י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מאסר עולם לרוצח מוחמד אבו חדיר

רוצח אחד קיבל מאסר עולם, והשני 21 שנות מאסר בלבד; עונשו של הרוצח הבגיר טרם הוכרע; המשפחה זעמה

אחד המורשעים בבית המשפט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אחד המורשעים בבית המשפט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בית המשפט גזר היום עונש חמור ביותר - מאסר עולם על בן ה-17 שהואשם ברצח הנער מוחמד אבו חדיר, ו-21 שנות מאסר על הקטין בן ה-16.

הרכב של שלושה שופטים - אב"ד סגן הנשיא יעקב צבן, השופט רפי כרמל והשופטת רבקה פרידמן-פלדמן גזרו היום מאסר עולם ועוד שלוש שנות מאסר על בן ה-17 שרצח את מוחמד אבו חדיר. כמו כן, עליו לפצות את משפחת זלום בסכום של 5,000 ש"ח, ואת משפחת אבו ח'דיר בסכום של 30,000 ש"ח.

בעניינו של הקטין השני בן ה-16, בדעת רוב גזרו השופטים עונש של 21 שנות מאסר, ומאסר על-תנאי של שנה. כמו כן עליו לפצות את משפחת אבו ח'דיר בסכום של 30,000 ₪, זאת בניגוד לדעתו החולקת של כבוד השופט רפי כרמל כי גם עונשו של נאשם זה צריך לעמוד על מאסר עולם.

לדעת השופט כרמל, "בנסיבות בהן נחצו כל גבולות החוק והמוסר גם יחד, נדחים השיקולים האישיים כנגד האינטרס הציבורי והצורך בהרתעה נטולת פשרות. כזוועת המעשה – כך חומרת הענישה, אף בנסיבותיו האישיות של נאשם 3. לפיכך, דעתי היא כי יש לגזור גם על נאשם זה מאסר עולם".

בפרקליטות אומרים כי גזר הדין מבטא את חומרת העבירות שביצעו הקטינים - רצח נער חף מפשע בן גילם שחייו נגדעו באחת באכזריות קיצונית, וניסיון לחטוף ילד נוסף. "הרצח המחריד בוצע ממניעים אידיאולוגים. אבו חדיר נרצח אך ורק על שום היותו ערבי".

המקרה מהווה המחשה חדה ונוקבת למקומות הנוראים אליהם ניתן להגיע כתוצאה מפעולות ההסתה במרחב הציבורי, המרעילות את הנפש וגוררות צעירים לפשעי שנאה ונקם בחפים מפשע.

הפרקליטות ראתה בשלושת הנאשמים כמי שפעלו בצוותא חדא, שותפים למעשה העברייני, ולכן טענה לעונש המקסימלי של מאסר עולם - חרף היותם קטינים. דינו של הנאשם הבגיר טרם הוכרע, אולם במידה ויורשע - גם במקרה שלו, תטען הפרקליטות לענישה מחמירה.

בפרקליטות אומרים כי "בגזר הדין שניתן היום קיבל בית המשפט את עמדת הפרקליטות וקבעה שהעונש הראוי לנאשמים הוא מאסר עולם וכי במקרים של עבריינות אידיאולוגית- המסר ההרתעתי מהווה שיקול מרכזי ברכיב הענישה- זאת, בין אם מדובר בטרור יהודי ובין אם בטרור ערבי.

"אין בכוחו של גזר הדין לתקן את האסון הנורא שפקד את משפחת הנער אבו חדיר, אבל יש בכוחו להעביר מסר לחברה של סלידה מהמעשה ולהרתיע אחרים מלבצע מעשים מעין אלה".

אמו של אבו חדיר הגיבה על ההחלטה לא לגזור מאסר עולם על שני הרוצחים אלא רק על אחד, ואמרה כי "לא נתנו לי צדק בשביל מוחמד". היא פרצה בבכי וצעקה "הוא רצח את הבן שלי ובית המשפט פישל בעבודתו, הוא קיבל רק 21 שנה. קופחנו, אין דמוקרטיה, איך 21 שנים? אחרי עשר שנים הוא ישוחרר". אני לא אזוז מפה עד שבית המשפט יעשה צדק, בעוד עשר שנים הוא ייצא מהכלא אבל מוחמד לא יחזור לעולם".

בפרקליטות מחוז ירושלים אומרים כי הם עמדו בקשר רציף עם בני משפחת אבו חדר למן הרגע הראשון ועדכנו אותם על המתרחש במהלך המשפט.

חסיין, אביו של מוחמד אבו חדיר, הביע את מורת רוחו בנוגע לעונש שנגזר על שני הנערים, ואמר בבית המשפט: "אנו לא מקבלים את גזר דינו של הקטין, אנו נלך לעליון", הצהיר. "על בית המשפט להורות להרוס את ביתם, פחות מזה זה לא מספיק. כשבן 14 רוצח יהודי נותנים לו מאסר עולם. אם אין אפרטהייד וגזענות צריך שיתנו גם לו מאסר עולם ושיהרסו את ביתו".

הנאשם הבגיר ברצח, יוסף חיים בן דוד, בן 29 מגבע בנימין טרם הורשע שכן בית המשפט הורה לעכב את ההכרעה בעניינו.
מוחמד אבו חדיר מאסר עולם טרור יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד