י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

טרכטנברג ל'בחדרי': "רוצה חרדים במחנה הציוני, גם כחברי כנסת"

במחנה הציוני החלו להיערך לבחירות הבאות, כולל פניה למגזרים חדשים • פרופ' מנואל טרכטנברג הופקד על המגזר החרדי, ובפניה ראשונה באמצעות ראיון ב'בחדרי' הוא מנסה להסביר מה יש למפלגה להציע לחרדים • וגם: יחימוביץ' או הרצוג?

טרכטנברג ל'בחדרי': "רוצה חרדים במחנה הציוני, גם כחברי כנסת"

קורא לחרדים ולדתיים להצטרף למחנה הציוני: ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני, מפתיע בסדרת הצהרות מסקרנת בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' - בעקבות התוכנית החדשה של המחנה הציוני לפעילות לקראת הבחירות הבאות הכוללת פניה לקהלים חדשים מבחינת המפלגה, כמו החרדים והמתנחלים. לדבריו, חשוב מאוד שיהיה מגזר חרדי תוסס שישמור את התורה ואף אולי לשלב חבר כנסת חרדי ברשימת המפלגה.

• המחנה הציוני מעוניין לשלב חרדים במפלגה? להביא מצביעים מהמגזר?

"אנחנו מאוד מעוניינים לבנות מעגלים רחבים של ציבורים בישראל אשר באופן מסורתי לא בדיוק קשורים למפלגת העבודה או למחנה הציוני, וביניהם גם הציבור הדתי והחרדי. אבל אני רוצה. לא מדובר על איזה מאמץ שיווקי כלפי ציבורים אלו כשאתה מציע סחורה ואתה מנסה ליפות את הסחורה כדי שהציבורים האלו אולי יקנו אותה. זו לא הגישה שלי. אלא משהו אחר לחלוטין".



"אני שואל את השאלה, מה המכנה המשותף האמיתי שצריך להיות בין כל המגזרים המרכזיים בקרב יהודי מדינת ישראל. בין אם מדובר בחרדי או דתי לאומי או חילוני. אני מאמין שהגיע העת שהזיקה ליהדות ולמסורת תהווה אחד מאבני היסוד של אותו מחנה משותף, ובשביל זה דרוש שינוי גם בתוכנו, כמו גם בדרך שהציבורים רואים אותנו. וזה המשך של פעילות שעשיתי בעבר בפרט בהשכלה הגבוהה. אני אמרתי שתפקידנו בהשכלה הגבוהה זה לאפשר לאותם צעירים חרדים שמעוניינים לרכוש מקצוע כדי להתפרנס בכבוד - חובתינו לאפשר לעשות זאת במסגרות שתואמות את אורח החיים שלהם. אנחנו לא רוצים שאף אחד ישתנה".

"מבחינתי כאדם מסורתי ולא חרדי ולא חובש כיפה", ממשיך טרכטנברג. "מבחינתי מאוד חשוב שיהיה מגזר חרדי תוסס חיוני ועם המשכיות כאן בארץ. למה? מכיוון שאותו אוצר שגלום מבחינת ידע ומבחינת זיקה וזיכרון היסטורי ושימור של התורה. רק גוף כזה כמו המגזר החרדי יכול לשמר אותו. לא במרתפי הספרייה הלאומית ולא בוידאו באינטרנט. ולכן אני מעוניין שזה יקרה. העניין הוא שאותו שימור ותסיסה תרבותית של המגזר החרדי לא צריכים להיות בסתירה למכנה משותף עם חלקים אחרים של הציבוריות בישראל. ועל כן אני רואה במהלך שאני מוביל לא רק עניין של להשיג עוד קולות למפלגה, גם זה חשוב, אבל זו לא הנקודה. הנקודה היא הרבה מעבר לזה. הנקודה היא חיבור ומכנה משותף. כל אחד מהמגזרים משמרת את האופי שלה ולא מרגישה מאויימת על ידי השני".

• יש סיכוי שיהיה חבר כנסת חרדי במחנה הציוני?

"בעולם אידיאלי אני הייתי רוצה שמי שמתחבר למפלגה ולסיעה יעשה זאת על בסיס אידיאולוגי במובן של המצע הכלכלי חברתי ומדיני וערכי - ולא לפי מגזרים. הצרה של יוקר המחייה והדיור משותפת לכל המגזרים. הייתי רוצה שבמפלגה יהיה ייצוג לכולם בתחומים האלו. אני לא משלה את עצמי. אנחנו לצערי עדיין בדרך ארוכה עד לשם, אבל צריך לעשות צעדים לקראת זה. אנחנו נוכל ונעשה את זה, לפתח שיח אמיתי עם הציבורים, ולא שאני בא לשכנע אותך להפוך למישהו אחר. שיח אמיתי על סמך מכנה משותף".

"אני רואה לנגד עיני חרדים שישתלבו בתוך המפלגה בצורה פסיבית כמצביעים ואולי גם כחברי כנסת למה לא. שישתלבו אנשים מתוך המגזר שרואים עין בעין בנושאים המרכזיים שהם האתגרים הגדולים של מדינת ישראל".

"אני מכבד מאוד את חברי הכנסת החרדים, הם חברים שלי ועושים עבודה פרלמנטרית נהדרת. אבל למה שיהיו מפלגות מגזריות בלבד? אולי אני יכול להיות חבר כנסת במפלגה חרדית כמו שחרדי יכול להיות חבר כנסת במפלגה שלנו. למה לא? הרי בסוף אנחנו באותה סירה".

• לסיום, בצל חידוש המאבקים בתוך מפלגת העבודה. שלי יחימוביץ או יצחק הרצוג?

"אני לא עוסק בשאלות האלו. יש התמודדות שהיא רעיונית וזה לגיטימי. אני לא באתי לפוליטיקה בגלל פיגורה פוליטית כזו או אחרת. באתי מכיוון שאני מודאג מאוד ממה שקורה במדינת ישראל ואני חושב שזו חובתי לתרום לעשיה הציבורית בבמה הפוליטית שהיא אחת הבמות החשובות והמשפיעות ולכן אני כאן".

יו"ר המטה החרדי בליכוד יעקב וידר הגיב לבחדרי חרדים: "אנחנו מברכים על ההצהרה של 'המחנה הציוני' על רצונו בחברים חרדים בתוכו, ושמחים שהתודעה שאנחנו מטמיעים ברעיון שתי המפלגות - מימין ומשמאל, מחלחלת גם למחנה הציוני. מה שמתאים לציבור החרדי בניו יורק פריז ולונדון, מתאים גם בארץ ישראל. המנדט שקיבל הליכוד מהרחוב החרדי בבחירות האחרונות, מוכיח כי בין שתי המפלגות - הליכוד הוא ביתו של הציבור החרדי".
מנואל טרכטנברג חרדים המחנה הציוני מפלגה אורח חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד