כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הצעת חוק: מצלמות לאכיפה בנת"צ - יוצבו ויטופלו בידי הרשות העירונית

דו"ח תנועה מפקח עירוני: הצעת חוק הודשה בכנסת - ראש עירונית תוכל להציב מצלמות לאכיפה ומתן קנסות לרכבים פרטיים המשתמשים בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית • מומחה לתעבורה עו"ד רוני פאלוך ל'בחדרי חרדים', על משמעות ההצעה והקשיים העלולים לצוץ בעקבותיה

הצעת חוק: מצלמות לאכיפה בנת"צ - יוצבו ויטופלו בידי הרשות העירונית

התקדמות העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן, הביאה להגשת הצעת חוק בכנסת, בעניין אכיפת שימוש ברכב פרטי בנתיב תחבורה ציבורית. בין פרטי ההצעה, מובא כי עיריות המעוניינות להפעיל מצלמות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית בתחומן, יידעו את הנהגים לגבי כוונתן להתקין מצלמות. בנוסף, חובה על העיריות להציב שילוט, "באופן שיבהיר לציבור הנהגים ולעוברים ושבים כי נתיב הנסיעה עשוי להיות מצולם".

הוראה נוספת בתקנות תחייב להפעיל את המצלמות אך ורק בשעות שבהן אסורה נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי התחבורה הציבורית. כשהמטרה היא שהמצלמות ישמשו רק לצורך האכיפה האמורה. יתכן ואף יקבע מספר מצלמות מינימאלי הנחוץ לשם האכיפה, ומס' המצלמות יקבע לפי שיקול דעת הרשות המקומית.

עד היום האכיפה בוצעה ע"י שוטרים, אך הואיל ומדובר באכיפה הדורשת משאבים רבים וכח אדם, נדרשה משטרת התנועה למצוא פתרון אחר לבעיה. עבירת התנועה היחידה שפקחים עירוניים יורשו לאכוף היא נסיעה בנתיב תחבורה ציבורי, האסורה כיום על פי חוק לרכב שאינו משמש להסעות נוסעים. שכאמור תתבצע באמצעות מצלמות אכיפה שתפקידן יהיה לתעד נהגים הנוסעים בנתיב הציבורי במקום בנתיבים המיועדים לרכב פרטי.

במקביל להצעת החוק, ישנן מס' סוגיות משפטיות הדורשות ליבון, הראשונה היא שמירה על פרטיות הפרט, נושא הצבת המצלמות צריך להיעשות בזהירות מוגברת על מנת שלא תפגע בעיקרון חופש הפרט לפרטיות. ובהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981

סוגיה פרקטית הינה הצפת בית המשפט לתעבורה בדיונים אודות כך, לדוגמא, במקרה והתרחשה תאונת דרכים והנהגים נדרשים להשתמש בנתיבי התחבורה הציבורית. כיום שוטר מפקח על הנסיעה ומפעיל שיקול דעת בהתאם למתרחש. עם התקנת המצלמות בנתיבי התחבורה הציבורית כל רכב אשר הוא אינו עונה להגדרה של רכב לתחבורה ציבורית יקבל באופן אוטומטי דו"ח עקב הנסיעה בנתיב.
הכותב הינו שותף ב"משרד עורכי דין לויתן פאלוך" העוסקים בתחום התעבורה ומשמש סגן יו"ר ועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין.
אכיפה בנתצ דוח תנועה מפקח מצלמות אכיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד