י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סאטמר נגד גדולי ישראל: לא יכולים לומר 'ידינו לא שפכו את הדם'

במעמד 'שקל הטהור' תקף האדמו"ר בחריפות את התמיכה בחוק הגיוס: "מבטלים את התורה על ידי ההתיצבות בצבא, גדול המחטיאו יותר מהורגו" • "הנציגים החרדים 'מחבלים בכרמים' • "המחוז החרדי? החילונים יודעים שאת החרדים קונים בכסף"

סאטמר נגד גדולי ישראל: לא יכולים לומר 'ידינו לא שפכו את הדם'
שוקי לרר

האדמו"ר נגד ראשי הישיבות. האדמו"ר מסאטמר תקף אמש (ג') בחריפות את גדולי ישראל בנאום חסר תקדים ומעורר מחלוקת.

שיאו של ביקור הבזק של האדמו"ר מסאטמר בישראל, היה מעמד חלוקת 'שקל הטהור' למוסדות שאינם מקבלים כסף מהמדינה, בו נשא האדמו"ר נאום חריף נגד גדולי ישראל שעודדו את החוק.

המעמד נערך בראשות ראשי הבד"ץ, הגאב"ד הגרי"ט וייס והראב"ד הגר"מ שטרנבוך, האדמו"רים מתולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק, וכן שאר אדמו"רי העדה החרדית והגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר.

בתחילת דבריו שיבח האדמו"ר את המנהלים שחזיקים מוסדות מתבדלים חרף כל הפיתויים הכספיים. האדמו"ר הביע את כאבו על גל הטרור המשתולל ברחובות ואמר: "בזמן האחרון שרבו צרות רבות בקרב אחינו בית ישראל תושבי ארץ הקודש - הטרור הנורא המשתולל ברחובות, כמה משפחות אומללות כמ יתומים ואלמנות רח"ל".

האדמו"ר התייחס לחוק הגיוס ותקף בחריפות את הנציגים החרדים: "צריכים שמירה ברוחניות נגד פורצי גדר שרוצים להרוס כל הגדרים. יש מחבלים בכרמים - הנציגים החרדים שפרצו את כל הגבולות, ואפילו את הגבולות שהם הציבו לעצמם בעבר. הם נעשו לעצם מבשרה של ממשלת שמד ומינות שכל מטרתם היא לעקור את התורה והמצוות. ובפרט חוק הגיוס העודד אלפי בחורי ישראל בכל שנה להתייצב לצבא".

האדמו"ר הסביר: "בתחילה אמרו שכל חוק הגיוס הוא הלכה ולא למעשה וזה לא יחייב את אף אחד, זה לא יהיה בכפיה, אבל העובדות מדברות בעד עצמם: הממשלה משקיעה הרבה כסף כדי לעודד את ההתייצבות לצבא ומי שאינו מתייצב הם לוקחים אותו למאסר".

כאן תקף האדמו"ר ישירות את ראשי הישיבות שתמכו בחוק: "זו תביעה גדולה נגד כל אותם ראשי הישיבות והמנהיגים שהריבונו של עולם נתן להם חיוב שמירה על תלמידיהם, ויש להם חלק גדול בחוקים של הגיוס ונגד החינוך החרדי. איך הם יכולים לומר "ידינו לא שפכו את הדם הזה"?

"האם יש מיתה גדולה מזו שהולכים לצבא וכל באיה לא ישובון?", קולו של האדמו"ר הדהד באולם והמשיך, "כמו שאמרו חז"ל גדול המחטיאו יותר מן ההורגו, האם לא רואים כמה חורבן הצבא כבר גרם ואין אפילו אפשרות להישאר יהודי חרדי שם?

"כל ראשי הישיבות והמנהיגים שיש להם חלק בחוק הזה, על ידי שמעודדים את נציגיהם שחתמו על החוק החמור הזה לא יכולים לומר עינינו לא ראו - אחרי שרואים בחוש את ההרס הגדול הזה. הבריסקער רב אמר בשנת תש"ח בנוגע ללקיחת כספים מהמדינה שהתורה אינו קנין הרמי"ם, כל שכן שנשמות ישראל אינו קנין הרמי"ם.

"זה לא ענין של ביטול תורה שמבטלים מלימוד התורה, זה ביטול תורה כמשמעו: מבטלים את כל התורה ע"י ההליכה לצבא".

"כולם יודעים שיש ציבורים גדולים מהחרדים לדבר ה' שבמסתרים תבכה נפשם, הם יודעים את ההרס של הצבא רק מפחדים להשמיע קול מחאה ושותקים על ידי זריקת ילדיהם מתלמודי תורה, ישיבות וכוללים כי הם משמיעים קול מחאה. צריכים לדעת שזו מלחמה על עצם הקיום שלנו, לא יכולים לשתוק.

"זה ברור כשמש" חזר האדמו"ר, "שכל אותם הפשרות שהנציגים החרדים עושים עם הממשלה הוא רק בכדי שיכלו לקבל כספים ותקציבים שונים, ואם לא היו לוקחים כסף מהמדינה בוודאי שלא היו גוזרים גזירות כאיו נגד הציבור החרדי".

"זה גם כן כלפי הגזירות נגד החינוך, כשהתחילו לקבל כספים מהמדינה אף אחד לא חשב שיגיע זמן שהמדינה תחייב את המוסדות בלימודים כמו ליב"ה וימשיכו לקבל את התקציבים, למעשה מלפני כמה שנים כבר נגזר שכל המוסדות מחויבים ללמוד ליב"ה, אז הנציגים אמרו שלא יאכפו את זה באמת, אבל היום יש כבר מחוז חרדי שמטרתו לוודא שכל המוסדות החרדים ילמדו ליב"ה, אפילו אותם אלה שאומרים שיחרימו את המחוז ויעמדו נגד זה במסירות נפש, אבל החילונים יודעים שאצל החרדים יכולים לפעול הכול על ידי הכסף שמקבלים מהממשלה ולבסוף הם יעשו פשרה גם בזה".

האדמו"ר סיפר שהיה אצלו בשבוע שעבר מנהל מוסד מירושלים שלקח תמיד כספים מהמדינה, "הוא סיפר שמשרד החינוך הפסיק לתקצב את המוסד משום שלא רצה להחזיק ילדים שיש להורים שלהם אינטרנט פרוץ בבית, ההורים הלכו לבית המשפט נגד ההנהלה ובית משפט חייב את המוסד לקחת אותם בחזרה ואם לא, על משרד החינוך להפסיק את התקציבים. וזו רק דוגמא קטנה איך שהמדינה היא בפועל בעל הבית בכל מה שקשור למוסדות החינוך".

בסיום המעמד בירך האדמו"ר את "הלוחמים במסירות נפש והולכים למעצר בשביל כבוד שמים, הם שלוחי הציבור של כלל ישראל במלחמה לה' בעמלק נגד המדינה", אמר הרבי.

לאחר דבריו עברו ראשי המוסדות לקבל מעטפות של 'שקל הטהור' מידי האדמו"ר שבירך כל אחד והתעניין אצל כל מנהל ומנהל על המוסד עליו הוא מופקד.

המעמד אמש. צילומים: שוקי לרר - צלם המסע






























































































































סאטמר שקל הטהור חוק הגיוס מוסדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד