ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

טכניקות לרכוש אהבה והערכה עצמית

אחרי שהרחיב בחשיבות ההערכה העצמית, מספק מומחה הבריאות מרדכי רוט סדרת טיפים ורעיונות להשגתה

טכניקות לרכוש אהבה והערכה עצמית

בכתבה בשבוע שעבר דיברתי עד כמה חשובה וחיונית הערכה עצמית, הן לאדם עצמו והן לסביבתו. בסופו של תהליך הבנו שאדם שלא מעריך את עצמו לא יכול לקבל הערכה ואהבה מסביבתו, וכמו כן הוא מתקשה לתת אהבה והערכה לסובבים אותו.

התבוננו סביבכם, התבוננו על עצמכם ועל ההתנהלות שלכם כמה אנשים אתם מכירים שכל מילת ביקורת ממוטטת את עולמם לחלוטין? אני מכיר אישית לא מעט. אנשים שחיים בתחושה שהם כישלון מוחלט וכל מילת ביקורת שמכוונת אליהם הורסת להם את המצב רוח לכמה ימים. הם לא מצליחים להתגבר על הנאמר ולצאת מזה. הם כ"כ לא מעריכים את עצמם שהם מאמינים שדינם לרע. תמיד. לא משנה מה הם יעשו טוב זה לא משתווה כלל למעשים הרעים שלהם, לטעויות שלהם. כשהם מסתכלים במראה הם רואים אנשים לא טובים.

מה יגרום לו לאדם לשנות את דעתו על עצמו?

אדם צריך לדעת גם כאשר הוא טועה הוא אינו הופך באותו רגע לאדם רע. לא כל מעשיו הטובים נמחקים באותו רגע יש מאזן של מעשים טובים מול מעשים רעים. ניקח לדוגמא גבר שעזר לאשתו לנקות את הבית, עשה מה שביקשה כדי שיהיה לה יותר קל. שעה לאחר מכן שכן נכנס והחל להתווכח עמו והוא צעק עליו. זה שהוא צעק לא מוחק את כל הטוב שעשה באותו יום. הוא טעה אך זה לא הופך אותו לאדם רע ומושחת. הוא יכול להתגאות בעצמו ולהעריך את עצמו על שעשה טוב לאשתו ולבדוק את הטעון בדיקה בהתנהלות שלו מול השכן.

כמו כן כאשר אדם מעריך את עצמו ואוהב את עצמו ומישהו פוגע בו בעבודה, בזוגיות, בחברות, הוא נשאר ענייני ומסוגל להתייחס רק לביקורת בונה ולא לפגיעה סתם. כשאדם יודע את מעלותיו אין לו בעיה לקבל ביקורת ולהתייחס בהתאם - במקום להיפגע ולא להתייחס בכלל. אדם צריך לדעת שכאשר הוא מעריך את עצמו ואוהב את עצמו הוא מסוגל לשמוע ביקורת בלי להיפגע אלא להתייחס לחלק הרלוונטי בביקורת ולנסות לשפר את הטעון שיפור.

כיצד אדם רוכש לעצמו הערכה עצמית?

טכניקה ראשונה שמוכרת כיעילה מאוד היא שאדם ינהל לעצמו יומן חיובי על עצמו. כל אחד יכול לכתוב על עצמו חמישה דברים טובים על האופי שלו. חמישה דברים טובים שעשה באותו יום וחמישה דברים טובים שקרו בעולם או בסביבתו.

טכניקה נוספת היא לשנות את סגנון הדיבור. להימנע מדיבור שלילי של אדם על עצמו. ולא רק זה. אלא להתחיל לדבר באופן חיובי. חשוב לאדם לשמוע את עצמו אומר לעצמו דברים טובים על עצמו אני איש טוב. עשיתי היום דבר טוב וכו'.

הטכניקה השלישית היא לכתוב מנטרה עצמית ולחזור על המנטרה כמה פעמים ביום. לכתוב על פתק משפט כגון: אני ישראל כהן איש טוב, יש לי לב גדול, אני אוהב לעזור לאנשים, אני יודע לשמח את הילדים שלי, אני עושה טוב לעצמי ולסובבים אותי. לקרוא את הכתוב פעמיים שלוש ביום ולתת לעצמנו להפנים את הדברים הטובים שקיימים בנו.

טכניקה חשובה נוספת היא כאשר אדם מרגיש פגוע ומרוקן מהערכה ואהבה עמוס ביקורת לכתוב לעצמו: טעיתי במעשה הנ"ל אך אני טוב בדברים הבאים ויפרט לעצמו את מעלותיו.

זכרו, הערכה ואהבה עצמית הם כנפיים אינסופיות לאדם. הערכה ואהבה עצמית נותנות לאדם כח לעשות הכל לטובת עצמו ולטובת סביבתו.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך
הערכה עצמית אהבה ביקורת הבנה בריאות הנפש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד