כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

דעת הרב אלישיב: "למנוע חילול הכותל"

בעקבות הפשרה עם ארגוני הרפורמים, נחשף מכתבו של הגר"י אפרתי לרב הכותל, על הכרעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל

הכותל הדרומי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הכותל הדרומי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בעקבות אישור הממשלה אתמול (א) להצעה להעניק לרפורמים ולארגוני הנשים אפשרות להתפלל ברחבה עצמאית בכותל המערבי, שתהיה מעורבת גברים ונשים, נחשף היום (ב) מכתבו של תלמידו הקרוב של הגרי"ש אלישיב זצ"ל - הגאון רבי יוסף אפרתי, אותו שלח לרב הכותל והמקומות הקדושים הגר"ש רבינוביץ' ובו הכרעתו המפורטת של הגרי"ש בסוגיה.

"אודות מה שהשיב מרן רבינו הגריש"א זצוק"ל לפני שנים רבות, בדבר חילול הכותל ב'תפילתם' של הכתות הכפרניות, ובמענה למכתבו הנני להשיבו, ואפתח בתפילה כי יזכה להעמיד הדת על תילה ולשמור שריד בית מקדשנו שינהגו בו בקדושה וטהרה עד יעמוד כהן לאו"ת", פותח הרב אפרתי את מכתבו.

"לגופם של דברים, בזכרוני - אם אינני טועה - השאלה היתה כפי שמציין כת"ר, אלא שיש להבהיר, ככל גדולי ישראל זיע"א היתה דעת מרן רבינו הגריש"א זצוק"ל, כי יש להילחם בכל כח לבל יותן דבר וחצי דבר לכתות הכפרניות בכל הנוגע להלכה, למנהג ולמסורת ישראל. ויתירה מזו לדעתו, אסור לישב במועצה דתית שיש בה רפורמים, ומשום כך אף נלחם כאשר שמע שרוצים להפוך בית ספר חילוני (הנקרא ממלכתי) לבית ספר של כת כפרנית ולכן וודאי כל מי שיכול למנוע מהם דריסת רגל בכל מקום, ומכל שכן במקום קדוש עליו לפעול בכל כוחו, והנותן יד להם - הוא חוטא ומחטיא את הרבים.

"והנה הנידון אז היה כאשר נחרץ מהערכאות היה ליתן להם מקום ברחבת הכותל, ולא יכלו לעמוד כנגדם ה' ירחם, והרי גודל חילול ד' וחילול הקודש אין לתאר. או אז סבר מרן רבינו זצוק"ל, למעט בחילול ה' למנוע חילול הקודש ברחבה העכשווית שיש לה גם קדושת בית כנסת, והעצה לכל היתה שהממשלה (ועדת המנכ"לים) החליטו על מקום התיפלה רחוק מהרחבה העכשווית.

"אבל יש להדגיש חזור והדגש - כי לדעת מרן רבינו זצוק"ל אין אנו דנים על עצם הנתינה, דוודאי יש למנוע מהם רמוס חצרי, אך משנגזרה גזירה עלינו למונעה מרחבת הכותל. ונישא תפילה להשם יתברך כי יוציאנו מגלות לגאולה למבני קרתא דשופריא לאוקמי שכינתא מעפרא בבנין מקדש רם ונישא", מסיים הרב אפשרתי את המכתב.



אפרתי הרב אלישיב הרב רבינוביץ הכותל המערבי רפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד