לאורך הדרך, אבל הם עושים מה שכל אחד מאיתנו יעשה. הם יודעים שדי בכמה צעדים מוטעים, החלטות מוטעות, כמה ילדים בלתי מתאימים, בכדי שבשנה הבאה בית הספר שלהם יהיה 'בית הספר של המסכנים'". כולנו טריטוריאליים ומגינים על נכסינו. זה כמובן יהיה יפה אם הם יזרקו הכל למען כמה משפחות, אבל זו מדרגה שלא תדון עד שתגיע למקומו.

"התשובה כואבת, אך צריכה להאמר, אני מאמין שרבים מאיתנו יצרו לעצמנו תורה חדשה, 'אידישקייט', יהדות חדשה, שגורמת לנו להרגיש טוב עם עצמנו, ויש לזה קשר קטן מאד לתורה שנתן לנו הקב"ה 3300 שנה אחורה. הפכנו את ה'פרומקייט' שלנו לאליל, ושכחנו כמה מהעיקרים הבסיסיים של היהדות"

"בתורה החדשה הזו שכמה מאיתנו יצרו לעצמם יש כמה 'אני מאמין' שהטילו בנו מום, והטילו מום בכל כך הרבה ילדים, הנה כמה מאותם "אני מאמין" מעוותים: אני מאמין שאני יותר טוב ממך", אני מאמין שאני צריך להראות את כל החומרות שלי כדי שכולם יראו איזה 'פרום' שאני; אני מאמין שהילדים שלך לא מספיק טובים בשביל הילדים שלי; אני מאמין שהתורה ניתנה לילדים מושלמים ומשפחות מושלמות; אני מאמין שאין מקום לאינדיבידואליות, כולנו צריכים להתאים לאותה תבנית מושלמת.

"האם לא תסכימו איתי שחמשת הרעיונות הללו הם כפירה? הם נוגדים את כל המסר של יהדות? הלילה בואו נבהיר את האמת: אנחנו מאמינים שהשם אוהב כל יהודי, מבוגר או ילד, ללא תנאים ובאהבה עצומה. לעולם לא נוכל לדעת את ערכה של נשמה מסויימת, כל נשמה היא חלק אלו-ה ממעל. מי שבאמת 'פרום' אוהב כל יהודי בכל ליבו ונשמתו. הרעיון שחלק מאיתנו טובים יותר, קדושים יותר, עדיפים יותר על אחרים הוא שקרי וטפשי, השם קורא לכל יהודי 'בני היחיד', ואנחנו עדיין אומרים 'אתה לא טוב מספיק'. מה קרה לאהבה הזו? בפרשת השבוע כולנו עמדנו בהר סיני כאחד, דיברנו בקול אחד, כאחד. למרבה הצער זה השתנה. פיתחנו גישה אליטיסטית, תסבוכת עליונות מכוערת רחוקה מעדינות, קדושה, אחדות, ודביקות טהורה. 'ההוא' לא מספיק טוב בשבילנו. הוא לא מספיק 'פרום' בשבילנו".

בתום נאומו קרא למנהלי המוסדות לצאת מהערב עם אג'נדה חדשה: "אם הורה מתקשר אליכם ומאיים להוציא את ילדיו, במידה וילד פלוני יתקבל לבית ספר, תענו לו "אנחנו מצטערים להודיע לך, שדוקא הילד שלך לא מתאים לבית הספר שלנו, כי בשביל הילד שלך כדאי לך להקים בית ספר מיוחד שבו ילמד רק הילד שלך כדי שאף ילד אחר לא יקלקל אותו", מציע רכניץ ומוסיף: אל תדאגו למצב הפיננסי של התלמוד תורה, את זה תשאירו לנו", מבטיח רכניץ.

ליקווד שלמה רכניץ חינוך ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 66 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד