י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אני לא מפסיקה לעלות במשקל – האם זה נורמלי?

איך זה שאישה אחת עולה בהיריון 20 ק"ג והשנייה בקושי 8 ק"ג? • יש גורמים שונים אך לכל אישה יש גם שליטה מסוימת על המצב • כמה ק"ג מומלץ לעלות?

אני לא מפסיקה לעלות במשקל – האם זה נורמלי?

נשים יכולות לעשות לא מעט כדי להעלות את הסיכוי להיריון בריא ולדאוג לבריאותן ולבריאות העובר. הימנעות מעישון ומשתיית אלכוהול לצד נטילת חומצה פולית ייטיבו עם העובר, אבל יש דברים שאינם בידי האישה והם עניין של גורל, טבע וסטטיסטיקה.

אחד הדברים שהשליטה עליהם בהיריון מוגבלת הוא מספר הקילוגרמים שתוסיף האישה ההרה למשקלה. מובן שזה תלוי בכמויות האוכל שהיא צורכת ובמשקל לפני הכניסה להיריון – אבל המציאות מוכיחה שיש נשים שעולות 20 ק"ג (והן יכולות להיות נשים שמבנה גופן רזה ואין להן נטייה להשמנה) ויש כאלה שהמשקל יראה שבקושי עלו 8 ק"ג. לנטייה הגנטית יש גם השפעה על האופן בו עולים במשקל בהיריון.

עם זאת, תשומת הלב של האישה לתזונה שלה ולמצבה הגופני יכולים לאפשר שליטה ובקרה. צריך לזכור שעלייה במשקל מעבר למה שמומלץ חושפת את העובר ואת האם לסיכונים וסיבוכים ביניהם: הפלות, סוכרת היריון, יתר לחץ דם ומשקל עובר גבוה שמעלה את הסבירות לניתוח קיסרי. עודף משקל והשמנת יתר לפני ההתעברות הם גורמי סיכון הגורמים לעלייה משמעותית במומים מולדים, סיכון גבוה לסוכרת היריון, רעלת היריון ועובר במשקל גבוה. על כל פנים, אין עוררין על כך ששמירה על משקל תקין תתמוך בהתפתחות תקינה של העובר, תתרום לכך שייוולד במשקל בריא, תסייע בשליטה על כמות הסוכר בדם האם ותגרום להרגשה כללית טובה ולתחושת חיוניות. אלה יאפשרו התנהלות שגרתית במהלך ההיריון ורמות טובות של אנרגיה.

כמה קילוגרמים מומלץ להעלות בהיריון?
על פי חוזר ראש שירותי בריאות הציבור להערכת מצב התזונה לנשים הרות של משרד הבריאות העלייה המומלצת במשקל בשליש הראשון של ההיריון היא בין 0.5 ק"ג – 2 ק"ג (בהיריון עם עובר יחיד) ללא הבחנה במשקל האישה. בשליש השני והשלישי העלייה במשקל תלויה כבר במשקל האישה טרם הכניסה להיריון ונעה בין 200 ג"ר לחצי ק"ג בשבוע ולא יותר מ-2 ק"ג לחודש (בין השבועות 14-42).

במהלך ההיריון כולו נשים יעלו בין 5-18 ק"ג בהתאם לBMI שלהן, שנקבע בתחילת ההיריון. הקושי האמיתי הוא להוריד את הקילוגרמים אחרי הלידה, אבל לא מומלץ לפצוח בדיאטה ולנסות לרדת במשקל בזמן ההיריון גם אם מדובר בנשים שהתחילו אותו במשקל עודף.

הכלל אומר שצריך לעלות במשקל באופן הדרגתי, כשאת רוב המשקל מעלים בשליש האחרון.
אם לפני ההיריון היית בתת משקל-> במהלך ההיריון את אמורה לעלות 18-12.5 ק"ג.
אם לפני ההיריון היית במשקל תקין-> במהלך ההיריון את אמורה לעלות 16-11.5 ק"ג.
אם לפני ההיריון היית במשקל עודף-> במהלך ההיריון את אמורה לעלות 11.5-7 ק"ג.
אם לפני ההיריון סבלת מהשמנת יתר-> במהלך ההיריון את אמורה לעלות 5-9 ק"ג.

בהיריון בריא תוספת המשקל מתחלקת כך:
3.5 – 4 ק"ג – משקל התינוק.
3-4 ק"ג מסת שומן (מאגרי אנרגיה).
1-2 ק"ג – נפח הדם.
2 ק"ג – עלייה בנוזלי גוף באזור החזה.
1 ק"ג – מי שפיר.
1.5 ק"ג - רחם.

כמה קלוריות יש לצרוך ומה מומלץ לאכול?
כדי להישאר במסגרת הנתונים האלה צריך לשמור על תזונה עשירה ומאוזנת במשולב עם פעילות גופנית (רצוי לעסוק בפעילות גופנית גם בהיריון. הפעילות המומלצת היא בהתאם ליכולת האישית, לאחר התייעצות עם הרופא המטפל).

אם מתרגמים את זה לקלוריות:
- בשליש הראשון יש לצרוך 1800 קלוריות ביום.
- בשליש השני – 2200 קלוריות ביום.
- בשלישי השלישי 2400 קלוריות ביום.

על פי משרד הבריאות: "במהלך ההיריון יש לאם צרכים תזונתיים מיוחדים על כן נדרשת התייחסות מיוחדת. תקופת ההיריון מהווה הזדמנות למתן תשומת לב מוגברת לתזונה נבונה".

ההמלצות שמות דגש על:
- אכילה מסודרת (3 ארוחות עיקריות ביום ועוד 2-3 ארוחות ביניים).
- בחירה במזון מגוון מכל קבוצות המזון הבאות: דגנים ומוצרי מאפה, מזונות עשירים בשומן, מזונות עשירים בחלבונים, ירקות ופירות.
- הקפדה על שתיית מים מרובה והמעטה בצריכת ממתקים, משקאות ממותקים בסוכר, קפאין. בנוסף אין לשתות "משקאות אנרגיה" הרוויים בקפאין.
- מומלץ להעדיף מוצרי חלב עד 5%, בשר בקר רזה, עוף והודו ללא עור ולהעדיף אפייה, בישול ואידוי על פני טיגון.
- יש להקפיד על מזונות עשירים ומועשרים בסידן (מוצרי חלב, טחינה, קטניות, שקדים), להעדיף מאכלים עשירים בברזל וסיבים תזונתיים (דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות עם קליפה).

הכתבה נכתבה בשיתוף וואלה! NEWS
הריון ולידה התפתחות התינוק עלייה במשקל בהריון צריכת קפאין בהריון גנטיקה ועליה במשקל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד