כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מחמאה לילד? אל תגזימי פן תהרסי

מדברים קבוע: האם מחמאות מוגזמות לילד מרימות לו את הביטחון העצמי או שאולי להפך? מתי להגיד לו שהוא מצייר יפה ומתי יפה מאוד? הרהורים על חיזוקים חיוביים

מחמאה לילד? אל תגזימי פן תהרסי

זה לא קרה מעצמו, זה לא קרה ברגע, אבל זה קרה ברגע אחד של תשומת לב, לאחר ששמתי לב שבני הבכור, לא יודע לבצע מטלה שבעיניי היתה נראית פשוטה. כשחשבתי על כך לעצמי יום אחד, הבנתי שעד היום פשוט טרחנו, אני או אביו, לבצע עבורו את אותה פעולה פשוטה, וככל הנראה זו היתה הסיבה לכך שהוא אינו מבצע אותה בעצמו.

ערב אחד החלטתי שזהו, אין מצב שזה נמשך כך. ילד בגילו צריך לדעת לבצע מטלה פשוטה זו. אז נכנסתי איתו לחדר, זה לקח 10 דקות – אולי קצת פחות. הוא יצא משם מקצוען ומאושר, ומלא פרגונים מכל מי שרק היה בבית באותה עת.

החמאתי לו על כושר הלמידה המצוין והמהיר שלו, לפחות פעמיים בשעה הבאה, ובמשך היום כולו הוא הסתובב נפוח מגאווה, טורח מדי פעם להזכיר שהוא כבר יודע עוד משהו בעצמו...

אתמול, מוצאי שבת, נתקלתי בשרשור מעניין באחת מקבוצות הפייסבוק בהן אני חברה, בו דיברו על פרגון ומחמאות לילדים. סקרן אותי לדעת איך זה עובד בבתים אחרים. טוב, אני לא יודעת אם כולן אמהות מושלמות, או שכך זה נראה דרך עיניים של רשת חברתית, מה שבטוח זה שכולן מתאמצות ומשתדלות להחמיא ולפרגן לילדים כל יום וכמה שיותר.

השאלה היא כיצד עושים וזאת והאם עודף מחמאות אינו גורע – שנאמר: כל המוסיף – גורע. גם בעניין זה הדבר נחשב?

בשנת 2014 התפרסם מחקר של אוניברסיטת אוהיו בארצות הברית, ובו נטען כי ילדים שמקבלים עודף מחמאות, עשויים להיפגע במקום להתחזק. כיצד יתכן הדבר? ובכן, החוקרים גילו כי ילדים בעלי הערכה גבוהה מלכתחילה, מתחזקים עוד יותר בעקבות עודף הפרגון, אך ילדים בעלי ביטחון עצמי והערכה נמוכים גורמים להם לפחד מפני אתגרים חדשים משום שהם אינם עומדים בכמות המחמאות אליהם – לעומת מה שהם מרגישים באמת.

העניין הוא מינון ומחמאה נכונה, הם קובעים. יש הבדל בין להגיד לילד "ציירת ציור יפה", לבין "ציירת ציור מאוד יפה", לבין "ציירת ציור מושלם". אותה מחמאה לכאורה, אך המינונים שבה שונים.

צריך לזכור שכשילד הוא בעל הערכה עצמית נמוכה – מחמאה מוגזמת תגרום לו לבחור בדרכי פעולה פשוטות וקלות יותר להשגה, כדי שלא ייאלץ להתמודד עם אתגרים קשים שעליהם בטוח לא יקבל את אותן מחמאות.

אז נכון, אין אמא שלא חושבת שהילד שלה מושלם, וכולנו רוצות להדגיש לילדים שלנו כמה הם מדהימים ואין עוד כמוהם, יחד עם זאת, כל אמא מכירה את ילדיה מספיק טוב כדי לדעת את אופיו ותכונותיו, וייתכן שאת המחמאה הבאה תצטרכי לסנן, לא בגללו – אלא למענו.

יום מלא פרגון לכולנו.
איך להחמיא לילד הערכת עצמית נמוכה יחס הורים ילדים עודף מחמאות חינוך ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד