כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אלפי הילדים של 'אהרן נפצים'

כינו אותו 'אהרן נפצים' אבל את שמו לא ידענו • רגע לפני פורים, החג הגדול שלו, הוא הלך לעולמו ערירי • טור זכרון

אלפי הילדים של 'אהרן נפצים'
בחדרי חרדים

הוא הלך היום לעולמו, לאחר שנמצא ללא הכרה, במקום הכי גרוע שאפשר רק לדמיין: שירותי בית כנסת - וללא צאצאים. ולי עלו זכרונות ילדות.

אהרן פנקסים, או אהרן נפצים - כך קראנו לו. ילדים של אחרי צהריים ושל לפני פורים.

הוא הלך לעולמו בשבוע בו למעשה החלה החגיגה: ראש חודש אדר. השבוע בו היינו, הילדים, מרגישים את פורים מתקרב - מתחילים עם ה"קפצונים", ה"פיקות", או וי, וגם עם הדינמיות (או דימיניוט, כפי שקראו לזה בסביבה הטבעית של דוכנו).

ממש סמוך לשטיבלא'ך מאה שערים, ומול החנות של יהושע, שאת כינויו בפי הילדים בהחלט לא נעים יהיה להזכיר - עמד אהרן. דוכן שוק סטנדרטי, עליו כמה צעצועים, אבל בתוכו היו ההפתעות - כל נפצי הפורים המתוחכמים, במחירים מוזלים.

אהרן פנקסים, היה מדווש על אופניו, מחזיק בשקיות מרופטות ובהן אוצרותיו, כמעט תמיד כששיערו פרא, והיה נראה שאף אחד לא ידע מאין בא ולאן הלך, בטח לא אנחנו, הילדים.

לאהרן היו את כל הסוגים (פרפר, נחשים), ובכל העוצמות (טייגר, סופר-טייגר). עד שהמשחק הפך מסוכן, אז חדל אהרן. איני יודע מחמת החשש מיד החוק, או מאצבע הילד שלא-תיקטע חלילה.

אולי בגלל המאבקים שניהלו עמו מנהלי ה'שטיבלאך' שיפנה את דוכנו, מה שאכן עלה בידם ברבות הימים. בשנים האחרונות הציג את מרכולתו בדוכן במלכי ישראל, סמוך לדוכן הפיס ול'קאמרנא'.

את תפילותיו היה עושה דווקא בשטיבלא'ך של 'זכרון משה' בשכונת גאולה הסמוכה, שם גם התגורר. בכלל יכולנו לפגוש בו מסביב לשעון. היינו רואים אותו יושב אל השולחן, בבית הכנסת הגדול, כשהוא עטור בתפילין ועטוף בטלית וממלמל פסוקי תהילים. על תפילה במניין נראה שהקפיד מאוד.

מה שהיה בולט אצל אהרן, היה הכבוד לשבת. בשבתות היה לבושו חגיגי, תמיד עם נעליים מצוחצחות ומבריקות, שבלטו מאוד לעין, שכן עמדו בניגוד גמור למראהו האופייני ולתדמיתו המרושלת.

ב'זכרון מוישה' היה לאהרן תפקיד, מידי ערב שבת היה הוא מחלק את ההדסים והעשבים, מחזיק כמה מינים, לזכות בכמה ברכות את המתפללים: בורא עשבי, בורא מיני, עצי הבשמים - כל אחד כמנהגו.

שם גם התפלל ביום שלישי האחרון שחרית ב'נץ', כשמאוחר יותר נמצא מוטל ללא הכרה בחדר השירותים.

אהרן פתיחי ז"ל, היום, כשנפטר גיליתי לראשונה את שמו המלא - הלך לעולמו ללא ילדים, אולם הותיר אחריו רבבות ילדי מאה שערים, עם זכרונות רבים כל כך, זכרונות מאהרון נפצים.
שבת קודש תפילת שחרית אמירת תהילים חג פורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד