כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

החרדים הסכימו לפשרת ה'כותל הרפורמי' כדי למנוע הצבת ארון קודש בעזרת הנשים

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': הרבנים הסכימו לפשרת ה'כותל הרפורמי' כדי למנוע מבג"צ לאכוף הצבת ארון קודש בעזרת הנשים של רחבת הכותל המערבי • ומה הקשר בין גל הטרור להתקפלות הרפורמים? • מאחורי הקלעים במאבק על הכותל

הכותל הדרומי. צילום: פלאש90
הכותל הדרומי. צילום: פלאש90

מדוע לא נאבקים החרדים במלוא הכח נגד ה'כותל הרפורמי', ומה התרחש מאחורי הקלעים של הסאגה הזו? 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא.

לאחר שהובררה לרבנים וגדולי ישראל, עמדת הפרקליטות ומשרד המשפטים, כי לא ניתן יהיה למנוע בבג"צ הכרעה שעלולה הייתה להביא לפירצה חמורה - ארון קודש עם ספרי תורה בעזרת הנשים, התקבלה ההחלטה להסכים לפשרה, לא לפני שהוכנסו בה כמה וכמה שינויים שיגבילו את כוחם של הרפורמים.

הרפורמים אמנם רושמים הישגים מסוימים, אך הם מינוריים וקטנים בהרבה, מאלו שהם מציגים בראש כל חוצות.

בשורות הבאות 'בחדרי חרדים' מנסה לעשות סדר בדברים:

בשורות הבאות נפרט מדוע לא נאבקים הנציגים החרדים בכל כוחם נגד הפשרה, איזו הכרעה נמצאת כעת בידי שר הדתות והרבנים הראשיים, וכיצד בכוחם, עדיין, למנוע את הסיכום. כך גם: איך מאמצי רב הכותל והנציגים החרדים הקטינו את הנזק?

בהתייעצות עמו, מזכיר הממשלה.  עמית שבי, פלאש90צילום: בהתייעצות עמו, מזכיר הממשלה. עמית שבי, פלאש90
בהתייעצות עמו, מזכיר הממשלה. עמית שבי, פלאש90

צלם בהיכל
בחודש הבא, צפוי להתקיים דיון בבג"צ, בדרישת נשות הכותל להכניס בקביעות ספר תורה לרחבת עזרת-הנשים בכותל המערבי ולהציב בו ארון-קודש.

כזכור, בג"צ קיבל בהרכב מורחב במיוחד, מה שנקרא בדנג"ץ, (ואושר בדיעבד על ידי הגרי"ש אלישיב, כפי שיורחב בהמשך) - מיתווה לפיו יערכו נשות הכותל את תפילותיהן באזור ה'כותל הדרומי'.

לפני כשנתיים, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובול הכריע כי החלטת בדנג"ץ, שראוי לנשות הכותל להתפלל במתחם קשת רובינסון (מה שמכונה כעת הכותל הרפורמי החדש), נוסחה כהמלצה בלבד לנשות הכותל ולממשלה. "פסק הדין בדנג"ץ הופמן לא הטיל על נשות הכותל איסור תפילה", קבע סובל, וממילא התיר לנשות הכותל להמשיך ולהתפלל ברחבת הכותל המערבי.

בכך למעשה, סובול קבע כי פרובוקציות נשות הכותל, אינן מהוות הפרה של החוק. ובהחלטתו התקדימית יצר את הבעיה בשנתיים האחרונות, כשלא ניתן היה למנוע את תפילת נשות הכותל מידי ראש-חודש. סובל אף סיבך את המצב, כשלא הסכים לקבל העמדה שהעבודות שביצעה המדינה באתר קשת רובינסון שכאמור מיועד לרפורמים, מספיקות והפכו את המקום לכשר וראוי עבורן.

לפיכך, ההערכות המשפטיות במשרד המשפטים הן כי בג"צ בהתאם לעמדת השופט סובל, צפוי לאשר הכנסת ארון קודש וספרי תורה בקביעות לעזרת הנשים, ולמעשה אין למדינה, ולמייצגים מטעמה מול בג"צ, דרך למנוע החלטה תקדימית שכזו, אשר היתה מביאה לפריצה חמורה בסטטוס קוו ברחבה עצמה של הכותל-המערבי.

"במידה וזה היה קורה", אומר ל'בחדרי' בכיר המעורב בעניין, "לא היינו יכולים להישאר בממשלה אפילו דקה אחת. המשמעות היתה הפלת הממשלה. כעת, כשעל פי ההחלטה החדשה נשות הכותל עוזבות אותנו לנפשינו, ולא יוכלו לטעון שוב לזכותן להתפלל דווקא בכותל המערבי, הסכמנו לרע במיעוטו".

קודם להחלטה, נפגשו בכנסת מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, אשר טיפל בפרשה מתחילתה, ואשר בישל את פשרת ה'כותל הדרומי', יחד עם הנציגים החרדים דרעי, גפני, ליצמן ורב הכותל. שם הובררה התמונה במלואה, ובהתאם לכך התקבלה ההחלטה.

בהסכמת הרבנים
,
האדמו"ר מסקווירא בכותל, לפני שבועיים

למעשה, הסכמת הפוליטיקאים, באה רק לאחר אישור הרבנים. כפי שנחשף הבוקר ב"בחדרי", מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, קבעה לשר ליצמן להתנגד בישיבת הממשלה, אך לא לחולל משבר.

כמו כן הגאון רבי אביגדור נבנצאל, רב הרובע היהודי ומי שמעורב בכל השנים במאבק נגד 'נשות הכותל' עקב אחר ההתפתחויות והיה מעורב בפרטים. הוא גילה דעתו כי מדובר ב'רע במיעוטו', זאת בהתאם לעמדת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכבר ב-2003 כשהוחלט על הגדרת קשת-רובינסון כמקומם של הרפורמים אמר ש"על זה לא שוברים את הכלים".

"העקרון הוא שפרצות בחומות היהדות לא יהיו אצלינו", אומר הגורם, "כלומר שמקום המוכר כבית תפילה אורטודוכסי לא ייפרץ ויהפוך למקום של רפורמים - על זה יש להילחם. מקום אחר? עצוב ולא ראוי, אך אין לנו צורך לצאת במחאות והפגנות על זה. לצערנו יש גם בתי כנסת של רפורמים וקונסרבטיבים במקומות רבים, אף אחד לא חושב לצאת ולהילחם בהם".

לכן, כיוון שההחלטה בממשלה הבוקר, מדברת על מתחם אחר שאינו הכותל המערבי שכבר קודש לתפילה ועבודת ה', עם כל הצער שבדבר, יש להכיר בכורח המציאות, וההחלטה לא תוביל למשבר ומהומה. מלבד אם שר הדתות והרבנים הראשיים יחליטו על כך, כפי שמיד נרחיב.

מי שמרכז בכל השנים האחרונות את המאבק ודרך ההתמודדות בעניין הוא רב הכותל והמקומות הקדושים הגאון רבי שמואל רבינוביץ, מתוקף סמכותו וכוחו.

אלא שברבנות הראשית לא אהבו את זה שדעת הרבנים הראשיים לא נשמעה בעניין, ובצעד של הרגע האחרון שונתה 'הצעת המחליטים' של הממשלה, כך שאחת הנקודות הכי חשובות, והיא הקמת מועצה של רפורמים וקונסרבטיבים - תהיה בהכרעתם והכרעת שר הדתות. כלומר, ללא שינוי ההצעה ברגע האחרון, לא היו נדרשים הרבנים והשר לאשר בכתב ידם את הקמת 'הכותל הרפורמי החדש'. מצד שני, אפשר ובכך הם יוכלו למנוע את החרפה, במידה ויתרחש נס, והחלטת בג"צ לראשונה אחרי יותר משני עשורים, תהיה נגד הרפורמים ונשות הכותל.

גם קולם נשמע. הרבנים הראשיים. צילום: פלאש90צילום: גם קולם נשמע. הרבנים הראשיים. צילום: פלאש90
גם קולם נשמע. הרבנים הראשיים. צילום: פלאש90

מה קיבלו ומה הפסידו?
אז מה כוללת בתוכה הפשרה? מה הרפורמים הצליחו להשיג ומה לא קיבלו?

תחילה הפסידו הרפורמים את 'מתווה שרנסקי' שדיבר על הקצאת 500 מטרים ל'כותל הרפורמי החדש'. בהתאם להחלטה הבוקר, הוא יהיה רק 100 מטרים.

כמו כן, אחד הדברים המרכזיים שדרשו הרפורמים הוא הגבהת הרחבה המיועדת להם, כך שתהיה במפלס של רחבת הכותל המערבי המוכרת. הבקשה הזו, לצד הדרישה לכניסה אל רחבתם מהרחבה המרכזית, מתוכננת מצידם כדי להציג רחבה דומה וקרובה ככל האפשר לזו המסורתית והמוכרת בעולם כולו.

אך גל הטרור הנוכחי הביא את הרפורמים להבנה, כי שינוי יסודי כזה באזור הכל כך רגיש למוסלמים, עשוי להבעיר את המזרח התיכון. לכן, אחר שנים רבות של התעקשות, הם נסוגו מדרישה זו. הרחבה תישאר במפלס נמוך, וההגעה אליה ממפלס הכותל המערבי, תהיה באמצעות 40-50 מדרגות.

ברחבה הזו, שכאמור קיימת כבר משנת 2003 בהתאם להחלטת בג"ץ, יוכלו להתפלל במעורב, להעלות נשים לתורה ולפני עמוד החזן. אך הם לא יוכלו לקיים במקום חופות או בריתות.

כמו כן תיאסר במקום נגינה בשבתות. הרפורמים גם לא קיבלו תקן של רב כדרישתם, אלא מנכ"ל רוה"מ יהיה אחראי על מועצה ציבורית שתתוקצב במיליונים, ותנהל את 'הכותל הרפורמי'. הם גם לא קיבלו קשר לקרן למורשת הכותל - הגוף המרכזי המנהל את המקום הקדוש ליהודים.

הם כן קיבלו מועצה ציבורית, במינוי רוה"מ, שבראשה יו"ר הסוכנות ו- 6 נציגים לתנועה הקונסרבטיבית, לתנועה הרפורמית ולנשות הכותל; לצד 6 נציגים ממשרד רוה"מ, משרד התפוצות, ורשות העתיקות. המועצה תפעל מכוח תקנות שיוקנו לה. יצויין כי זוהי המועצה הסטטוטורית הראשונה בה מתמנים, בהגדרה, נציגי הזרמים שאינם אורתודוכסים.

מי שיצטרך לחתום על מינויים, וזאת בעקבות השינויים האחרונים ב'הצעת המחליטים' כאמור, יהיה שר הדתות אזולאי. בלשכתו מיהרו להבהיר הערב, שהשר לא יכריע בנושא הזה, אלא מועצת חכמי התורה. למעשה, כפי שדווח לעיל, גם הרבנים הראשיים יצטרכו לאשר זאת.

מה השיגו הרפורמים? בעיקר כניסה מעורבת לתוך רחבת הכותל המערבי, והגעה מרחבת הכותל אל 'הכותל הרפורמי'. כלומר, המצב הקיים ישתנה. אזור הכניסה אל רחבת הכותל יהפוך לאזור בו קיימת כיום היציאה. שם יהיו שלושה מעברים: גברים, נשים ומעורב. אזור הכניסה הנוכחי יהפוך לשער היציאה. ההגעה אל רחבת הרפורמים תהיה מרחבת הכותל, בניגוד למצב הקיים, בו הכניסה לקשת רובינסון היא אחרי שער האשפות ולפני הכניסה לרחבת הכותל המערבי.

לסיום יש לציין, כי מזכיר הממשלה הפקיד מכתב, למקרה שבג"צ לא יקבל את עמדת הפשרה הזו, אזי יחזור המצב לקדמותו. כמו כן במרוצת השנה הקרובה, יהיו כמה נקודות זמן בהן ייבחנו הנתונים - האם הרפורמים אכן פועלים בהתאם לסיכומים. רק אם יתגברו על כל המכשולים והקשיים, הרי שבאופן רשמי תוכר הרחבה השלישית בכותל הדרומי כ'כותל הרפורמי'.
הכותל הרפורמי ממשלת ישראל שר הדתות בית המשפט העליון הכותל המערבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד