י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מאמני כדורגל, ואבישי בן חיים

הרב שלמה רענן יו"ר ארגון "איילת השחר", מספר על מפגש עם מאמני כדורגל, ועל המוסר השכל מהמשך חכמה - דווקא לסערה הציבורית שהתעוררה השבוע

הרב שלמה רענן
הרב שלמה רענן

שמעון הדרי, מאמן כדורגל וותיק וחבר קיבוץ מעיין ברוך הוא איש מרתק במיוחד. ליבו חם ליהדות ומאז נשלחה משפחה תורנית על ידי ארגון איילת השחר לתקוע יתד בקיבוץ ולהגביר במקום את אור היהדות, הפך הוא לאחד התומכים הנלהבים של הפעילות שלהם. את הפגישה הדחופה שביקש לקיים איתי היום, הוא יזם בשל סיום שליחותה של המשפחה ההיא ובתביעה כלפי "איילת השחר" שלא להותיר את הקהילה שנוצרה במקום ללא רועה רוחני.

שמעון, שבימים אלו משמש כמורה למאמני הדור הבא בספורט הישראלי, "סחב" אותי אל כיתת הלימוד בה נכחו תלמידיו, מאמני כדורגל מהארץ כולה. המפגש עם הקבוצה המיוחדת הזאת היה עבורי מפתיע ומרגש. הכבוד הרב שבו הם קיבלו אותי והרצון שלהם להתחבר ראויים לחיקוי. קבוצה של אנשים שהעיסוק שלהם לכאורה הכי חומרי שיכול להיות אבל כמהים כל כך לחיבור אל הרוח וצמאים לשמוע את דבר השם.

"אתם נמצאים כאן כדי ללמוד איך מגיעים לניצחון", פתחתי כאשר נתבקשתי על ידם לומר דבר תורה, "אבל האמת שביהדות מעולם לא חגגו ניצחון. כל החגים שלנו הם חגים של הצלה ונס. אנחנו לא חוגגים שמישהו מנוצח על ידינו. אצלנו הניצחון הוא רק במשחק", כך אמרתי ולהפתעתי הרבה הדברים התקבלו בהתלהבות רבה.

לומר את האמת יצאתי משם בתחושה ברורה שיש לנו הרבה מה ללמוד על סטיגמות ודעות קדומות, על כמיהה לרוח בעולם של חומר ועל כך שאין מקום שלא נמצאים בו יהודים שמחכים לשמוע את דבר השם.

רקדו - על בשורת הבנים
בשולי הדיון הציבורי שהתגעש בימים האחרונים סביב צעירים שפרשו מהחברה החרדית. מי שקצת מכיר את ההיסטוריה הקרובה והרחוקה מודע לכך שבמשך הדורות היו תקופות של "נשירה" קשה מאוד. בחלקם הגדול על רקע מצוקה כלכלית קשה.

התופעה שעליה מתחולל הדיון (בלי להיכנס לאמינות הנתונים או לפרופורציות) מאופיינת דווקא בהשפעות של דור השפע וחוסר המגבלות.

על רקע זה מרתק עד מאוד לראות את דברי ה"משך חכמה" בפרשת בא על הפסוק "ויקוד העם וישתחוו – על בשורת הבנים". וכך הוא כותב - "דע דהרשע מתוך עוני אין לו תקנה... ולזה שמעו מאת השם יתברך שלא יהיו בניהם רשעים מחמת עוני אלא מתוך ארץ זבת חלב ודבש... ולזה יש תקנה.. ועל כן השתחוו והודו".

כך שלמרות הכל יש כאן מקום לאופטימיות. ישנה בשורה – בשורת הבנים שבשונה מתקופות אחרות בדור הזה אנו עתידים לראותם חוזרים במהרה לכור מחצבתם.


הכותב הוא יו"ר ומייסד ארגון 'איילת השחר' הפועל מזה כשני עשורים להטמעת ערכי היהדות ולקרוב רחוקים
הרב שלמה רענן אבישי בן חיים נשירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד