כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ליצמן: "כיכר השבת מזוהם יותר ממפרץ חיפה"

השר ליצמן השיב לדרישה להקמת ועדת חקירה על הזיהום בחיפה - "המחקרים מראים שממוצע גודל הראשים שווה בכל המקומות, אז אם אומרים לי שיש בחיפה שלושה ראשים קטנים יותר - כנראה שבאיזה מקום יש שלושה ראשים גדולים יותר" • ח"כ יעל כהן פארן: "הדם של ילדי חיפה - על הידיים שלכם"

ליצמן, צילום: מרים אלסטר, פלאש90
ליצמן, צילום: מרים אלסטר, פלאש90

בתום דיון סוער מליאת הכנסת דחתה הערב (ד') המליאה את הצעתה של ח"כ יעל כהן פארן על הצורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא המצב הבריאותי-סביבתי במפרץ חיפה ועתיד האזור. 34 חברי כנסת תמכו בהצעה, ו-35 התנגדו לה.

שר הבריאות יעקב ליצמן והשר לאיכות הסביבה אבי גבאי שיגרו היום מכתב להנהלת איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, ובו הודיעו כי החליטו להעביר באופן מידי את ניהול המחקר לניטור אפידמיולוגי באזור מפרץ חיפה לאחריות משרדיהם. המשרדים יקימו ועדה מדעית מלווה משותפת שתכלול נציגים משני המשרדים וחוקרים בכירים באקדמיה ככל שיידרש.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בדיון כי - "אין סיבה להקמת ועדת חקירה. אני צריך לטפל בבריאות וזה תפקידי. השר אבי גבאי, שהוא סופר רציני, ירד אתי שלוש פעמים לחיפה לבדוק זיהומים ובעיות. אני בחיפה פעם שלישית אתו על הזיהום. בדקנו, סיירנו, עושים כל מיני דברים שאיש בעבר לא עשה עד היום. להגיד שהממשלה מתעלמת? אנו מייצגים את הממשלה".

ליצמן הוסיף כי "הנתון על סרטן הוא מ-2012. אם רוצים לעשות מחקר, ואני בעד, אי אפשר להדליף מחקר שלא עבר בדיקה שלנו ושל המשרד לאיכות הסביבה. זה חמור פי עשר. לקחת נתונים בלי בדיקה. יש משרדים שממונים על כך ולא שואלים אותם. מה אתם רוצים לעשות? בגלל שהמנדט הבריטי בנה לפני מאה שנה כמה דברים, תגידו לתושבי חיפה תעזבו את המקום. אז אנא.

"בכיכר השבת בירושלים זה המקום הכי מוזנח יותר מחיפה. יש שם כיכר קטנה ושלושה צירים של אוטובוסים עליה. מזוהם ביותר. אין לי פתרון שם. למה? כי מה אחתוך את הצירים ואחלק את העיר?! הדרך לעשות את זה, זה רק להוריד זיהום מאוטובוסים. אי אפשר לחלק את העיר".

ליצמן התייחס גם לחלק מהפרסומים ואמר כי "בקשר לגודל הראש. פרופסור גרוטו שאמון עלי הוא מומחה גדול בדק במשרד הבריאות את כל טיפות החלב ממוצע הראש והגיע למסקנה והודיע בעירית חיפה שזה הגודל בחיפה בתל אביב ברעננה בכל מקום. עכשיו מה אומרים לי. אומרים לי ששלושה מקומות יש ראש יותר קטן. אם אני מקבל נתון כזה ואומר שחיפה הממוצע כמו כולם אני צריך להחליט שבשלושה מקומות אחרים הראש יותר גדול. כי זה מתאזן.

"אתם נכנסתם לתקוף את הממשלה לחפש ועדת חקירה על נושא של הזיהום. זה לא כך. בתל אביב הזיהום לא יותר גרוע מחיפה. לפני שמוציאים מחקר צריך לבדוק. אנחנו ניקח על עצמנו את אותו מחקר. אנו נממן אותו. לא חברות פרטיות שאני לא יודע מה המטרות שלהם ומה האינטרס לבצע מחקר חלקי וגם הגנת הסביבה. נלמד את זה".

ליצמן סיים - "אני מבטיח רק דבר אחד, כפי שציינתי - המצב בזיהום בחיפה קשה. צריך לתקן. אנו במשרד הבריאות נתקן אותו ונעשה כל מצה שצריך לתקן. בעזרת השם נוציא דוח על חומר הגלם שקבלנו ונטפל ונתקן כל מה שצריך".

ח"כ יעל כהן פארן אמרה - "לממצאים המזעזעים שהתגלו השבוע אין אח ורע בהיסטוריה של מדינת ישראל. ועדת חקירה פרלמנטרית תוציא לאור דברים שציבור צריך לדעת. זה לא עניין של אופוזיציה וקואליציה זה עניין של חיים ומוות. השר להגנת הסביבה, גם אם הוא יגיד אחרת, תומך בהצעה והוא אמר לי זאת. חברי כנסת רבים אמרו לי היום שהם תומכים אבל נאלצים להישמע למשמעת הקואליציונית.

"מה יש להסתיר? אם הכל בסדר אז למה להתנגד לוועדת חקירה? תושבי מפרץ חיפה מיואשים מהשלטון המרכזי והמקומי, ששנים לא עושה דבר ורק פועל להשתקת הנתונים. הם כבר לא מאמינים לאף אחד. כל מי שמצביע נגד הקמת ועדת חקירה, דמם של ילדי חיפה האזור על ראשכם".



יעקב ליצמן יעל פארן מפרץ חיפה כיכר השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד