י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נרקומן ושונא אדם; הותרו לפרסום עובדות חדשות על פיגוע הירי בתל אביב

נשאת מלחם היה מסומם, שונא אדם שהרבה להתבטא כך, ונמלט מהזירה - באוטובוס ציבורי • מיד אחרי הפיגוע קנה נשק וסמים, ותכנן לצאת למרחץ דמים נוסף • כל הפרטים שהותרו היום לפרסום

הסריקות אחר נשאת מלחם בתל אביב
הסריקות אחר נשאת מלחם בתל אביב

כתב אישום נגד עוזריו של המחבל מתל אביב - עם סיומן של החקירות מול החשודים בסיוע למפגע, גובשו כתבי אישום כנגד סייעניו המרכזיים של נשאת מלחם, והותרו לפרסום הפרטים מחקרית השתלשלות האירועים.

הבוקר הוגש על ידי הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בחיפה, כתב אישום כנגד השלושה - אמין מלחם, איוב רשיד ומחמד עאדל מלחם, שסייעו למפגע לאחר הימלטותו מזירת הפיגוע. השלושה מואשמים בעבירה של סיוע לאחר מעשה.

בנוסף, אמין מלחם מואשם בביצוע עבירות של חיפוי על עבירה, וניסיון לקשר לסיוע לאויב במלחמה. איוב רשיד מואשם גם בעבירות של חיפוי, קשר לסיוע לאויב במלחמה, עבירות בנשק ואיומים.

כזכור, ביום שישי 1 בינואר 2016 סמוך לשעה 14:40, בוצע פיגוע ירי לעבר יושבי פאב "הסמטא" ברח' דיזנגוף בתל-אביב, וכתוצאה ממנו נרצחו אלון בקל ושמעון רוימי ז"ל ונפצעו שבעה אזרחים נוספים בדרגות שונות.

על פי פרטי האירועים שהותרו לפרסום, ממצאי החקירה העלו כי מיד לאחר הירי נמלט המפגע מזירת הפיגוע, וברחוב אבן גבירול הסמוך עלה על מונית מזדמנת, עמה נסע לאזור הצפוני של חוף הים בתל-אביב (סמוך למלון "מנדרין"), שם רצח את נהג המונית, אמין שעבאן ז"ל מלוד.

המפגע נטש את המונית בדרך נמיר, סמוך למכללת "לוינסקי", לאחר שנתקל בקושי בתפעולה, והמשיך לוואדי ערה בתחבורה ציבורית. בהמשך היום עלה שהפיגוע בוצע בידי נשאת מחמד עלי מלחם, בן 31, אזרח ישראלי מהיישוב ערערה, שהיה כלוא במהלך השנים 2013-2007 על-רקע ניסיון חטיפת נשק ותקיפת חייל צה"ל.

ממצאי החקירה מלמדים כי מלחם תכנן וביצע את הפיגוע לבדו, ללא מעורבות של נוספים. בטלפון הנייד של מלחם, אותו איבד ברמת-אביב בבוקר הפיגוע, אותרו סרטונים בהם צילם את עצמו. מהסרטונים עולה כי מלחם מעיד על עצמו כמי שצורך סמים כגון חשיש ומריחואנה ושותה סוגי אלכוהול רבים.



לצד סרטונים אלה התגלו בטלפון הנייד חומרים המעידים על כך שהמפגע צפה בתכנים דתיים המשמשים כהכנה נפשית טרם יציאה לפיגוע וכן עסק בתיעוד עצמי במסגרתו פירט את שנאתו העזה כלפי "אויבי האסלאם" - שיעים, נוצרים ויהודים תוך שימוש במונחים התואמים את האג'נדה של דאע"ש ושל ה"סלפיה ג'האדיה". עוד פירט מלחם בסרטונים אלו את שנאתו הרבה כלפי הרוסים.

בשבוע שלאחר ביצוע הפיגוע ועד לאיתורו, הסתתר מלחם במספר מקומות בכפרו, ובהם מכולה בבעלות קרוב משפחתו אליה ככל הידוע, הגיע עצמאית וללא ידיעת בני משפחתו, ומחסן בביתו של בן משפחה אשר שימש סייען מרכזי למלחם ועזר לו להסתתר, תוך שהוא מודע לכך כי זה היה מעורב בביצוע הפיגוע בתל אביב. בן משפחה זה אף סייע בהמשך למפגע להתמקם בבית נטוש של קשישה תושבת הכפר, שם אותר לבסוף נשאת בידי כוחות ימ"מ ושב"כ.

מהחקירה שבוצעה בידי שב"כ במהלכה של תקופה זו, עלה כי מספר מצומצם של מקורבים למלחם היו מודעים להימצאותו בכפר וחלקם אף סייעו לו לאחר הפיגוע באספקת מזון ומצרכים נוספים, ואחד הסייענים אף היה מודע למקום המסתור בו שהה.

עוד עלה בחקירה כי מלחם רכש סמים מיד עם חזרתו לכפר לאחר הפיגוע, ואף ביקש מסייעניו להשיג עבורו תחמושת נוספת, ככל הנראה לצורך ביצוע פיגועים נוספים. מידע נוסף שהתקבל במהלך החקירות והחיפושים אחר מלחם התריע על כך שבכוונתו של מלחם לבצע פיגוע נוסף בטווח הזמן המיידי בריכוז אוכלוסייה באחת הערים במדינת ישראל.

בצהרי יום שישי, ה-8 ינואר, תוך כדי ביצוע חיפושים ממוקדים שבוצעו בשכונת דאהראת בערערה אחר מלחם, התקבל בחקירת שב"כ מידע מוצק אשר הצביע על מקום המסתור המדויק של מלחם. עם הגעת כוחות ימ"מ ושב"כ למקום המחבוא, יצא מלחם מהמקום תוך שהוא פותח באש לעבר הכוח ומסכן את חייהם של הלוחמים. במהלך חילופי האש עמו, נורה מלחם ונהרג.
נשאת מלחם פיגוע תל אביב אלון בקל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד