י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ה'מועצת': להצביע נגד ולהימנע ממשבר

פרסום ראשון: מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הורתה לליצמן להצביע בממשלה נגד הפשרה שהושגה עם הרפורמים

הכותל המערבי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הכותל המערבי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל הורתה לשר הבריאות יעקב ליצמן להתנגד היום (א) בממשלה להצעת הפשרה עם הרפורמים שבמסגרתה תוקם רחבה מיוחדת ומעורבת לנשות הכותל ולרפורמים.

לבחדרי חרדים נודע, כי בימים האחרונים פנה שר הבריאות לבתי חברי מעצת גדולי התורה בשאלה האם להימנע בהצבעה על המתווה - מכיוון שזה הרע במיעוטו או להתנגד.

לאחר דין ודברים הורו חברי מועצת גדולי התורה לשר ליצמן להתנגד בהצבעה בממשלה, אך לא לחולל על כך משבר.

ואכן, הממשלה אישרה הצהריים (א) את המתווה החדש בכותל. השרים אשר התנגדו הם יו"ר יהדות התורה השר יעקב ליצמן, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, שר החקלאות מהבית היהודי אורי אריאל, שר הדתות דוד אזולאי והשר לענייני ירושלים זאב אלקין.

ההחלטה שאושרה היא להקים "רחבת תפילה לא אורתודוקסית" בכותל המערבי, שתשמש את נשות הכותל והרפורמים. את ההמלצות שיוגשו לממשלה גיבש צוות שבראשו עמד עו"ד אביחי מנדלבליט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, ומזכיר הממשלה היוצא, עו"ד צבי האוזר .

לפי התוכנית שיציגו בישיבת הממשלה, לא מדובר בפתרון ברחבת הכותל, אלא בגן הארכיאולוגי, במפלס נמוך בהרבה, שגם מולו ניצב הכותל המערבי. במקום, מדרום לרחבת הכותל המוכרת היום, במפלס התחתון בתוך שטח הגן הארכיאולוגי על שם דוידסון, תותר תפילה של הרפורמים, הקונסרבטיבים, נשות הכותל וחילונים שיבקשו להתפלל ללא הפרדה בין גברים לנשים.

גורמים המעורבים בנושא אומרים כי מדובר בשטח הפועל כבר שנים כשטח תפילה ללא אורתודוקסים, אך כעת הוא יקבל אישור רשמי ככזה, ויהיה באחריות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בעוד שרחבת הכותל היא באחריות הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל. לדברי הגורמים, החידוש בהצעה שתעלה בממשלה היא ההמלצה להקים שער כניסה חדש לכותל בעלות של 35 מיליון שקלים, שטרם סוכם מי יממן את הקמתו.

שר הפנים ויו״ר ש״ס אריה דרעי הביע בממשלה את התנגדותו להסדר עם נשות הכותל לפיו תוכשר רחבה בכותל המערבי לתפילה מעורבת הנוגדת את ההלכה. השר דרעי התנגד להצעה בממשלה ואמר: ״היהדות הנאמנה תעמוד על המשמר כדי לא לאפשר לחוגים רפורמים, קונסרבטיבים ואחרים לפרוץ פרצות בחומת היהדות המסורה, לחלל את קדושת המקום ממנו לא זזה השכינה״.

השר אורי אריאל אמר הבוקר: "ההצעה מיותרת ופוגעת במסורת היהודית שחשובה לכולנו. הרפורמים מהארץ ובעיקר מחו"ל, פוגעים במכוון בערכים היקרים לנו והכנסתם לכותל המערבי (בצד הדרומי) תפגע באזרחי ישראל שומרי המסורת. מאז ומעולם, רחבת הכותל היתה הגורם המאחד של העם היהודי וההצעה הנוכחית רק תסכסך ותפצל. לפני כשנתיים הוכשרה רחבה עבור הרפורמים אך בפועל היא ריקה ברוב הזמן. הפקעת האתר החדש מידי הרבנות הראשית שהוקמה על ידי הרב קוק זצ"ל היא מדרון חלקלק שמאיים על עתיד היחסים בין חלקים שונים בעם היהודי".

יצויין כי ביום רביעי שעבר נפגשו בחדר סיעת 'יהדות התורה' בכנסת ראשי המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן, ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, עם מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט ורב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, כדי לדון בנושא.
רחבה הכותל המערבי גברים ונשים הפרדה התנגדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד