ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

גפני הקשה על פרוש: אי אפשר לנהל פה מוסד מוכר שאינו רשמי

סגירת בית ספר במזרח ירושלים הביאה את יו"ר 'דגל' להגיש שאילתה חריפה למשרד החינוך • סגן השר הגיב לו

גפני ופרוש, פלאש90
גפני ופרוש, פלאש90

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הגיש היום (ד') שאילתה במליאת הכנסת בנושא שלילת תקצוב ממוסדות חינוך, בניגוד למדיניות משרד החינוך.

גפני פנה לסגן שר החינוך מאיר פרוש, וטען כי פורסם בתקשורת כי נשלל תקציב מבית ספר במזרח ירושלים, למרות שמדיניות המשרד היא לעודד בתי ספר מסוגו. לפי הפרסום, שלילת התקצוב לא הייתה ידועה לקובעי המדיניות במשרד. לדברי גפני "לא אפשרי לנהל מוסד שמוכר ואינו רשמי", והמצב האבסורדי הזה קיים לא רק במזרח ירושלים, אלא גם בבני ברק ובערים נוספות.



סגן שר החינוך מאיר פרוש השיב בשם המשרד ואמר - "כפי שידוע לכול, המשרד פועל לפי נוהל ביקורת שכר. מטרת הביקורת והנוהל הם לוודא שעובדי ההוראה מקבלים את שכרם ואת הזכויות הסוציאליות המגיעות להם, על-פי ההסכמים הקיבוציים הרלוונטיים, ובהתאם לחקיקה המעגנת את כלל זכויות המורים במוסדות "המוכרים שאינם רשמיים.

"כאשר בביקורת עולים ממצאים משמעותיים, המצביעים על חוסר תשלום שכר ומרכיביו לעובדי הוראה, מבקשת חשבות המשרד לעצור את המימון - לאור העובדה שכספי התקצוב שהועברו לא מגיעים ליעדם".

ח"כ משה גפני הוסיף ושאל - "סגן השר, אני מודה לך על התשובה המפורטת. למה התעוררתי לעניין הזה? מכיוון שאני מכיר את זה כבר כמה שנים. זה לא דבר חדש, זה לא מהקדנציה הזאת. כבר כמה שנים אני לא יודע איך אפשר לנהל מוסד שהוא מוכר שאינו רשמי. אין מציאות כזאת.

"אני לא יודע איך מגישים את הבקשה, אני לא יודע איך אתה מקבל אישור, אני לא יודע אל מי אתה צריך לפנות; וכשאתה פונה יושב שם מישהו או מישהי, ומחמיצים לך פנים ושולחים אותך. הרי מה קרה בבית הספר הזה?

"סגן השר אומר בצדק – ואני אומר את זה גם בשאילתה – מדיניות המשרד לעודד את בית הספר. שנה וחצי מעכבים לו קודם כול. יש פערי שכר, יש ביקורת. לא אומרים לו, בוא נשב, נתקן את הדברים האלה. לא. קודם כול מפסיקים. וכשהוא בא לדבר, הוא אומר, אתה פנית למישהי מעלי? לך תחפש את מי שפנית. יושבים ככה שנה וחצי, ואי אפשר לשלם משכורת, ואי אפשר להחזיק".

גפני הוסיף ואמר - "זה לא רק במזרח ירושלים. זה גם במזרח חיפה וזה גם במזרח בני-ברק. זה בכל מזרח, בכל מקום. פשוט יושבים פקידים במשך כמה שנים – אני, כמובן, לא אומר שמות – אי אפשר לנהל במדינת ישראל עם המדיניות הזאת, שהיא בניגוד למדיניות של המשרד. אי אפשר לנהל בית ספר מוכר שאינו רשמי. אי אפשר להגיש בקשה, אי אפשר להגיש רישיון, אי אפשר כשיש ביקורת להגיד מילה. אין עם מי לדבר, ולא מקבלים שום תשובות.

"אי אפשר להמשיך עם זה, אלא אם כן תתקבל החלטה בכנסת שאין בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים; שצריך לסגור את בית הספר במזרח ירושלים. אם זאת תהיה המדיניות – בסדר, זאת מדיניות שתתקבל בהחלטת רוב במליאת הכנסת. אם כך, אפשר לנהל מדינה".

סגן שר החינוך מאיר פרוש השיב - "שמענו את דבריו של ח"כ גפני שדיבר בכאב רב על מה שהוא וחברים רבים מרגישים – ועכשיו אנחנו יודעים שבמזרח ירושלים מרגישים את הדבר הזה. הרי כמו שגפני אמר, אנחנו לא רוצים לדבר על פקיד מסוים או על פקידה מסוימת. זה גם לא יהיה נכון במליאה.

"אני אספר פה סיפור. לפני כמה חודשים מחשבות משרד החינוך עיכבו כספים למוסד מאוד חשוב, ואני טיפלתי בעניין הזה, וזה לא זז. ואז אני שואל את המנכ"לית, מה הדבר הזה? אז היא אומרת, מה אני יכולה לעשות, החשבת – אז זאת הייתה אריאלה טוקר – היא פקידה של האוצר. כפקידה של האוצר החשבת אומרת, אני כפופה למיכל עבאדי, ולך, מיכל כהן, מנכ"לית המשרד, אין לך מה לומר לי. אז ודאי לא כל הפקידים בחשבות הם פקידי האוצר, אבל מה שנקרא רוח המפקד.

"החשבת במשרד החינוך הורתה, כי אף אחד לא רצה לקחת את זה על עצמו, והחשבת הייתה עובדת של משרד האוצר. אנחנו יודעים שהוראות של חשבות באות בדרך כלל כאשר החשבים במשרדים נפגשים אצל החשבת הכללית באוצר, ושם מגבשים אותן.

"אני מדבר גם על הקנסות. הרי אתה, הרב גפני, יודע איזה קנסות משיתים על מוסדות אם הם לא עמדו באיזושהי דרישה שמתבקשת בנוהל. קנסות שאנחנו חושבים שהם יתר על המידה. לא ככה מענישים. אבל התשובה היא שהחשב הכללי נותן את ההוראות".

פרוש סיים ואמר - "לצורך העניין הזה כולנו מודעים למה שביקשנו לעשות ומבקשים לעשות. היום החשב במשרד הוא אחר. הוא נכנס לעבודה ב-1 בנובמבר, והוא ביקש את השהות שלו כדי לבדוק את הנושאים שאתה מעלה ורבים מעלים.

"אני מקווה שרוח המפקד משתנה בעניין הזה. הצער שלנו הוא שכך זה היה, ויש לי כמה וכמה מקרים. אתה יודע על בתי ספר שנסגרו בגלל החשבת במשרד שלא נמצאת היום – זה היה רוח המפקד, והיא אומרת למנכ"לית, את לא תגידי לי דעות, אני עובדת משרד האוצר".
משה גפני מאיר פרוש משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד