י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

נאום רכניץ: "מכתים קהילה בשקרים"

אחד מעסקני לייקווד בתשובה חריפה לנאומו של הנגיד רכניץ • מאשים: "בירושלים ובני ברק המצב יותר גרוע"

רכניץ בנאומו השבוע בלייקווד צילומסך
רכניץ בנאומו השבוע בלייקווד צילומסך

סערת נאומו של הנגיד שלמה יהודה רכניץ מלוס אנג'לס בתחילת השבוע, שהפכה לשיחת היום בעולם התורה בארה"ב ובפרט בעיירת לייקווד בניו ג'רזי - אינה יורדת מסדר היום, באתרי החדשות האמריקאים החרדים אף הדביקו לו את הכינוי "נאום צ'רציל".

רכניץ, שתרם לתלמוד תורה מיליון וחצי דולר, היה אורח הכבוד במעמד הוקרה למנהל שנערך למרות השלג וכונה אף שר הצדקה והחסד בדורנו, והוא החזיר במטבע לשון משלו ללייקווד - "קהילה חולה עם תורה חדשה, צבועים שמשחקים 'פרומקייט' וגוזרים גורל ילדים לאבדון".

בקרב ציבור בני התורה המקומי התקבל הנאום בצורה שאינה חיובית, בלשון המעטה, בטענה שממתי בעלי הון ובעלי בתים יורו לנו מה לעשות ואיך לחנך, מצד שני בקרב משפחות בעלי הבתים התקבל הנאום כנאום גבורה.

מי שיצא היום חוצץ נגד נאומו של הגביר וגולל במכתב ארוך לתושבי לייקווד את דעתו הוא הרב משה דוד פרלשטיין, מנהל מוסדות שירת חיים לבנות וזכרון חיים לבנים, המחזיק גם את מחנה רוח חיים בהרים.

"בהתחשב בכך שנאומו האחרון של הנדיב ר' שלמה יהודה רכניץ משך תשומת לב רחבה, כאשר חלק מהציבור יצא מבולבל, וחלק מסוים אף לקח את זה כהזדמנות לנגח קהילה ספציפית ומוסדות ספציפיים בתוך קהילה זו מבלי לבדוק ולרדת לגופם של עובדות ובשל הנתונים הרבים הקשורים לנושא מורכב זה. לכן, בתור אחד שקשור באופן אישי למערכת החינוך פה בלייקווד, וכמי שנמצא במגע קבוע עם הרבה ראשי מוסדות ועסקנים העוסקים בשיבוץ ילדים בבתי ספר, אני מוצא לנכון ומרגיש צורך להתייחס לנקודות שנאמרו על ידי רכניץ בנאומו, כמו גם את הטון הכללי של הנאום, כותב פרלשטיין.

"אנסה להתייחס לכל הנקודות של ר' שלמה יהודה. עם זאת, לפני שאני עושה זאת, חשוב להזכיר כי עוד יותר מטריד מהתוכן של נאומו זה הטון שלו. כשהקיא רעל וארס כלפי הקהילה שלמה של לייקווד, וכלפי אותם המכונים "בני תורה". במיוחד היה זה מאוד מטריד, העובדה שלא הייתה לו בעיה לתקוף את תפיסת העולם של קהילה שלמה וחשובה מול פניהם של ראשי הישיבה דלייקווד, יחד עם שאר רבני העיר. גם אם אף אחד לא חולק על כך שישנם בעיות של קושי במסגרת תהליך הקבלה לבתי הספר. עם זאת, אני לא יכול לתאר לעצמי שהדרך הנכונה להתמודד עם בעיה האמיתית היא על ידי שמות גנאי.

"לפני כמה שנים, היה מחסור רציני מאוד בכיתות לבנות בגיל בית ספר יסודי. חלק מההורים עדיין לא מצאו מקום לבית הספר עם בנותיהם. המשגיח הגאון הצדיק רבי מתתיהו סלומון יחד עם הישיבה הוציאו הנחיה שאומרת שבית הספר לא ייפתח עד שכל תלמידה תשובץ בבית ספר. הישגיה של העיר לייקווד בכל הקשור לבניית מוסדות לחינוך הילדים של הקהילה שלנו הם מדהימים וחסרי תקדים. מעולם לא הייתה קהילה בהיסטוריה שגדלה במהירות כמו לייקווד.

"הקהילה המתפתחת עומדת בפני אתגרים ייחודיים, ולייקווד מתמודדת עם מכשולים. אי לכך, לייקווד בהשוואה לקהילות אחרות באמרו, "זה לא היה קורה בלוס אנג'לס". היא אמירה מגוחכת. יש בעיות רציניות בהחלט, ובעיות מסוימות בתהליך הרישום וקבלה, על זה אתייחס בהמשך. עם זאת, יש צורך להדגיש את הדברים החיוביים בראש וראשונה של המערכת המדהימה בלייקווד".

אחד מבנייני ישיבת לייקוודצילום: אחד מבנייני ישיבת לייקווד
אחד מבנייני ישיבת לייקווד

"עכשיו לגבי הנאום האמיץ אמר רכניץ כי כשאנשים שמעו שהוא הולך לדבר בלייקווד, אנשים רבים פנו אליו וביקשו ממנו על הנושא כדי שיקבלו את הילד שלהם לבית הספר לשנה הבאה. לדברי רכניץ, מדובר בילדים "רגילים" שלא מתקבלים לבית הספר. הדבר חמור, אך מעלה תהייה: מדוע הורים מבקשים מרכניץ להכניס את ילדיהם לבתי הספר 7(!) חודשים לפני תחילת שנת הלימודים בחודש ספטמבר? התשובה המתבקשת היא שההורים הללו מחפשים להגיע לבית ספר ספציפי ולא בטוח שהוא מתאים להם.

"ר' שלמה יהודה ציטט את רבי יהושע בן גמלא בגמרא והביא גם ראשונים כמו הרשב"א והריטב"א לגבות אותו. עם זאת, אני לא ראיתי בכל המקורות הוכחה לכך שכל ילד חייב להיות ממוקם בבית הספר הספציפי שהוריו החליטו. ר' שלמה יהודה אמר כי עסקני לייקווד הפכו לאטומים בעליל. זהו שקר וכזב. כל מי שמכיר את סדר היום של העסקנים ומנהלי המוסדות, כאשר הם מנסים במשך שעות ולילות לשבץ את הילדים במוסדות. להגיד עליהם שלא אכפת להם מהילדים?!

"הטענה השנייה שלו היא עוד יותר חסרת טעם. בכל פעם שראש ישיבה או ראש מוסד או הרב נקרא אל הדגל, תמיד הדבר מטופל בצורה מאוד מכובדת, אבל חשוב לציין: גם אם הם ממליצים על ילד ספציפי לקבלו, זה עדיין לא פסק הלכה. בית הספר חייב להתאים את התלמידים אליו. יתר על כן, אני תוהה אם מנהלי המוסדות לא נשמעים לגביר, האם זה אומר שהם לא מאמינים ב'דעת תורה'?

"הקביעה הבוטה ביותר של ר' שלמה יהודה היתה שזו מחלה של לייקווד, שאותה הוא לא מוצא בשום מקום אחר. זה בעליל לא נכון. הבעיה של ההורים שלא מצליחים להכניס ילדיהם לבית הספר על פי בחירתם קיימת בכל מטרופולין יהודי הולך וגדל. בברוקלין, במונסי. בירושלים ובבני-ברק, שם זה הרבה יותר גרוע מלייקווד. בערים קטנות יותר הבעיה פחות בולטת כי יש שם יותר מקום ואפשר לקבל את כל מי שרוצה.

"רכניץ המשיך וקרא לבתי הספר של בני התורה 'אליטות'. האם מפני שהורים רוצים לשמור על ילדיהם בכיתה עם ילדים שאין בביתם גישה לאינטרנט, האם זה הופך את בית הספר לאליטיסטי? האם הרצון לשמור על סטנדרטים גבוהים בבתי הספר שלנו אליטיסטי? אם זה אליטיסטי, מדוע הגבלת את ביקורתך על לייקוד? האם אינך יודע כי מוסדות ישיבתיים הוקמו בקליבלנד, שיקגו, טורונטו, מונטריאול ובולטימור, למרות שבתי ספר נאותים היו קיימים כבר באותם יישובים? האם העובדה שההורים שם רצו סביבה יותר "פרומער'ס" לילדים שלהם עושה אותם "אליטיסטים"?

"שוב, אני מסכים כי תהליך הרישום הנוכחי הוא פגום. אבל לא יתכן כי עומד אדם מול רמקול ומכתים קהילה שלמה בשקרים, חצאי אמיתיות ובדיות, מול מנהיגי התורה של לייקווד, אלפי יראים ושלמים ותלמידי חכמים שיושבים מולו, ועוד אלפים המאזינים לדבריו בשידור חי? כיום יש מעל 125 כיתות מקבילות לבתי ספר יסודיים בלייקווד לתלמידים מסוגים שונים, והכל הולך ופורח.

"רכניץ אמר שבלייקוד לא אוהבים כל יהודי. "לאן נעלמה האהבה? אני בוכה. למה אנחנו לא מדברים על אהבה יותר?", אמר. אם היה אכפת לו, היה מסתכל על המנהלים המנהלות, הרבנים, המחנכים והמורים של לייקווד, בישיבות, במוסדות ובמפעלי החסד, העושים את מה שהם יכולים כדי לעזור ליהודים אחרים. העובדה שחלק מבתי ספר מלאים, ויש בעיה גדולה עם תהליך הרישום, לא יכולה להפוך את זה ל'חוסר אהבת ישראל'.

"הוא תקף שלייקווד לא מחבקת את התלמידים "אינדיבידואליות". אני מזמין אותו בחזרה ללייקווד לראות יחס אישי במוסדות לכל ילד וילדה ועידוד להצטיין בדרכם היחודית. נכון, יש צער גדול להורים ולילדים במהלך תהליך הרישום. למרבה הצער, התהליך נוטה להימשך שבועות והורים נשארים תלויים בין שמים לארץ ומחכים לתשובה. במיוחד זה נכון לגבי התהליך של רישום לסמינר של הבנות. אף אחד לא צריך להרגיש צער כזה. ישנן דעות רבות כיצד אנו יכולים להקל את הבעיה. המערכת צריכה לענות תשובה - או שכן או לא - בתוך שבועיים. יש גם צעדים שניתן לנקוט כדי לעודד הורים לשקול לשלוח את ילדיהם לבתי ספר חדשים.

"יש הרבה מקום לדיון בנושא זה, אך זה צריך להתקיים בפורומים המתאימים. ואז זה יוביל לפתרונות. דיונים אלה צריכים להתקיים בין קירות המוסדות, בארבע עיניים עם הרבנים ומנהלי המוסדות והעסקנים. לקום ולתת מוסר בציבור? זה לא יועיל לאף אחד. אנחנו מאד מעריכים את עצותיו של ר' שלמה יהודה. אבל הן חייבות להתבסס על נתונים מדויקים והן צריכות להיות מוצגות בזמן ובמקום המתאים, לבנות ולא להרוס, ואז נוכל באמת לומר "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה" בפרק חדש של שיפור תהליך הרישום, שיועיל לכולם. נתפלל לאהבת הבריות"...

הנאום המלא. צילום: לייקווד סקופ,

שלמה יהודה רכניץ הנגיד לייקווד סערת נאום רכניץ הרב פרלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד