י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ארה"ב מחדשת הצו לסימון מוצרים מהגדה המערבית

דובר הסטייט דיפרטמנט: התקבלו תלונות על מוצרים שלא סומנו כהלכה • העיתון "פורוורד": מוצרי יצוא מהגדה המערבית, בעיקר יינות, מסומנים כתוצרת ישראל

  • כ' שבט התשע"ו
אובמה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אובמה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דובר משרד החוץ האמריקאי, מארק טונר, אמר בסוף השבוע (ה'), כי ההחלטה לפרסם מחדש את הצו לסימון מוצרים מהגדה המערבית - שפורסם בראשונה ב-1995 - התקבלה בעקבות קובלנות שכמה מוצרים מהגדה, שיוצאו לארה"ב, נמכרים עם תגיות סימון שגויות.

הדובר ציין, כי הצו החדש אינו מצביע על שינוי במדיניות האמריקאית ואינו מבשר על גישה חדשה לגבי אכיפת התקנות הקיימות. מדבריו עלה, שאין מדובר כלל בהחלטה בעלת אופי מדיני מפני שההחלטה התקבלה ע"י שירות המכס, לא ע"י משרד-החוץ. "אין פה שום דבר חדש'' הדגיש הדובר. "מדובר פשוט בפרסום מחודש של הנחיה".

"אני מאמין, שהצו פורסם (שוב) בתגובה (על תלונות)", הוא הוסיף. "אני חושב שמדובר בתשע או עשר תלונות. אינני יודע מי המתלוננים אך הם קבלו שמוצרים שמקורם בגדה לא סומנו כהלכה".

הדובר ציין, כי ארה"ב אינו מבחינה בין מוצרים שיוצרו בהתנחלויות לבין מוצרים שמקורם במקומות אחרים בגדה המערבית והדגיש כי פרסום הצו אינו משקף חרם על ישראל. "מדינות רבות דורשות סימון כזה של מוצרים", לדבריו.

הוא נמנע מלציין מה היו השגיאות בסימן המוצרים מהגדה, אך לדברי העיתון היהודי המשפיע "פורוורד", שחשף בראשונה את הפרסום המחודש של הצו, יצרנים ישראלים בגדה, שמייצאים לארה"ב, מסמנים במכוון את מוצריהם כ"תוצרת ישראל". העיתון מביא כדוגמה את היינן עמיחי לוריא, הבעלים של יקב שילה, שמייצא את ינותיו לארה"ב עם סימון "תוצרת ישראל", אע"פ שהיקב שלו ממוקם בהתנחלות מעלה לבונה בשומרון.

"אנשים רבים מאמינים, שכאשר הם קונים יינות של יקב שילה הם קונים מוצר שמיוצר בלב ישראל", אמר לוריא לעיתון. "הסיבה שאני אומר 'תוצרת ישראל' היא מפני שהמוצר מיוצר בישראל. זהו זה". הוא טוען, כי סימון היינות שלו כ"תוצרת הגדה המערבית" יפגע בעסק. "זה יפגע בי מפני שאני מאמין שאני נמצא עכשיו בישראל" הוא אומר. "אם תאמר לי, 'לא, אתה לא נמצא בחלק מישראל', זה יזיק".

בכל אופן, ארה"ב אינה רואה את דברים כפי שרואה אותם לוריא. רואה זאת כך. הנוסח המקורי - וגם המחודש - של הצו הרלוונטי קובע, שמוצרים שיוצרו בגדה המערבית או בעזה "יסומנו (כתוצרת) הגדה המערבית, עזה או רצועת עזה... והסימון לא יכיל את המילים 'ישראל', 'תוצרת ישראל', 'השטחים הכבושים-ישראל' או מילים בעלות משמעות דומה".

בדיקה אקראית שערך "פורוורד" העלתה יינות נוספים שמיוצרים מעבר לקו הירוק ושנמכרים בארה"ב עם סימון של "תוצרת ישראל": יינות מיקב פסגות בחבל בנימין בדרום השומרון, ממזרח לירושלים, ויינות עוגב, שמיוצרים ביקבי ירושלים באזור התעשיה עטרות במזרח ירושלים. גם מוצרי "אהבה", שמופקים מבוץ מים המלח אך מיוצרים במפעל מעבר לקו הירוק משווקים בארה"ב עם הסימון "ים המלח, ישראל".

"פורוורד" תיעד מוצרים ישראליים שיוצרו בגדה עם הסימון "תוצרת ישראל", אך דוברת שירות המכס, קטרינה סקינר, סרבה להגיב על הדוגמאות המתועדות או לענות על שאלות האם שירות המכס חקר אי פעם הפרות של תקנות שקשורות לסימון מוצרים מהגדה או האם ננקטו צעדים נגד מי שהפרו את התקנות. "בממוצע, שירות המכס מקבל 800 עד 1000 קובלנות בדוא"ל לגבי סימונים שגויים", אמרה הדוברת. "כל תלונה נבדקת וננקטות פעולות אכיפה אם יש צורך... אך איננו מגיבים על חקירות של קובלנות ספציפיות או על פעולות אכיפה".

מקור הקובלנות על הסימון השגוי של מוצרים ישראלים מהגדה הוא גופים פלסטיניים או פרו-פלסטיניים וכן ארגונים להגנה על זכויות האדם. כך, למשל, הארגון Human Rights Watch, פרסם באחרונה דו"ח הנושא את הכותרת "כיבוש, אינק.", שדן בעסקים ישראליים שפועלים בהתנחלויות. הדו"ח מציין, שתקנות המכס באערה"ב אוסרות להגדיר מוצרים ישראליים מהגדה כ"תוצרת ישראל", אך מציין, שעסקים בהתנחלויות מוסיפים לסמן כך את מוצריהם.

הצעד החדש של שירות המכס צפוי לעורר תסיסה על גבעת הקפיטול. עוד לפני הפרסם המחודש של הצו, החלה לצבור תאוצה בקונגרס יזמת חקיקה שידועה בשם "חוק המכס". אחד מסעיפיה יחייב את הממשל לראות בהתנחלויות חלק מישראל בהקשר של משאים ומתנים עתידיים בנושאי סחר. בית-הנבחרים אישר את החקיקה והסנט צפוי לאשרה בקרוב. לא ברור אם הנשיא יחתום על החוק או יטיל עליו וטו.

במארס אשתקד, זמן קצר לאחר פגישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע משרד החוץ האמריקאי, שהחלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים שמקורם בהתנחלויות בגדה המערבית אינו חרם על ישראל מפני שההתנחלויות, לדעת הממשל, אינן חלק מישראל. הדובר ציין, כי ארה"ב רואה בסימון המוצרים "הנחיה טכנית" בלבד לצרכנים באירופה, כדי שהם יוכלו להיות מודעים למקור המוצר שהם שוקלים לקנות, בדיוק כמו צרכנים אחרים ברחבי תבל.

בכל זאת, בתשובה על שאלה אחרת, הודה דובר הסטייט דיפרטמנט, כי אפשר לראות את ההחלטה האירופית לסימון המוצרים כצעד לקראת חרם.

"ישראל ממשיכה להרחיב את פעילות ההתנחלויות", אמר אז הדובר. "זה לא צריך להפתיע איש שגורמים מסוימים בקהיליה הבינלאומית מבקשים להגביל את קשריהם המסחריים עם ההתנחלויות"
סימון מוצרים יינות גדה מערבית ארה''ב צו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד