י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הדירוג של ויז'ניץ: ארבעת המוסדות החרדים הגדולים בישראל

זו אחת השאלות המסקרנות - מהן המוסדות החרדים הכי גדולים בישראל, באלו לומדים מספר התלמידים הגבוה ביותר. בויז'ניץ מציגים את גירסתם לדירוג - ארבעת הגדולים

ישיבת ויזנ'יץ בבני ברק.
ישיבת ויזנ'יץ בבני ברק.

מהן מוסדות התורה הגדולים ביותר בישראל? הנתונים הללו הם אחד הדברים המסקרנים ביותר. לא ברור אם יש למישהו את הנתונים המדויקים והמוחלטים בעניין, אך בוודאי ישנן מוסכמות ידועות פחות או יותר.

בויז'ניץ לקחו הימור והכריעו בשאלה, לגבי ארבעת המוסדות הגדולים. לקראת סדרת כינוסים תחת הכותרת 'הכל הבו גודל' לגיוס כספים לטובת איגוד מוסדות ויז'ניץ, הופק קמפיין ייחודי.

ל'בחדרי חרדים' הגיע אחד הפרוספקטים לקראת הכינוסים, שם מציג 'איגוד ויז'ניץ' את מיקומו ברשימה היוקרתית - במקום הרביעי. זאת, אחרי: גור, מיר ופוניבז'.

הדירוג מעניין, כי לכאורה לראשונה, הוא מורכב ממוסדות חסידים וליטאים יחד. כשדווקא רשת חסידית - גור, ממוקמת במקום הראשון עם רשת המוסדות הגדולה בהיקפה, אחריה 'מיר' הליטאית, ופוניבז', גם היא ליטאית.

אגב, בדירוג החסידי הפנימי, רבים טוענים כיום כי חסידות בעלזא גדולה במספר הנפשות המשתייכות אליה, מחסידות ויז'ניץ. אולם בויז'ניץ יגחכו לשמע הדברים.

כך או כך, מעניין לדעת אילו הדירוג היה נמשך למקום החמישי, מי היה ניצב שם? האם אכן בעלזא, או דווקא מוסדות ליטאיים כישיבת 'חברון' או רשת הכוללים של הרב סורוצקין.

לבעלזא רשת ישיבות בכל הארץ. בחברון לומדים כיום למעלה מאלף ומאה בחורים, וכן מוסדות 'עטרת שלמה' של הרב סורוצקין, המונים על פי דיווחיהם למעלה מ 2000 אברכים. אין לשכוח גם את חסידות צאנז, שם גם נושקים כיום למספר קרוב ל-1000 בחורי ישיבות, במוסדות החסידות.

גורמים אליהם פנינו בוייז'ניץ סירבו להתייחס האם נעשה מחקר מעמיק ובדוק בקביעת הנתונים. אחרים אמרו כי המוסכמה על שלוש הגדולות ידועה לכולם, והחידוש הוא בחשיפת עמדת ויז'ניץ, כי מוסדותיהם, ממוקמים במקום הרביעי.
ארבעת הגדולים דירוג המוסדות ויזניץ גור פוניבז ומיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד