כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מנהל 'המחוז החרדי' נגד תקנון גדולי ישראל בסמינרים: "לא אישרנו"

בעקבות הוספת הסעיף המחייב קבלת מרות גדולי ישראל בתקנון הסמינרים בבני ברק, שנחשפה לראשונה ב'בחדרי' ביום חמישי האחרון, מבהיר מנהל 'המחוז החרדי' במשרד החינוך: "לא אישרנו. הנושא ייבדק באמצעות הפיקוח והיועץ המשפטי"

הגראי"ל והגר"ח. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל והגר"ח. צילום: שוקי לרר

המחוז החרדי נגד גדולי ישראל: הניסוח המחודש לתקנוני הקבלה לסמינרים לבנות חרדיות בבני-ברק, לא מוצא-חן בעיני בכירים במשרד החינוך. החלטה כיצד להתייחס אליו, תתקבל בהמשך ועשויה לגרור סערה של ממש, במידה ובמשרד יחליטו להתערב בעניין - שכן הטענות על מעורבות בענייני חינוך הבנות, וציותן לגדולי ישראל, הן מן העקרונות עליהם מתעקשים גורמי החינוך החרדים.

מאיר שמעוני, מנהל המחוז החרדי, השיב לפניה שקיבל בעקבות חשיפת 'בחדרי חרדים' על התקנון החדש של הסמינרים בבני ברק, הדורש קבלת מרות של גדולי ישראל כי "לא אישרנו את סעיפי התקנון כמפורט, ובוודאי לא כפי שמופיע. עניינית, הנושא ייבדק באמצעות הפיקוח והיועץ המשפטי ותשלח תשובה בהמשך".

מדובר בסעיף מתוך התקנון, עליו נדרשים לחתום כל התלמידות והוריהם, כאשר תקנון ברוח זו מוגש מטעם כל הסמינרים הליטאים. הן הסמינר בהנהלת הרב וולף, הן סמינר מאיר בהנהלת הרבנית בורנשטיין, סמינר הרב כהנא והסמינר של הרבנית אלקיים, בתו של הגאון רבי ניסים טולידנו זצ"ל.

בתקנונים נכתב כי הסמינרים נוסדו על ידי ובהנחיית החזון איש זצ"ל, ונוהלו על ידי ממשיכיו הגרי"ז מבריסק, הגראמ"מ שך והקהילות יעקב זצ"ל, שממשיכיהם הם הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי. ו"הם מורי דרכנו לאורם נלך, הן בהנהגת הכלל והן השאלות הנוגעות לפרט בסמינר. ומי אשר ימרה את פיהם לא יכירנו מקומו בין כתלנו ובמיוחד ידוע כי מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי שליט"א קובעים את הנהגות הסמינר".

כזכור, תוספת הסעיף המדובר בתקנון נחשפה ב'בחדרי חרדים', ואף צוין כי ניסוח התקנון בצורה זו, לווה בהתייעצות והדרכה משפטית, והוא מגובה מפני חששות של מסירה לשלטונות ותלונות לבתי משפט.

תקנון זה הובא על ידי הנהלות הסמינרים הליטאים בב"ב, בהוראת גדולי ישראל הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי, שהכריעו כי הדבר מהווה מניעה של עקירת כל המסגרת הרעיונית של סמינר - בהיותו מקום חינוך לבנות ישראל ולא מקום לימודים גרידא.

בפועל, ההכרעה ללכת על מהלך מוצהר וגורף שכזה בריש גלי, הגיעה בעקבות מקרים בהם בנות של משפחות המזוהות עם 'הפלג הירושלמי' יצאו או 'נרדמו' בשיעורי יהדות של מנהלים ומנהלות, ובפרט בהרצאות של הרבנים שהובאו לסמינרים, מאחר והרבנים משתייכים לתלמידי הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי. לפיכך נוצר מצב שאצל חלק מהבנות, הסמינר נהיה מקום לימודים בלבד ללא שהוא ממלא פונקציה חינוכית - חרדית.

למעשה שינוי התקנון אף יחדד שתי נקודות נוספות, עם הקמתו הצפויה של סמינר 'הפלג' בבני ברק, תימשך מגמת הפרדת הקהילות בעקבות 'הפיצול הליטאי', וכאמור על פי הדיווח הנוכחי, יחדד גם את סוגיית השליטה בסמינרים: משרד החינוך או גדולי ישראל.





גדולי ישראל שמעוני המחוז החרדי סמינרים תקנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד