כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הסיפור והנתונים מאחורי הגורם המרכזי לתמותה שלא מדברים עליו

בעשורים האחרונים חלה עלייה בהיקפי הלוקים בפצעי לחץ בישראל. מנתונים שהתגלו עולה כי בבתי החולים ובמוסדות הרפואיים עומדת התופעה כבר על 30% אולם למרות היקפי התופעה רבים מהישראלים לא שמעו עליה ולא מבינים את מסוכנותה. והחולים? הם מעדיפים לשתוק ולסבול בגלל הבושה

בית חולים. צילום: אורי לנץ פלאש 90
בית חולים. צילום: אורי לנץ פלאש 90

פצעי לחץ הינם אחת מהתופעות הרפואיות הפחות מוכרות ומדוברות שקיימות. סביר ולא יוזכרו או יינתנו כדוגמא למחלה אשר נרפאה בהצלחה. אך יחד עם זאת, פצעי לחץ הינם אחת מהתופעות הרפואיות הנפוצות בישראל. מחקרים של התקופה האחרונה מגלים כי כ-30% מהמאושפזים יפתחו פצע לחץ במהלך חייהם והתופעה נמצאת בעלייה מתמדת ואילו בארה"ב עומדים היקפי התמותה מהתופעה כבר על 3.79 אחוז מתוך כל מאה אלף איש מגיל 60 ומעלה.

פצעי לחץ הם הסוג הנפוץ ביותר מבין הפצעים המוגדרים כ'פצעים קשיי ריפוי'- פצעים אשר בשונה מפצע רגיל, אינם מחלימים באופן טבעי בפרק זמן סביר (עד כשבועיים מהיווצרותם).
לרוב פצעי לחץ נוצרים בשל לחץ שמופעל על אזור בעור לאורך זמן ומונע את זרימת הדם אליו, כפי שמתרחש בזמן ישיבה או שכיבה ממושכים.

"הסיבה שמרבית האוכלוסייה לא מפתחת פצעי לחץ נעוצה בכך שמרבית האנשים מזיזים את גופם באופן טבעי ומשנים את תנוחתם תדיר, גם בזמן שינה, דבר המאפשר לדם להגיע לרקמות. הבעיה נוצרת, כאשר אדם אינו יכול לשנות את תנוחתו בעקבות מוגבלות מוטורית ולכן לא מתבצעת זרימה של דם לעור לאורך זמן ומתפתח פצע" מספר רואי מוריץ, מנכ"ל חברת רקיור מדיקל.

מחקרים שפורסמו באחרונה מצביעים על כך שמרבית הסובלים מפצעי לחץ הינם בני 65 ומעלה, אולם מדובר על נתון מעט בעייתי, היות וכל אדם אשר תנועתו הוגבלה הן בשל השמנת יתר, ניתוח, סכרת או אפילו פציעה בצבא נכנס לאוכלוסיית הסיכון. אז מדוע אחוז החולים שעברו את גיל 65 גבוה יותר? פשוט, משום שאוכלוסייה זו יותר מבוגרת, ובאופן יחסי סובלת יותר ממוגבלויות מוטוריות וממחלות אחרות, משאר האוכלוסייה.

פצעי הלחץ יכולים להופיע במספר אזורים בגוף, לרוב יהיו אלה אזורים שבהם ישנו מגע בין הגוף למשטח נוסף כגון: ירכיים, גב, אוזן, עקב ומרפקים. מתצפיות שנערכו לאורך זמן בחולים התגלה כי רוב הפצעים ממוקמים בחלקו האחורי של הגוף, כאשר 65% מהם באזור האגן. תופעה זו מביאה לכך שמרבית הפצעים אינם מתגלים בראשיתם וגם כאשר מתגלים, חולים רבים מעדיפים שלא לשתף את בני משפחתם או גורמים רפואיים בידיעה ומנסים לטפל בפצע בכוחות עצמם.

מכאן, נוצרת למעשה כרוניקה של שתיקה ואנשים נמנעים מלדווח על פצעיהם עד שאלה מגיעים לדרגת חומרה גבוהה המסכנת את חיי החולה. נוסף על כך, בישראל קיימת בעיה קשה בנושא הטיפול שנגרמת בשל חוסר המודעות של האוכלוסייה לנושא. חולים שאינם מדווחים על מחלתם והיותו של התחום פחות מושך, מביאים למעט עניין ציבורי בו והדבר משפיע גם על עולם הרפואה.

המומחים בנושא מגיעים מתחומי רפואה שונים ומגוונים ולרוב רק לאחר שנתקלו בפצעים אצל מטופליהם, כגון כירורגים של כלי דם, כירורגים אורתופדיים, כירורגים כלליים ובעיקר אחיות מטפלות בבעיה.

מזרן לפצעי לחץ. צילום באדיבות: רקיור מדיקלצילום: מזרן לפצעי לחץ. צילום באדיבות: רקיור מדיקל
מזרן לפצעי לחץ. צילום באדיבות: רקיור מדיקל

אז מה ניתן לעשות כדי לטפל בסיכונים?

כאמור, פצעי לחץ אינם נרפאים מעצמם, ולכן הטיפול בפצעים מסוג זה הוא שונה מהרגיל. אולם, גם אנשים שנתקלו בתופעה לא תמיד יודעים כיצד לפעול נכון על מנת לטפל בה, והמושג השגור בפי הציבור כאשר מדובר על אביזרי טיפול הוא "מזרן ביצים". אותו מזרן ספוג המובנה בצורה של קרטון ביצים ואמור למנוע מגע בין המטופל למשטח עליו הוא שוכב ובכך למנוע מגע של פצע הלחץ עם המשטח. אך מזרני ביצים אינם התשובה, בפועל מדובר על משטח עשוי ספוג או גומי שאינו מתאים עצמו למטופל ולעיתים אף מגביר את הלחץ על אזורים מסוימים בגוף.

בכדי לטפל בפצע לחץ באופן האפקטיבי ביותר יש לשלב אביזרי טיפול ייעודיים, כגון כריות ישיבה מתקדמות ומזרנים אקטיביים, מעקב רפואי וחבישות מתקדמות. פצע לחץ הינו פצע פתוח והחבישות מטפלות בזיהום ובהפרשות, במקביל, שימוש באביזרים ייעודיים מאפשר למטופל לקיים שגרת חיים טובה יותר תוך הפחתת הלחץ ממקום הפצע כאשר הוא יושב או שוכב וכך לסייע להחלמתו.

בניגוד לעבר הטכנולוגיה בה עושים שימוש במזרנים מבוססת על אוויר, כך שכל מזרן בנוי מתאים גליליים שכל אחד מהם מתנפח ומרוקן אוויר באופן עצמאי. הניפוח וריקון האוויר מאפשר לפזר את הלחץ על פני כל הגוף ולהקטין את המגע בין הפצע למזרן.

רואי מוריץ מסביר כי "בשנים האחרונות הגיעו לשוק הישראלי מוצרים ותכשירים רבים לטיפול בפצעי לחץ ולכן חשוב שהצרכן יהיה ספקן ויתייעץ עם גורם רפואי מוסמך בטרם כל רכישה של מוצר. אולם, ישנם מספר טיפים שיכולים לעזור בתהליך:

חשוב לרכוש אך ורק מוצר מחברה מוכרת בעלת שם ומומלצת ע"י רופאים מומחים לפצע, במקרה של קניית מזרן אקטיבי לוודא כי הוא מורכב מתאים גליליים שגודלם המינימלי הוא 10 ס"מ וכי הם מופעלים על ידי משאבה חשמלית מתקדמת שדואגת לזרימת האוויר אליהם בכל העת, כמו כן חשוב לוודא כי כל מוצר שנקנה מיוצר מחומר גמיש המונע חיכוך בעור ומונע היווצרות לחות על עור המטופל ולא להתפתות לקחת מוצרים זולים כי הם כנראה לא איכותיים." הטיפול בפצע לחץ הוא טיפול יקר, מתמשך ולעיתים מתסכל ומצריך כוחות נפשיים ופיזיים כאחד. אך יחד עם זאת, הזנחת הפצע יכולה להביא בקלות להידרדרות וזיהום, ומכאן הדרך למוות קצרה.
פצעי לחץ מתים מבושה חולים אך מתביישים רקיור מדיקל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד