ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

פוטין במכירת חיסול: מפריט נכסי מדינה כדי לסתום החור בתקציב

7 חברות ממשלתיות יונחו על המדף, ביניהן אירופלוט, אלרוסה ורוסנפט ■ מוסקבה כבר גיבשה תוכנית לקיצוץ הוצאה של 10% יחד עם הקפאת תקציבים שנתיים, כדי לחסוך טריליון רובל (13 מיליארד דולר), "אבל אם הנפט ייסחר ב-30 דולר בממוצע, הם יזקקו לקיצוץ נוסף של חצי טריליון עד טריליון רובל"

  • כ"ג שבט התשע"ו
ולדימיר פוטין. צילום: פלאש 90
ולדימיר פוטין. צילום: פלאש 90

רוסיה מעמידה להפרטה אפשרית 7 חברות ממשלתיות, ביניהן חברת התעופה אירופלוט, חברת כריית היהלומים אלרוסה וחברת הנפט רוסנפט, כאשר הקרמלין דן באופציות דרסטיות להחלפת הכנסות הנפט המתמעטות. ההחלטה לשקול הפרטה מאסיבית כזו באה על רקע הירידה המחודשת האחרונה במחיר הנפט, שצפויה להשקיע את רוסיה בשנת מיתון נוספת ולפעור בור גדול יותר בתקציבה.

מוסקבה מוכרת החזקות קטנות בנכסי מדינה זה שנים, אך ההתקדמות הזו הואטה מאז שובו של ולדימיר פוטין לנשיאות ב-2012. הזיכרונות ממסע ההפרטות של שנות ה-90, שבו ניסו קברניטים ליברליים לכפות מעבר מהכלכלה הסובייטית לכלכלת שוק חופשי, נשארו טראומטיים, כי הם יצרו את שכבת ה"אוליגרכים" השנואה.

ראשי אלרוסה, רוסנפט, בשנפט, חברת הרכבות הרוסית, בנק VTB, אירופלוט וחברת המספנות הגדולה ברוסיה, סובקומפלוט, זומנו אתמול (ב') לפגישה שבה דן הנשיא פוטין בתוכניות לשנה זו עם הצוות הכלכלי שלו.

"עד כה, ההפרטות נבעו בעיקר מכוונה להתאים את מבנה המשק ולהפוך אותו ליעיל יותר", אמר אולג קוזמין, הכלכלן לרוסיה בחברת רנסנס קפיטל. "כעת, הבעיה של גיוס הון על רקע הירידה החדה במחיר הנפט היא אחת הסיבות לכך שההפרטה חזרה לסדר היום".

הנפט הגולמי מסוג ברנט ירד אתמול ב-4% ל-34.50 דולר לחבית. הקבינט הרוסי בניצוח ראש הממשלה דמיטרי מדבדב מנסה כעת לתקן את תקציב 2016. התקציב תוכנן על בסיס הנחת גירעון של 3% ומחיר נפט ממוצע של 50 דולר לחבית, כפי שהיה בנובמבר האחרון.

מבחינת רוסיה, שנשענה על הכנסות נפט וגז שהיוו יותר ממחצית מתקציב המדינה עד 2014, ירידת המחירים מכאיבה במיוחד. בשנה שעברה היא גרמה לירידת שיעור ההכנסות בתקציב מנפט וגז ל-43%. ברמה של 30 דולר לחבית, השיעור הזה יורד אל מתחת ל-35%, לפי סברבנק, חטיבת בנקאות ההשקעות של הבנק הגדול ברוסיה.

מוסקבה כבר גיבשה תוכנית לקיצוץ הוצאה של 10% יחד עם הקפאת תקציבים שנתיים, כדי לחסוך טריליון רובל (13 מיליארד דולר), "אבל אם הנפט ייסחר ב-30 דולר בממוצע, הם יזקקו לקיצוץ נוסף של חצי טריליון עד טריליון רובל כדי לעמוד ביעד הגירעון של 3% מהתמ"ג", אמר קוזמין.

המקור הפוטנציאלי הגדול ביותר של גיוס הון הוא הפרטה. עד כה, משקיעים ספקניים מאוד ביחס ליכולתה של מוסקבה לדחוף תוכנית כזו, מאחר שמכירת נכסי המדינה שהייתה נגועה בשחיתות בשנות ה-90 פגעה בדימוי ההפרטה בקרב רוסים רבים.

"מכירת נכסים במחירים נמוכים מדי תחשוף אותנו לחשדות שאנחנו חוזרים על מה שקרה בשנות ה-90", אמר מקור ממשלתי.

ב-2010, כאשר פוטין התחלף בכהונת ראש הממשלה עם מדבדב, הממשלה התחייבה למכור החזקות בקמצוץ של חברות מדינה. רוב העסקאות הגדולות עוכבו עד כה. רוב החברות שנשקלו אז להפרטה מצויות ברשימה הקצרה של הקרמלין כעת.

מקור המקורב לצמרת רוסנפט אמר שהמנכ"ל שלה מכחיש את הידיעות על הפרטה וטוען שלא התקבלה כל החלטה כזו.

פוטין עצמו הנמיך אתמול את הציפיות לאג'נדה שאפתנית בתחום ההפרטה. בפגישה עם מנהלי החברות הוא אמר שאסור למדינה לאבד שליטה בחברות אסטרטגיות, וההחזקות בהן צריכות להימכר רק לקונים שרשומים ברוסיה. הוא גם הזהיר ש"לא יהיו מכירות תמורת פרוטות או במחירי סוף עונה".
ולדימיר פוטין רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד