י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

קונה בחנות מזון מהיר ואוכל ברחוב? "דומה לכלב ופסול לעדות"

המאבק נגד "תרבות הזלילה" בעיר בני ברק, שהחל בחודשים האחרונים סביב פתיחת חנויות מסוג "קופיקס" - מביא את רבה של בני ברק, הגאון הרב משה יהודה לייב לנדא, להתבטאות ראשונה ופומבית בעניין • "בירושלים מקנאים בנו"

קונה בחנות מזון מהיר ואוכל ברחוב? "דומה לכלב ופסול לעדות"
שוקי לרר

תרבות הזלילה - המאבק על פתיחת החנויות לממכר מזון מהיר בעיר התורה והחסידות בני ברק אינו יורד מסר היום: רב העיר הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא התייחס לכך לראשונה בפומבי, בהילולת אביו הגאון רבי יעקב לנדא זצ"ל רב העיר במלאות שלושים שנה להסתלקותו, שנערכה אמש (ה') באולמי 'כליל מלכות' בבני ברק, בהשתתפות אדמו"רי העיר.



במהלך נאומו, התייחס הגרמי"ל לנדא ואמר - "בירושלים אמרו שמקנאים בבני ברק על שאין בה פיצריות, וגם את זה באו לפרוץ ולתת הכשר". הרב סיפר: "בשבוע האחרון דווקא, שוב באו זרים ובאו ופתחו חנות גדולה של פיצה וגם חנות שווארמה אחת ליד השניה, כאשר אני עובר ורואה שומרי תורה ומצוות, כואב ליבי לראות איך מצליח הסיטרא אחרא להפוך יהודים כאלו למרכבה שלו ולעזור לסטרא אחרא להילחם במאכל כשר בבני ברק".

כאן התייחס הרב לנדא לחנויות מסוג ה'קופיקס' שנפתחו כפטריות אחר הגשם בעיר, מה שגרם לתחרות מחירים גדולה כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים'. הרב לנדא אמר "באחרונה פרצה חדשה תוך שבועיים או שלוש נפתחו עשרים חנויות של אוכל מהיר על כל צעד ושעל, והחנויות הללו הם קטנות שאין שם מקום לשבת לאכול, הם הנהיגו אכילה בשוק, אנשים נשים וילדים הולכים ברחוב בידו אחת כוס עם קש ובידו השנייה עוגה, והולכים בשוק ואוכלים.

"התחילו להביא מרק גם מרק הולכים ברחוב, וביום חמישי אוכלים טשולנט ברחוב, בגמרא בקידושין כתוב - תנו רבנן האוכל בשוק הרי זה דומה לכלב, ויש אומרים פסול לעדות אמר רב יהודה בר אבין הלכה כיש אומרים, אז אם אדם אוכל הוא פסול לעדות. אז הגענו למצב שכשיעמדו שני יהודים תחת החופה נשאל אותם אם קניתם בחנויות של אוכל מהיר? אז תואילו לרדת מכאן כי אתם פסולים לעדות. תראו לאיזה מצב הגענו".

הרב לנדא הוסיף כי "רש"י מסביר מדוע הוא דומה לכלב? כי הוא אינו מן היישוב ואין לו בושת פנים, וכן האוכל בשוק הואיל ואינו מקפיד על כבודו, אינו בוש לזלזל בעצמו ולהיפסל והוא יעיד גם את עדות שקר, וכך מחנכים את ילדינו במקום ללמדם הלכות דרך ארץ".













































































הרב לנדא מזון מהיר קופיקס דומה לכלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד