י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בעקבות שורת אסונות: כך תישמרו מפני "מוות בעריסה"

אבל במודיעין עלית וירושלים: 14 תינוקות חרדים נפטרו בפחות מחצי שנה • שנת 2016 והסיבה למוות אכזרי זה אינה ידועה • כיצד בכל זאת אפשר להישמר?

בעקבות שורת אסונות: כך תישמרו מפני "מוות בעריסה"
מטרנה

בוקר קשה לעיכול: שתי משפחות חרדיות שונות, בשני מקומות שונים – איבדו הבוקר את התינוקות הקטנים שלהן. תינוקת כבת חצי שנה נפטרה במודיעין עלית, ותינוק כבן שלושה חודשים נפטר בירושלים.

איך שלא מתסכלים על זה, מדובר בדרמה של ממש – לאור העובדה שמאז תחילת השנה היהודית, תשע"ו, נפטרו 14 תינוקות רכים! מדובר בתקופה של פחות מחצי שנה בה איבדו 14 משפחות חרדיות את תינוקותיהן.

בשני המקרים הבוקר, לא עלו סימנים אחרים שעשויים להצביע על סיבת מוות הגיונית, מלבד תסמין מוות בעריסה, או בשמו המקצועי SIDS - Sudden Infant Death Syndrome.

מדובר בגורם תמותה ראשון בתינוקות עד גיל שנה, וגורם למותם של מאות אלפי תינוקות בשנה בכל העולם. עם כל שנות המחקר הרבות, טרם פוענחה סיבת המוות האיומה הזו. מה שכן יודעים הוא שרוב מקרי המוות התרחשו בגילאי חודשיים עד ארבעה חודשים, ובעיקר בחורף לעומת קיץ, יותר בנים מבנות, ויותר תינוקות מגזע לבן.

גורמי הסיכון העיקריים שמוזכרים תמיד כאפשריים למוות בעריסה הם עישון ושתיית אלכוהול בזמן הריון, שינה על הבטן, אמהות צעירה – מתחת לגיל 20 שנה, משקל לידה נמוך, הפרש של פחות משנה בין לידות, מעקב הריוני לקוי ואף חימום יתר של התינוק, או כיסוי בשמיכה עבה מדי.

על פי המלצות משרד הבריאות, יש להשכיב את התינוק על הגב לכל שינה, ביום ובלילה. להשתמש במיטת תינוק עם תו תקן ולא לזלזל בכך. יש להתאים מזרן קשיח עם תו תקן, ולהקפיד על סדין מתוח והדוק – כולל שמיכות.

יש לשמור על סביבה בטוחה בתוך מיטת התינוק, ולהרחיק ממנו חפצים רכים מכל סוג, לא להשתמש במגן ראש – שיש נטיה לחשוב כי הוא מונע פגיעות ראש, בו בזמן שהוא עשוי לגרום ללכידת ראש התינוק עד מצב של חנק.

אל תתנו לתינוק לישון שינה שגרתית בתוך סלקל וכדומה, העבירו אותו לישון במיטה.
ככלל, שינה באותו חדר עם התינוק, מפחיתה את הסיכון למוות, אך לא לישון איתו באותה מיטה.
תנו לתינוק מוצץ אך אל תחברו אותו בשרשרת שיכולה להוות חנק.

הנקת תינוק קטן ידוע כמפחיתת סיכון למוות בעריסה. אל תחממו יותר מדי את החדר, ודאגו לאוורר את החדר בו ישן התינוק.

שלא נדע מצרות.
מוות בעריסה מוות של תינוק מודיעין עלית ירושלים מוות עריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד