י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הקלטה נדירה: ה'לב שמחה' והאפלייה

האזינו לדברים של ה'לב שמחה' מגור זי"ע האקטואליים יותר מתמיד: "לא רבותא להחזיק רק בחורים טובים"

הלב שמחה. צילום: ארכיון
הלב שמחה. צילום: ארכיון צילום: ארכיון

זה היה בחודש אלול תשכ"ו ובמעלה הר השלום נחנך בניין הישיבה הקטנה של חסידי גור בבני ברק, שלימים תישא את השם 'אמרי אמת'.

את הישיבה יזם ובנה החסיד רבי מניס זיטניצקי ז"ל, אוד מוצל מאש, שהקדיש את ששת הקומות לזכר אשתו וששת ילדיו שנעקדו על קידוש ה' בשנות השואה.

האדמו"ר בעל ה'לב שמחה' מגור זצ"ל שהשתתף במעמד, ביקש לנצל את רשות הדיבור ולהוכיח את הנהלת הישיבה על שני נושאים בהם עמדו בחומרת הדין: אי קבלת בחורים חלשים לישיבה ושכר לימוד גבוה. תרגמנו את דבריו הקדושים, שאקטואלים בימים אלו יותר מתמיד:

"אמרתי להם בשבוע שעבר בשם החידושי הרי"ם על הפרשה של "כי תבנה בית חדש", יתכן שהכוונה היא לבית התורה, שמחדשין בה דברי תורה כמאמר חז"ל על "חדש בה חידושה - שמחדשין בה דברים" ובמשנה תורה הלא דורשים סמוכים, זה כתוב בסמיכות ל"והארכת ימים", הרי זו סגולה לאריכות ימים, לכל אלו שעזרו, לכל אלו שבנו, "מרבה תורה מרבה חיים". מגיע יישר כוח להנהלה ובראשם לר' מניס שהנהיגו את הדבר. השפת אמת אומר דבר חידוש במסכת אבות בדבר "הולכי לבית המדרש", אז הוא מסביר "הולך ועושה חסיד", הכוונה היא למי שבונה בית המדש, לעזור לבנות ביהמ"ד לאחרים. היה ר' מניס הולך ועושה ומגיע לו יישר כוח. ייתכן כי אם חסיד הינו - אינו זקוק הוא ליישר כוח.

"אני רוצה בהזדמנות זו גם לומר את סוף הפסוק על הישיבה כאן. "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגיך, לא תשים דמים בביתך כי יפול הנופל ממנו".

"הנהלת הישיבה הנהיגה הנהגות מעט מידי קשות, אחת ברוחניות ואחת בגשמיות. ברוחניות הוא שיש לעשות תקרת גג. ומה עם בחור שאינו מסוגל ללמוד כל כך או יראת שמים - לא מכניסים אותו. וזה לא הדרך שלנו, זה לא הנוסח שלנו. זה ההנהלה צריכה לסדר. מה יעשה אבא שמשפחתו קצת חלשה. זה לא רבותא להחזיק רק בחורים טובים. צריך גם להחזיק בחור חלש יותר.



אבי זצ"ל אמר פעם בדברי הגמרא שרבן גמליאל סבר שמי שאין תוכו כברו לא יכינסו אותו לביבמ"ד, ולסוף הכניסו את כולם, אומרת הגמרא חלשה דעתו, אמר אבי זצ"ל בדיוק להיפך, חלשה דעתו כי ראה שהם כן הפכו לתוכו כברו, הוא ראה שהיתה לו טעות כל השנים, הוא כן היה צריך להכניס אותם. ומצב זה יש לשנות. זה לא הנוסח שלנו בשום אופן.

הדבר השני הוא "לא תשים דמים בביתיך כי יפול הנופל ממנו", לוקחים קצת יקר מידיי שכר לימוד. זה לא דבר מקובל שלוקחים יותר ממאה לירות. מאיפה אבא שיש לו כמה ילדים ישיג כמה מאות לירות. אמת היא שישנם הוצאות גדולות, וצריך לראות מקורות אחרים אבל שזה לא יפול על שכם ההורים.

שני דברים אלו צריך לגמור, זה לא סתם דמים, דמים תרתי משמע. זה לא יכול להיות כך, זה לא הנוסח שלנו. ייתכן שאני יכול להצדיק אותם שזה מחמת הלחץ, אלו שהיו להם בחורים רבים היו צריכים לזרוק אחרים והם שילמו דמי שכירות ולא היה להם כסף, אבל עכשיו שהדבר הזה הסתיים וזה נהיה בריווח, הם צריכים לסדר שני עניינים אלו, שזה חיזוק התורה.

כתיבה וחתימה טובה, שיהיה בהצלחה סיים האדמו"ר זצ"ל את דבריו הנוקבים.
לב שמחה אפלייה קבלת תלמידים גור הקלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד