כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הכנסת דחתה את חוק 'אורן חזן'

כשלון לקואליציה: נדחה החוק להדחת סגן יו"ר הכנסת • אורן חזן - כוכב החוק - דווקא הצביע בעד

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

מליאת הכנסת דחתה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד הכנסת תיקון השעיה והעברה מכהונה של סגן ליושב ראש הכנסת, זאת למרות שההצעה הובאה מטעם ועדת הכנסת וזכתה לתמיכתה של הקואליציה.

מדובר בשתי הצעות משלימות, ובשתי ההצבעות שהתקיימו תמכו 6 והתנגדו 7 כך שההצעה לא עברה.

בהצעת חוק יסוד הכנסת ובהצעת חוק הכנסת המוגשת לצידה מוצע להפריד בין ההסדרים הנהוגים לעניין השעייה או העברה מכהונה של יושב ראש הכנסת לבין אלה הקבועים ביחס להשעייתם ולהעברתם מכהונה של סגני יושב ראש הכנסת, ולהסדיר את ההליכים להעברתו מכהונה של סגן יושב ראש הכנסת.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בעוד יושב ראש הכנסת נחשב לאחד מסמלי השלטון והוא בעל תפקיד ממלכתי רשמי, סגניו נבחרים לתפקיד כנציגי סיעתם, לעתים לתקופה קצובה, כמו כן, הסגנים ליושב ראש הכנסת נבחרים בדרך כלל כמקשה אחת, באישור של רשימה שמביאה ועדת הכנסת בפני הכנסת, ללא דיון או הצבעה פרטנית לגבי כל מועמד.

יתרה מזאת, בבחירת סגנים ליושב ראש הכנסת שוקלת הכנסת שיקולים שונים מאלה שנשקלים בבחירת יושב ראש הכנסת – ובראשם ההסדרים בין סיעות הבית – ואלה אינם נוגעים להתאמתם של המועמדים לתפקיד. הליך זה עלול להביא לבחירה שגויה, שתוצאתה פגיעה בכבודן של הכנסת ושל נשיאות הכנסת; המגבלות המרחיקות לכת הקבועות כיום לעניין השעיה והעברה מכהונה עלולות להותיר על כנה את הבחירה האמורה, על תוצאותיה, למשך תקופה ארוכה.

נוכח מעמדו המיוחד של יושב ראש הכנסת והעובדה שהוא נבחר אישית על ידי מליאת הכנסת ועומד בראש הרשות המחוקקת, נקבעו בחוק הסדרים מיוחדים המאפשרים את החלפתו בהליך ארוך ומורכב, שאפשר להשלימו רק במקרים נדירים וקיצוניים הסדרים אלה . הוחלו על הסגנים ליושב ראש הכנסת, בהתעלם מההבדל המהותי בין התפקידים ובין דרכי בחירתם, כפי שפורט לעיל לפיכך, מוצע לקבוע בחוק היסוד הבחנה בין הליכי השעייתו והעברתו מכהונה של יושב ראש הכנסת, אשר יישארו במתכונתם כיום, ובין הליכי השעייתו והעברתו מכהונה של סגן ליושב ראש הכנסת.

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורן חזן אמר בציניות: "איך אני יכול להתנגד לחוק שכולם קוראים לו על שמי?" והוסיף: "הסירו דאגה מליבכם, אני תומך בחוק של ח"כ ביטן. אנשים חשבו כאילו החוק הזה נולד כדי לפגוע בח"כ כזה או אחר אבל לא כך הדבר. אני לא ממהר לשום מקום ואני מניח שיבוא יום שיינתן לי לנהל את ישיבות הכנסת. יש לי הסתייגות לגבי הערבוב של פוליטיקה בסיעה, לבין הממלכתיות של התפקיד. אם ישונה הדבר הזה זה יהפוך את החוק לענייני ולא לפופוליסטי".
אורן חזן חכ ביטן ממשלת ישראל סגן יור הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד