כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

תחקיר 'בחדרי': מי אתה 'המלך איו' - מלך אמיתי או תואר סימלי

בשבוע האחרון פרץ לתודעה 'המלך' האפריקני איו שהוא כמתברר, לא מלך, לא גולה ולא מטוגו והוא או מקורביו גרמו להכשלת הרבים • 'בחדרי חרדים' עושה סדר: מאיפה הוא מגיע ומה מעמדו? • האם אכן יש לו סמכות להרוג? • והסכסוך עם המיסיונר • תחקיר חוצה יבשות

תחקיר 'בחדרי': מי אתה 'המלך איו' - מלך אמיתי או תואר סימלי

פתאום הפציע פתאום בחיינו 'המלך איו' עם סיפורים מופלאים, על ממלכה נידחת של עשרת השבטים, על מלך כל יכול השולט במיליוני איש ויכול לחסל את מתנגדיו בהינף יד.

התרגשות רבה אחזה בקהל בשל סיפוריו המופלאים של המלך הגולה מטוגו. הבוקר (ג') בירושלים, אנשים נעמדו בתור כדי לברך על האפריקני החביב בשם ומלכות "שנתן מכבודו לבשר ודם".

אך תחקיר שערך 'בחדרי חרדים' מעלה שהאיש או מקורביו גרם להכשלת הרבים. לא מלך, לא גולה וגם לא מטוגו. הוא לא גולה מטוגו, אלא מתגורר מזה שנים ארוכות בארצות הברית, הוא אולי נושא תואר 'מלך' של שבט בטוגו אך אינו משמש בפועל מלך בשום מקום. הוא מעולם לא התיימר לשלוט על אנשים או להחליט על גורלם. ודאי וודאי שאינו יכול להורות על הרג אדם.

אז מי אתה המלך איו הראשון?

האיש ששמו הינו, לפי תחקיר 'בחדרי חרדים' - פרנסיס פולי בבה, נולד בטוגו אך היגר כנער לארצות הברית כבר לפני כעשרים שנה, ולטא לפני מספר שנים. הוא היגר משם כמו כל מהגר אפריקני בחיפוש אחר עבודה וחיים טובים יותר ולא ריחף עליו שום איום.

זמן קצר לאחר מכן החל לכנות את עצמו כ'מלך איו', מאז הינו מציג את עצמו בתואר זה, והוא ייסד מוסד צדקה בשם 'הצלב הירוק' המספק עזרה לאפריקה.

מי שהכיר אותו עוד כנער היה המטיף גורדון ווייט ממהמלין פנסילבניה, ששימש כמיסיונר בטוגו בשנים 1978-1986. "זו הונאה", אמר הכומר לעיתונאי שהתעניין ב'מלך איו', "האיש הזה לא יותר מלך ממני וממך, הוא למד אצלי בבית הספר בטוגו ונודע בשם פרנסיס, לא היו לו בגדים חוץ מזוג מכנסיים וסנדלים, הוא גידל גידולים חקלאיים כמו כולם ואף אחד לא קרא לו מלך".

הכומר שב לארצות הברית ומייד אחריו הגיע פרנסיס, "שילמתי לו כרטיס אוטובוס כדי להגיע לבקר אותי. הוא חיפש דרך לחיות להתפרנס ולהישאר באמריקה. הדבר הבא ששמעתי ממני היה כשהוא הופיע באיזה תוכנית טלויזיה וטען שהוא מלך".

בשיחה עם פרנסיס 'המלך' הוא מסביר: "האיש הזה אני מכיר אותו, הוא השמיץ אותי כמה שנים, וכוונותיו אינן טובות. אבל זה נכון שבטוגו מסיבות בטיחות לא הצגתי את עצמי כנסיך ובן למשפחת מלכים, אבל העובדות הן עובדות ואי אפשר לערער עליהן. אני ממשפחת מלוכה מקומית, ויש לי על כך אישור מהשגרירות בטוגו".

לדברי ה'מלך': "כאשר הגעתי לארה"ב לא רציתי שאיש ידע שאני נסיך מטוגו בשל המצב הפוליטי בטוגו אז הלכתי ועבדתי בקיוסק. עד שמשפחתי גילתה שאני עובד בעבודת דחק ושלחו לי כסף".

פרנסיס העביר לידינו מסמך מהשגרירות מאותן שנים ובו יש בעיקר אישור לפועלו הרב. ביתר מצויין שם כי: "הוד מעלתו המלך היאי איו (פרנסיס פולי באבה), הינו אזרח טוגו המתגורר בארה"ב... הינו מחזיק בתואר הסימבולי והמסורתי של 'מלך גוין', שהוא בעיקרו שבט שהתיישב באזור החוף של טוגו".

אם כך, לפי המסמך הרשמי היחיד הקיים בענינו, הוד מעלתו המלך הוא לפי ההגדרה הזו לא יותר מאשר מעין צ'יף או דומה לשייח בדואי, של שבט בטוגו. כשהוא כלל אינו שוהה בטוגו. מה מקורו של השבט ומה גודלו? מה פשר התואר הזה? מתברר שהעניין פה מפתיע אף יותר ממה שנדמה.

הדוד השליט
טוגו היא מדינה קטנה במערב אפריקה, המונה כשבעה מיליון נפש, המורכבים מארבעים שבטים שונים. השבטים הגדולים שלה הם "אווא", המונה קרוב ל-30 אחוזים ו'טם' המונה כעשרים אחוזים, השאר מתחלקים לעשרות שבטים.

שבט 'גיון' הוא שבט בן כחצי מיליון נפש שהיגר מאזור 'חוף הזהב' במאה ה-17, כנראה בשל הפחד מסוחרי עבדים, והתיישב באזור טוגו סביב הכפר גולדג'י, כפר קטן בן מאות תושבים. מזרחית לעיר הבירה של טוגו - לומה. כיום חיים כשלוש מאות אלף נפש מבני השבט באזור הזה, ועוד כמאתייים אלף נפש בגאנה הסמוכה.





השבט, תת שבט של הקבוצה האתנית 'גא', הינו לא גדול אבל גילה יכולות לחימה מרשימות. הוא התיישב באזור כשהוא דוחק את רגלי השבטים האחרים. באותם שנים מי ששלטו באזור היו הבריטים שהסכימו לייסוד ממלכה בחסותם סביב הכפר גולדג'י. הכפר הקטן היה מרכז הממלכה של השבט. הוא ירד מגדולותו אך נודע עדיין בכך שנוסד בו טקס שהובא על ידי שבט הגיון בשם הקרוי 'אפקא אפא', טקס של עובדי אלילים. עד היום מתאספים שבטים שונים להשתתף בטקס שנחוג סביב אבן מקודשת להם הניטלת מיער סמוך המקודש להם.

"אני נולדתי בכפר הזה", מספר לנו הוד מלכותו, "זה היה פעם בירת הממלכה והיה לנו ארמון שם".

השבט שלט במחוז בחסות השלטון הבריטי, אחר כך בחסות הצרפתים, ואחר כך בחסות הגרמנים, עד לימי עצמאותה של טוגו. לפי הרשומות, השושלת של המושל במחוז גילדגי החלה בשנת 1680, החל מתחילת הכיבוש הבריטית בשנת 1992, הלך לעולמו גא טוניו פולי באבא ה-14, סבו של פרנסיס. מי שמונה במקומו הוא עוצר בשם פיו טטקבא ואחריו פולי באבא ה-15, השולט במחוז עד עצם היום הזה, ללא סמכויות רבות, תחת שלטון הרפובליקה של טוגו.

הדוד המושל הקטן, אינו מאויים על ידי איש ואין סיבה שיימלט משם. כך שהמעשיות לפיו דווקא 'פרנסיס מאויים' מגוחכות.

ואיך בכלל הגענו לכך שפרנסיס נטל את התואר 'מלך איו', בעוד שהדוד שלו בכלל הוא המושל בפועל?

הוא מסביר: "הסבא שלי רצה שאהיה מלך, אבל בסופו של דבר מונה הדוד שלי כי אני לא רציתי, השתתפתי בטקס ההכתרה שלו שהיה מפואר ומרשים, תמורת זאת הוענק לי מעמד סמלי של מלך. אבל הוא מלך בפועל רק של מחוז אחד ואני מלך סמלי לא רק של המחוז אלא של כל טוגו".





מדובר בגירסה מוזרה: לכך שהינו מלך טוגו אין אישור רשמי מגורם ממשלתי, המסמך מהשגרירות די מקפיד לדייק באשר לתפקידו ומעמדו, שהינו כאמור לא יותר מתואר רשמי ושבטי קטן. בתגובה אחרת של השגרירות לעיתונאי מטקסס, אף נוסף כי, ש"צאצאים וצאצאי צאצאים של טוענים למלכות של שבטים שונים יש לא מעט ורבים מאוד בשל ריבוי השבטים, גם בטוגו ואפילו בארצות הברית".

לדברי פרנסיס הוא הוכר כ'מלך הסימבולי של טוגו' על ידי שימו לב: "נשיא לשעבר של טוגו". לא ברור איזו סמכות יש לנשיא לשעבר לעניין כזה. האם הנשיא משה קצב יכול להכתיר מלך על ישראל?

יהא אשר יהא מעמדו הרשמי בטוגו, בעיקרו הוא אזרח ארה"ב ואינו שליט של אף מקום.

ייתכן ואם מישהו ירצה לברך בשם ומלכות - עליו לנסוע לטוגו לפגוש את הדוד שהוא לפחות מושל במחוז הקטן של כפרו. אבל נראה שאפשר לחסוך את הנסיעה המתישה לחופה של טוגו ולהסתפק בברכה על שייח' בדואי - אלה הנפוצים לרוב במדבריות הנגב, רק תחליפו להם את התואר משיח' למלך והרי לכם מלך.

אשאר לסיפוריו על כך שהוכתר על ידי מאות מלכים אחרים ב'בנין', מדובר באקט חסר משמעות וחסר תוכן שספק אם בכלל אכן התקיים. בפועל האיש חסר כל יכולת שלטון.

רב פעלים
עם זאת, יודגש שהאיש החביב נפל לתוך הסערה שלא בכוונה תחילה, שכן משמעות התואר אינה מובנת כראוי למי שאינו מכיר את התרבות השבטית האפריקנית.

אז איך הגענו לעניין הבומבסטי שהינו 'יכול להרוג אנשים'? הוא עצמו מסביר: "נשאלתי על ידי הרב אם אני יכול להכריע גורל של אנשים, באופן עקרוני, בשל המעמד אני יכול להשפיע על גורלם, אבל להרוג? ממש להרוג? לא, גם הדוד שלי השליט בפועל אינו יכול לעשות זאת, אבל ודאי שהוא יכול לשפוט אנשים במסגרת משפט פלילי וכדומה ולגזור את דינם לפי העניין כפי שמחייב החוק. הוא בעצם שופט, אני רק במעמד סמלי, אם כי לו הייתי מושל של ממש הייתי יכול גם להשתתף במשפטים".

ואכן, כיום אין כמעט מדינה שבה יש סמכות לראשי שבטים מקומיים להוציא להורג בהבל פה.





ומה באשר למשפחתו בארה"ב? האם הוא נשוי? האם יש לו ילדים?

מקורביו בישראל אמרו ל'בחדרי חרדים' כי האיש היה נשוי בעבר לאשה יהודיה מאיטליה. מקורב אחר אף הגדיל וסיפר ששמע שלבני הזוג היה בן משותף יהודי. אבל פרנסיס עצמו צוחק כשהוא שומע את הדברים. "לא, לא הייתי נשוי מעולם ליהודיה ולצערי אין לי ילדים. הייתי נשוי אמנם לאשה נוצרית בארצות הברית, ולצערינו לא היו לנו ילדים, אבל בסופו של דבר דרכינו התפצלו לכיוונים ששונים והתגרשתי. אני מקווה שלאחר שאתגייר אכן אמצא גם יהודייה כשרה להתחתן איתה".

למרות זאת מקורביו מתעקשים שאכן מדובר היה ביהודיה שהתנצרה אך העניין טרם נהיר, ו'בחדרי חרדים' ניסה להגיע למקורות מידע נוספים בעניין בארה"ב. לפי שאר הסיפורים שבהם הולעט הציבור החרדי מדובר בדימיון נוסף.

מה שברור הוא שיש לקחת רבים מהסיפורים על האיש בעירבון מוגבל - הוא עצמו מכחיש את חלקם וגם מה שאינו מכחיש רצוי לשים בהקשר הנכון.

המסמך מהשגרירות


עשרת השבטים?
לדברי 'המלך הינו נמנה על עשרת השבטים. כאמור בטוגו ידוע השבט כמי שייבא עבודת אלילים וטקס פסטיבל שכולו עבודה זרה גמורה.

בדברים עם מלוויו של 'המלך' המזוייף, טוענים כי הרב הראשי ישראל הרב הרצוג שבט 'האיגבו' האפריקני הינו משבטי ישראל. אבל אין שום קשר בין השבט הזה, שחי במזרח אפריקה, לשבטו הקטן של 'פרנסיס' במזרח אפריקה. מעולם לא נטען שמי מהשבט הזה הינו משבטי עשרת השבטים, ואין לכך שום ראיות חוץ מסיפורי בדיות.

מקור הסיפורים הללו הינם בעיקר ממקורות נוצריים ומסיונריים שנהגו למצוא 'עשרת השבטים' בכל שבט נידח בדרך כלל על סמך ראיות קלושות. די היה שהשבט היה עושה שימוש במילה ומונח כלשהו שבעיוות גמור היה נשמע תנ"כי, כדי שהמסיונר התורן יראה בכך ראיה מוכחת לכך שבמדובר ב'שבט'.

המלך בהנחת תפילין
המלך איו שחלק טוגו תחקיר ברכה על מלך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד