כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

רב הכותל: "המצב נובע מאילוצים משפטיים וחשש מהידרדרות"

הממשלה אישרה הבוקר את "הכותל החדש" - רחבה שלישית בה יוכלו רפורמים וקונסרבטיבים להתפלל במעורב • "בחדרי חרדים" עם הפרטים המלאים של מתווה "הרע במיעוטו" - על מה התפשרו, איפה ניצחו החרדים והבג"צ שאילץ להגיע לפשרה

הרב רבינוביץ'. צילום: פלאש 90
הרב רבינוביץ'. צילום: פלאש 90

בעקבות סערת הכותל החדש והפשרה שהושגה עם הרפורמים ועברה בממשלה הבוקר (א), ולפיה תוקצה רחבה נפרדת לתפילה מעורבת עבור הרפורמים וארגוני הנשים, שוחח 'בחדרי חרדים' עם רב הכותל, הגאון רבי שמואל רבינוביץ'.

לדברי הרב, הוא קיבל את הכרעת מזכיר הממשלה בעניין הסדרי התפילה בכותל המערבי "בלב כבד". "מאז החלה קבוצה שולית ומתלהמת זו של 'נשות הכותל' את פעילותה התקשורתית, הפך הכותל ממקום מאחד ומלכד לזירת התכתשות בלתי פוסקת. חילול השם שגרמה הקבוצה הזאת והתומכים בה הוא נורא, ויידרשו שנים לתקנו.

"עמדותיי האישיות וההלכתיות בנושא ידועות. התפילה בכלל ובכותל בפרט צריכות להיות בהתאם להלכה ולמסורת ישראל המסורה לנו מדור לדור. המצב אליו נקלענו נובע מאילוצים משפטיים וחשש מפני הידרדרות נוספת במאבק הפורץ את חומות הקדושה ומחלל שם שמיים, עלינו לעשות הכל כדי להניח את הפרשה הנוראה הזו מאחורינו.

"אני מברך את גניזת מתווה שרנסקי. חבל שנשות הכותל לא נהגו כפי שהמליצה הוועדה כבר לפני למעלה מעשור - שבה הוקמה הרחבה בקשת רובינסון. הכותל המערבי ימשיך להיות פתוח לכל מתפלל ולכל מתפללת בכל שעה ובכל יום, מתוך כבוד ומתוך נאמנות למסורת ישראל ומורשת ישראל כפי שהכותל המערבי הוא סמלם המובהק".

הכותל הרפורמי החדש. צילום: הדס פרוש פלאש 90צילום: הכותל הרפורמי החדש. צילום: הדס פרוש פלאש 90
הכותל הרפורמי החדש. צילום: הדס פרוש פלאש 90

מה קרה פתאום שהיהדות החרדית, "הסכימה" לפשרה בעניין הכותל.
האם זו אכן פשרה? יצאנו לבדוק את הנתונים לאשורם, לאחר שממידע שהגיע ל"בחדרי חרדים" עולה כי הגר"א נבנצל רב הרובע היהודי, מעורב בפרטים ודעתו כי זהו "הרע במיעוטו".

"בגדול מדובר על היפרדות מנשות הכותל", אומר ל'בחדרי חרדים' גורם המעורה בפרטים. "נשות הכותל הולכות לאיפה שיש להם רחבה (קשת רובינסון) שזה הסטטוס קוו כבר 13 שנים, בזמנו על פי הוראתו של הרב אלישיב הייתה הסכמה שנשות הכותל יהיו שם, אנחנו בוכים ומצטערים על שנשות הכותל לא מתפללות על פי ההלכה, אבל זה קיים בכל העולם, ואנחנו אמרנו אצלנו לא.

ב-2003 בג"צ חייב לאפשר לנשות הכותל להתפלל בכותל במתווה של קשת רובינסון מה שמכונה כעת 'הכותל החדש', ואז המדינה הגישה ערעור על כך. בבית המשפט העליון בהרכב מיוחד של 11 שופטים, 5 שופטים היו נגד הפתרון, 6 היו בעד כך שהמדינה תיצור להן רחבה חילופית בקשת רובינסון.

נקודת המפנה התרחשה לפני שנתיים, כשהשופט סובול, בוגר ישיבת חברון פסק לפני שנתיים שהמתווה שהמדינה יצרה עבור נשות הכותל הוא לא מספיק ואפילו מבזה ומשפיל, ולכן מותר להן להתפלל כן ברחבת הכותל המערבי. או אז עלה החשש שזה יתדרדר למקומות אחרים, ולא רק לתפילה אלא גם לתפילות מעורבות. כעת אנו עומדים בנקודה קריטית לאור כך שנשות הכותל הגישו בג"צ שהן רוצות ארון קודש, ההערכה היא שבג"צ שהכרעתו בעניין בעוד חודש, צפוי לאשר להן גם את זה. זו כל הסיבה להסכמה ל"פשרה" הנוכחית.

"אז אמרנו שנעביר אותם לקשת רובינסון וניתן להן סוכריות, והסוכריות שהן רצו היה מתווה שרנסקי (להגביה את הרחבה שלהן) בטענה שלא רואים אותן וזה שטח קטן,והן לא קיבלו את זה. הן גם לא קיבלו קרן למורשת הכותל, הן לא קיבלו רב. מה שכן קיבלו זה מועצה להכוונה, ונאסר עליהן לעשות שם חופות וברית מילה נאסר עליהן לשמוע מוזיקה. ברור שזו החלטה כואבת, זה נבע מחוסר ברירה מתוך חשש שבג"צ יאשר את דרישותיהן".

• אם לא יעמדו בתנאים שהוצבו להן, ויעשו הפוך על הפוך?

"אין ספק שהכל יכול לקרות ובשביל זה יש משרד ראש הממשלה שהוא אחראי עליהם, ויבואו הנציגים החרדים בממשלה וגם אם הם לא ישבו בממשלה, ויגידו לראש הממשלה 'יש משבר קואליציוני אתה לא אוכף את החוק'. מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר צריך להתאבד על זה".

• זה צפוי להיות כניסה עם רחבה מעורבת?

"בכותל כל הכניסות הן מעורבות חוץ מכניסה אחת של נשים וגברים. הכניסה הזאת של הגברים והנשים תהיה אחת של נשים וגברים. ומה שאנו מרוויחים מההסכם זה שהכניסה תהיה יותר ארוכה עם יותר הפרדה וגדולה ומשמעותית.

• הרב עמאר קורא להתקומם...

"מצוין. אם הרב עמאר בדק את הדברים והתברר שהאופציות האחרות הן אופציות טובות יותר. צריך לבדוק לעומק את העניין. אם בג"צ יחייב להניח ספר תורה בעזרת הנשים צריך לבדוק מי בעד מי נגד מהרבנים ולהחליט".

• פורסם שהרבנים הראשיים לא עודכנו?

"מה שהרבנים הראשיים אומרים זה תורה מסיני. הרב יצחק יוסף ידע מזה כבר לפני שנתיים, לגבי הרב לאו אין לי מושג".

תוך כך, גם רבה הראשי של ירושלים הגר"א שטרן נגד ההסדר ברחבת הכותל המערבי. "הכנסת הרפורמה לרחבת הכותל היא פגיעה קשה בקדושת רחבת הכותל המערבי אשר התקדשה כבית התפילה החשוב ביותר לעמנו בתקופה זו וממילא ראוי לנהוג בה בקדושה רבה ובחומרה גדולה ואסור לשנות ממה שנהוג בה כיום", אמר.

רבה של ירושלים הוסיף כי אינו מכיר את כל הפרטים במדויק ומתח ביקורת על חוסר ההתייעצות עם רבני העיר ירושלים "חבל שאין מסגרת של התייעצות בכלל ועם רבני העיר ירושלים בפרט על דברים מסוג זה".

יחד עם זאת הוסיף הרב כי "מאידך כשמדובר על שטחים אחרים שליד הכותל שם אין מקום קדושת בית כנסת ואין מניעה שיבוא לשם כל מי שיחפוץ ויהיה נקרא רשות הרבים שליד הכותל כפי שכבר קורה היום".
הרב רבינוביץ הכותל החדש נשות הכותל רפורמים פשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד