כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

ליהיא לפיד לנשים בתקשורת: "הגדרות התמוססו"

סקפטיות הפכה לשיח נשי מרתק • לראשונה פגשה ליהיא לפיד נשים חרדיות משפיעות והודתה: "חששתי" • חיבור מעבר לפוליטיקה ולעובדת היותה אשתו של...

צילום: רחל קרוטי פלאש 90
צילום: רחל קרוטי פלאש 90

הרשו לי לרגע להשיל מעל עצמי כמה שכבות של כל מה שעיתונאי רעב זקוק לו. ציניות, תחכום, תמרון, ועוד כמה שדרוגים שיגרמו לאייטם שלו להיות מושלם.

ליהיא לפיד במפגש ראשון מסוגו עם נשים בתקשורת החרדית - כותרת מספיק בומבסטית. בואו נתעלם לרגע מהדיונים הפנים חרדיים שממילא יתפתחו ביום יומיים הקרובים, ותנו לי לדבר מהמקום הזה, של אישה, של אמא, של רעייה, של חברה, כל דבר שהוא לא עם ריח של תחום מקצועי.
מעבר למסך, לדפי העיתון, למסרים ברשתות החברתיות, התגלתה מולי אישה שמצליחה להגיע ישר לתוך הלב. בפשטות, כנות, סבלנות, ורוגע – כמה רוגע.

"אני מודה, בהתחלה די חששתי מכן"
לא מובן מאליו, שהאישה הראשונה של 'יש עתיד' – המפלגה שכנראה הכי קשה לעיכול ותקשור עם המגזר החרדי, תגיע להתארח בחדר אחד סגור, לא גדול במיוחד, של מסעדה ירושלמית כשרה למהדרין, כשסביבה 30-40 נשים חרדיות לא פראייריות, כאלו שיודעות מהי תקשורת וגם פוליטיקה, וכיצד אמורים לשחק בזירה. החשש והמבוכה שניכרו על פניה היו כל כך אמיתיים, שלרגע רציתי לקום ולהציע, אולי פשוט נשב שם, נאכל ונקשקש, ונעזוב אותה בשקט – היא כזאת עדינה, אי אפשר לעשות לה את זה. מה גם שמדובר בפעם הראשונה שלה בהרצאה מול נשים חרדיות. אז נכון, היא היתה מצוידת היטב במי שהגדירה את עצמה, שותפה לדרך, כמובן שמדובר באשת מקצוע שישבה דרוכה לכל מילה שיצאה מפיה של ליהיא, אך בכל זאת יש חשש – הסיפורים על נשים חרדיות הם לא בדיוק עוגת שמנת ותותים, אז אפשר להבין.

אבל מה שהכירה ליהיא במפגש המצומצם הזה, היה נשים חרדיות עם עוצמה, כאלו שאינן מפחדות לקחת את המיקרופון ליד ולהגיד מי אני ומה שמי ומהם תחומי העניין הרבים בהם אני מתעסקת. "יש כאן נשים שלא מתנצלות על עובדת מי שהן" – אמרה ליהיא בהערכה, ואחוות הנשים בלטה – ללא ספק גם מצד הנשים שבחדר, שהגיעו מתוך מקום שמניח בצד משקעים פוליטיים כאלו ואחרים, ובחרו להכיר את הדמות של מי שעומדת מולן. כמעט לא היתה אחת שלא זיהתה את עצמה בתוך דבריה כשדיברה עוצמה והעצמה נשית אמיתית. מתחת לכל מסכה אפשרית, היא חדרה ישר לתוך לבבות והצליחה לרגש.

ליהיא לפיד – לרגע ראיתי מולי פמיניסטית חרדית
יש משהו בזה שאת יושבת עם אדם, לא מחפשת להוציא כותרות, וכמובן שיכולתי למלא שק. אולי זה רגע שאני לא מתפקדת כראוי, ואולי לא היו מתנהגים אלי כך בחזרה, אבל מפגש הנשים הזה היה ממקום הכי נקי והכי אישי. כשישבתי שם ולא חיפשתי את הכותרת הבאה, פשוט התחברתי. נכון, בכל זאת קשה להתעלם לחלוטין, וברור שעלו שאלות של איך את כאשתו של... והאם ההרצאות שלך לנשים וערבי הפרשת החלה מיועדים כדי למשוך עוד מצביעים ליש עתיד? ונכון שאי אפשר להתעלם מכך שמדובר באישה של איש פוליטי שנאלצת ללכת על ביצים בכל רגע נתון, והיא יודעת היטב באיזה מגרש היא משחקת, אבל אתם יודעים מה? היא עושה את זה מצוין. ואם זה התפקיד שלה אז שאפו - כי ליהיא מצליחה להביא את עצמה למקום של אמת שמחבר כל אישה ולא משנה מאיזה מגזר היא מגיעה. פמיניזם מדהים שאינו רומס את הכבוד של הגבר שלה – להפך. והיא נושאת את שמו, ואין לה שום בעיה להודות שהיא זקוקה לגבר שיושיט יד בעבודות בית מסובכות כמו בניית ארון, ואין לה שום בעיה לשים את עצמה לרגע בצד, כשבעלה נדרש לאור זרקורים.

נטולת התנשאות, בקול רדיופוני להפליא, סיפרה על ילדותה, על אם עובדת קשה שהעצימה אותה לאחר שחוותה השפלה מצד חברה שריחמה עליה מכיוון שהיתה ילדת מפתח, על רגעים בהם הבינה שגרמה לבן שלה לפחד ממנה, על לבה שנצבט כשחשב שאמא מאוכזבת. סיפרה בכנות על סדרת בנות מפורסמת בטלוויזיה שגרמה לה להתחיל לכתוב ממקום של כעס, כי שם ניסו לתאר עולם יפה וקסום – כשהיא מערסלת שני תינוקות קטנים ולא מבינה היכן כל הקסם. פמיניסטית שממקום של סיפוק ואושר אמיתי הרתה וילדה וגידלה ילדים – ועל הדרך עשתה עוד המון דברים טובים. ומתוך כל הלמידה האישית שלה, וכיבוש עוד יעד ועוד אחד, היא פרחה, וגדלה, ולא חיפשה כותרות. את הדברים שלה היא מעלה על הכתב ומקריאה – וגורמת גם ללב פולני פשוט להתחמם. בפשטות בה נאמרים הדברים הם נראים אפשריים לביצוע של כל אישה, ואיך שליהיא אומרת, אני אומרת לכן את הדברים כאן, ואני יודעת שמדובר בנשים חזקות, אבל אלו אותם דברים שאומר בדיוק מול קהל של עקרות בית או כל סגנון אחר של נשים. כי בסופו של דבר, ואולי בתחילתו, יש משהו בשיח נשי שמחבר אליו ומוכיח שכולנו, לפני הכל, מתמודדות עם אותם הדברים ואותן התופעות – ממש אותה גברת כשלפעמים יש שינוי אדרת.




ליהיא לפיד: "יש כאן נשים חרדיות שלא מתנצלות"
פמיניזם חרדי ליהיא לפיד נשים חרדיות בתקשורת יש עתיד חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד