כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הכנסת אישרה את 'חוק המישוש'

החוק השנוי במחלוקת המאפשר לשוטר לערוך חיפוש על גופו של אדם רק על בסיס "חשש סביר" - עבר במליאה

הכנסת אישרה את 'חוק המישוש'
מרים אלסטר ואסתר רובינסון, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המישוש, בחוק תמכו 39 חברי כנסת ו-31 התנגדו.

בחוק מוצע להסמיך שוטר לערוך חיפוש לנשק על גופו של אדם שיש חשד סביר שיבצע עבירת אלימות נגד אחר, ואם התעורר חשד סביר כאמור לגבי אנשים שחברו יחד, גם סמכות לחיפוש על כל אחד מהם.

בנוסף החוק מבקש לקבוע, כהוראת שעה לשנתיים, כי שוטר יהיה מוסמך לערוך חיפוש לנשק על גופו של אדם גם ללא חשד סביר כאמור, במקום אשר הוכרז על ידי מפקד מחוז במשטרה, כמקום שיש לגביו חשש ממשי שעלולה להתבצע בו פעילות חבלנית עוינת.

בדברי ההסבר להצעה נכתב - "סמכות חיפוש כאמור במקומות המועדים לאלימות, תאפשר למשטרה לפעול לצמצום האלימות. יצוין כי כדי למזער את הפגיעה בפרטיות כתוצאה מחיפוש על גופו של אדם, הוגבלו הסמכויות על ידי צמצום מטרת החיפוש לאיתור כלי נשק בלבד."

יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסקי הציג את ההצעה ואמר: "נוכחנו בוועדה, שהסמכות שבחוק הנתונה היום בידי המשטרה היא צרה מדי: לשוטר מותר לחפש על גופו או בכליו של אדם, בנסיבות שבהן אנו עוסקים, רק אם יש לו יסוד סביר להניח שהאיש נושא נשק.

"מי שרוצה בהגינות להפעיל את הסמכות הזו צריך לחכות למשהו נראה לעין כדי שיתעורר אצלו החשד הסביר שאדם נושא נשק דווקא ואז כבר לא ניתן לעצור, ברוב הפעמים, את המעשה האלים שעלול להיות קטלני. על מנת להגן על הציבור מצאה את עצמה המשטרה מפתחת נוהל של "חיפוש בהסכמה", שביחסי הכוחות שבין אדם לשוטר לא באמת מתקיימת ואין לה גדרים.

"השתכנעתי וכן גם רוב חברי הוועדה, שחיוני שהמחוקק יהיה זה שיקבע את גדרי הסמכות לחיפוש על הגוף, הן כדי למנוע מעשי אלימות "פליליים" והן כדי למנוע פעילות חבלנית עוינת. ואכן, אחד ההישגים הגדולים שאני רואה בהצעת החוק שאני מביא בפניכם היום מטעם ועדת החוקה חוק ומשפט, הוא שהוא ממצה. הממשלה התחייבה בוועדה שנוהל "חיפוש בהסכמה" לא יופעל עוד והמשטרה תפעל אך ורק בגדרי החוק החדש".

ח"כ רויטל סויד אמרה - "מה עומד לעבור פה בדלת האחורית? מה עומד לעבור כאן וקשור לכל אחד מאתנו כאן, במיוחד אלה עם החזות המזרחית, עם העור השחום, עם העור הכהה, יוצאי העדה האתיופית, בני מיעוטים, חרדים?

"כל מי שיש לו, בנסיבות מסוימות, חזית מרתיעה או חזות זרה או חזות שבעיני מסוימים היא מאיימת. אני מציעה גם היום וקוראת לחברי בקואליציה - בואו נפצל את החוק. בואו נצביע כולנו על החלק המאוד מוגדר, שבא להתמודד עם ענייני ביטחון הפנים שלנו היום, במובן הביטחוני. ובואו נניח לכול מה שקשור לחיפוש הזה, שאתם רואים שהוא לא הגיוני".

ח"כ אילן גילאון: "הבעיה המרכזית בחוק הזה, בחוק מן הסוג הזה, לפני שאני נכנס לפרטים, היא שזה מנציח וממשיך, גברתי, את התפיסה האומרת שכל אזרח הוא בגדר נאשם כל עוד לא הוכחה חפותו - בדיוק הפוך מאשר הדין הפלילי צריך להיות.

"אני תמיד מפחד כשאומרים לי: ביטחון הציבור, שלום הציבור. אני תמיד מפשפש ומחפש מה כוונת המכוונים בסופו של דבר, ואין כאן רק מקרה, כמובן. חוק המישוש הוא שוב המשך של אותה נטייה להרוג את היתושים לא לייבש בשום פנים ואופן את הביצה".
חוק המישוש מליאת הכנסת ניסן סלומיאנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד