כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

תיעוד ענק: אלפים בהלוויית ראש ישיבת 'תורה ודעת' זצ"ל

אלפים, מהארץ ומחו"ל, השתתפו במסע הלוויית הגאון רבי חיים ישראל בלסקי זצ"ל, ראש ישיבת 'תורה ודעת' בניו יורק ומגדולי ראשי הישיבות • בין המספידים: ראשי ישיבת תורה ודעת, מיר ופוניבז' • צפו בתיעוד המסע: מהאבל במיר ועד הזעקות בקמניץ

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

אלפים השתתפו הערב (א'),במסע הלווית הגאון רבי חיים ישראל בלסקי זצ"ל, ראש ישיבת 'תורה ודעת' בפלטבוש, ניו יורק ומגדולי ראשי הישיבות ופוסקי ההלכה בדורנו. הגאון זצ"ל, נפטר בליל שישי והוא בן 78 בפטירתו.

הגאון נפטר ביום חמישי בלילה. אלפים מבני היהדות החרדית בארה"ב השתתפו ביום שישי במסע הלווייתו בפלטבוש, בהשתתפות ראשי הישיבות וגדולי התורה בארה"ב. במסע ההלוויה הספידו ראשי הישיבה, ילדיו וחתנו הנגיד שלמה יהודה רכניץ.

היום הגיע ארונו לישראל והלוויתו יצאה מישיבת מיר בירושלים, שם הספידוהו ראשי ישיבות ורבנים.




קודם צאת מסע הלוויה נאמרו פרקי תהילים על ידי הגאון רבי יצחק אזרחי, מראשי ישיבת מיר.

לאחר מכן פתח את שורת המספידים ראש ישיבת מיר הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל שנשא דברים על היקף גדלותו, והיותו ענק שבענקים: "נגדע הארז בלבנון, קשה להספיד את מי שגדולי ומאורי הדור היו משתוממים מגודל ההיקף שלו בתורה הקדושה. כתוב בגמרא "משמת יוסף בן יועזר איש צרידה ויוסף בן יוחנן איש ירושלים בטלו האשכולות, אמר רב יהודה אמר שמואל איש שהכל בו" רבי ישראל היה איש שהכל בו, תורה מעשים וחכמה ומידות, ההיקף העצום והבהירות שלו בתורה, גאונות בכל מכמני תורה ושליטה בכל מקום בש"ס".

הגרב"ד פוברסקי ראש ישיבת פוניבז', אמר: "צריך לדעת כי מגיעים לזה ע"י מידת הענווה, כמו שבהלל הזקן נאמר הי חסיד הי עניו".

הגאון רבי ראובן פיינשטין ראש מתיבתא תפארת ירושלים ספד בשפה האנגלית. בדבריו תינה על ההפסד העצום לכל עולם הישיבות בארץ ובארה"ב.

הגאון רבי בנימין קרליבך מרבני ישיבת מיר, ספד לו שקיים בנפשו 'אל תחזיק טובה לעצמך' מכיוון שהבין את העמקות של 'כי לכך נוצרת'. "לפני 25 שנה הנפטר הגדול שלח את רבי יעקב מלעהן להרחיב את גבולות ישיבת מיר", סיפר, "וזה הקשר שלו למקום התורה הזה, כמו שקיים 'בהתהלכך תנחה אותך כך יקויים בו והקיצות היא תשיחך'".

חתנו הרה"ג רבי ראובן כהן ראש כולל זכרון יוסף במודיעין עילית זעק: "אבי אבי רכב ישראל ופרשיו, תורה תורה חגרי שק', נסתלק השקדן העצום שכל רגע מחייו היה קשור ודבוק בתורה, כשהלכתי לישון בשעה 3 בלילה עוד ישב ולמד וכאשר קמתי בשעה 7 בבוקר כבר ישב ולמד, שאלתיו כמה פעמים סיים את הש"ס אז הוא אמר לי כי סיים כל מסכת סכום אחר של פעמים, אבל סיימתי לפחות חמישים פעם את כל הש"ס ראו על כרכי הש"ס שלו כמה היו בלויים מרוב שימוש".

חתנו הרה"ג רבי דוד גולדשטיין ר"מ בישיבת תורה ודעת ספד לו בשפה האנגלית, כאשר בדבריו הוא מבכה תמרורים כי הצדיק אבד ואין איש שם על לב. 'כל העולם כולו ניזון בשביל חנינה בני וחנינה בני די לו בקב חרובין, הוא דאג כל כך שכל העולם כולו יזון בכשרות בלא פקפוקים והוא די לו בקב חרובין, הוא הסתפק במועט'.

לאחר אמירת הקדיש, יצאו קהל האלפים ללוות את מיטתו ובראשם הגר"ש אויערבאך שהשתתף לאורך מסע הלוויה, הגרמ"צ ברגמן, הגרמ"ה הירש, הגר"ש מרקוביץ, הגר"מ גרוס ועוד רבנים ראשי ישיבות ומרביצי תורה.

משם המשיך מסע הלוויה לעבר ישיבת 'קמניץ' ברחוב דוד, שם ספד לו הגאון רבי יצחק שיינר ראש ישיבת קמניץ: "קשה ללוות את הגאון רבי ישראל זצ"ל אשר הגרי"ש אלישיב זצ"ל העיד עליו שהוא יודע את כל התורה כולה".

הגאון רבי ישראל רייזמן ראש ישיבת 'תורה ודעת' אמר: "תמיד ראו ולמדו ממנו איך ללמוד בגישמאק ובשמחה מתוך חיות ודבקות בתורה, והיה מעיר על השיר ששרו בווואלז'ין 'עולם הבא איז א'גוטע זאך לערנען תורה איז ד'בסטע זאך' שצריך לשיר לערנען תורה איז א'גוטע זאך כי מה יותר מתוק וטוב מלימוד התורה".

חתנו הרה"ג רבי בן ציון בערל מרבני ישיבת דרך התורה במודיעין עילית, ספד לו: "פעם הוא נסע לנופש ג' ימים כשחזר שאלתיו מה עשה בנופש, אז הוא אמר לי: למדתי את כל מסכת בבא בתרא גפ"ת, ועם כל הצרכי ציבור שהיה טרוד בהם הספיק ללמוד את כל התורה כולה כי ניצל כל חמש דקות שהיה לו ללמוד עוד ועוד. הבית יכול היה להיות מלא באנשים והוא לומד בשולחן המטבח עם הגמרא הגדולה ולא מפריע לו כלום".

תלמידו הגאון רבי משה סמסנוביץ ראש כולל במודיעין עילית הזכיר בדמע כי "כל מקום שדיברו עמו הייתה לו בהירות מיוחדת".

לאחר מכן המשיך מסע הלוויה לעבר הר המנוחות, שם נטמן, סמוך לחצות הלילה.



































































תורה ודעת ישיבת מיר ארצות הברית ראש ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד