כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מלחמת הקרדיטים של ש"ס: המאבק הבא - מינוי דירקטורים חרדים

אחרי הקרב המתוקשר שניהל דרעי מול נתניהו על הקרדיט להנחת המע"מ בתחבורה ציבורית, ואחרי חילופי עלבונות ועקיצות בין גואטה לאנשי יהדות התורה, חושף 'בחדרי חרדים' את מאבק הקרדיטים הגדול הבא - שמתחלק לשניים

גפני ודרעי. צילום ארכיון: פלאש 90
גפני ודרעי. צילום ארכיון: פלאש 90

מלחמת הקרדיטים של ש"ס: בקדנציה האחרונה, ובפרט בשבועות האחרונים, רושם יו"ר ש"ס הישגים בלתי מבוטלים לטובת ציבור בוחריו, כאשר בראשם ניתן לציין את רפורמת ההנחה בתחבורה ציבורית, אך דומה שאינו זוכה לקרדיט ציבורי על כך.

נדמה כי בש"ס הבינו את זירת המאבק התקשורתית והחליטו להשיב מלחמה בכל הנוגע לגניבת קרדיטים. כך, בשבוע האחרון, פרצו כמה וכמה מלחמות - בין אם מול האחות החרדית יהדות התורה ובין כלפי מפלגות אחרות - שהנושא המרכזי בכולן הוא הקרדיט.

'בחדרי חרדים' חושף את שני המאבקים הבאים על הפרק - העוסקים במינוי דירקטורים חרדים לחברות ממשלתיות ובביטול האפליה בנושא, אך תחילה קצת רקע על מלחמת הקרדיטים בשבועות האחרונים:

כבר ביום מימוש ההנחה בתחבורה ציבורית, במקביל לפרסום סקר הרחוב שערך 'בחדרי חרדים' ובו התברר כי רוב הנוסעים לא מודעים לזהותו של מי שהשיג עבורם את ההוזלה, פרץ המאבק הראשון: היה זה לאחר שראש הממשלה לקח את הקרדיט לעצמו בהודעה ששיגר למצביעי הליכוד. דרעי זעם ונעדר באותו ערב מהמליאה.

למחרת יישרו דרעי ונתניהו את ההדורים במהלך סיור משותף שקיימו, אך זה לא הספיק לח"כ החדש של ש"ס, יגאל גואטה, שפרסם את הסטטוס הבא: "אני אולי די חדש בכנסת, אבל עדיין לא מבין איך אחרי ששר הפנים אריה דרעי עובד עוד מלפני הבחירות על הורדת המע"מ, ומיומו הראשון כשר כלכלה פעל לחקיקה בתחום הורדת המע"מ שבסופו של יום אושר על מחירי התחבורה הציבורית, וההנחות במים, ואפילו נתניהו דאג לציין בישיבת הממשלה כי דרעי הוביל את המהלך.

"ואילו היום הוא יוצא לתקשורת ומציג זאת בהודעות לשכתו כאילו היוזמה היא שלו ומשמיט את שמו של דרעי מהיוזמות הברוכות הללו. זאת למרות שתנועת ש"ס הוציאה 650 מיליון שקלים של כספים קואליציוניים ששייכים לה והשקיעה בנושא התח"צ. כשבסיכום מדובר על הטבות בעלות של כמיליארד שקל. אדון ביבי, מה הפלא שכשאתה גונב לדרעי את הקרדיט ומתעסק בקטנוניות, במקום להתעלות מעל עצמך ולהודות לדרעי על המהפכה בתחבורה הציבורית, אתה מתלונן שבנט גונב לך קרדיטים".

גואטה נחלץ לקרב
זו הייתה כאמור הסנונית הראשונה, אבל גואטה לא התכוון להרפות. היעד הבא במלחמת הקרדיטים הוא יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. מולו, נראה שהנקודה סומנה והחץ נשלח. דיווח על הלצה שספק אם נאמרה, במהלך שבת עם מתנדבים, על מלחמת הקרדיטים דרעי-ביבי, בעוד הוא עסוק בהעברת כספים, הביא את גואטה שוב לשמש לפה משוחרר, עבור ש"ס.

גואטה שוב רץ לפייסבוק וכתב את הדברים הבאים: "ידידי היקר והמוערך משה גפני! צר לי מאד שבסופו של יום אתה הרודף הגדול אחר הקרדיט, עד כדי כך שבשבת של איחוד הצלה, במקום לדבר בשבחו של האירגון ובמסירות הנפש של מתנדביו, אתה מדבר בשבח עצמך.

ע"פ דברי קודשו של מרן הרב שך זצ"ל יש לך כרגע לפחות עוד עשר שנים של עשיה כדי להדביק 40 שנה שלא עשיתם מה שאריה דרעי עשה. ועכשיו שדרעי חילק בתוך חודש מיליארד שקל לשכבות החלשות, גם אם תרכוש נעלי ספורט של אדידס ותרוץ אחריו בכל הכוח בחיים לא תשיג את אריה דרעי עם כל התקשורת והיחצנים שלך".

גואטה ספג גל ביקורת על דבריו, בעיקר לאור העובדה שגפני מכהן כבר עשרות שנים כאחד מחברי הכנסת היותר מוערכים, ואילו הוא חדש במשכן הכנסת. בין השאר ספג גם עקיצות מרומזות, כמו זו של ח"כ אורי מקלב בראיון אצל רונן כץ בקול ברמה, לאחר שהאחרון אמר לו: "רצינו לשוחח איתך על פעילותך להעצמת האזרח בביטוח הלאומי".

מקלב הגיב מיד: "צריך להדגיש שמגיע גם קרדיט לח"כ קארין אלהרר, אין לדעת מי עלול להיפגע אם לא יקבל קרדיט ועלולים לפרסם עלי כל מיני שמועות וסיפורים". מן העבר השני, אנשי ש"ס כולל מקורבים ליו"ר דרעי יצאו להגנת גואטה בתקיפות, כשהם מרמזים כי הביקורת על גואטה היא ממניעים, איך לא, גזעניים - "האשכנזים חוששים מזה שהנה הגיע הספרדי שלא מפחד לפתוח את הפה".

מלחמת הדירקטורים
הדי הקרב השני טרם שככו, אך גפני וש"ס כבר נערכים לחזית השלישית, והפעם על הפרק מינוי דירקטורים חרדים בחברות ממשלתיות.

הבוקר (ב) בדיון בועדת הכספים זעם ח"כ משה גפני: "ראיתי את הרשימה של נבחרת הדירקטורים. זה דבר חמור. לא יכול להיות שהדירקטוריונים יהיו מורכבים ממגזר אחד באוכלוסיה. אני לא רוצה להגיד את המילה אבל הסתכלתי. פונים אלי חרדים, יש רבים אקדמאים ברמות הגבוהות. אין בתוך ה-500 (מועמדים אפשריים שנבחרו בועדה שהוקמה בקדנציה הקודמת בכהונת יאיר לפיד כשר האוצר) חרדי אחד, רק כדי שנוכל להגיד לעולם שאנחנו לא מדינה גזענית שמפלה לרעה קבוצה באוכלוסיה. אין אפילו אחד - ומטיפים לנו על שילוב".

את דבריו סיים: "המציאות הזאת לא תימשך, לא יהיה דבר כזה. דיברתי עם ראש הממשלה ועם שר האוצר, לא יכול להיות דבר כזה. צריך להפסיק עם התופעה הזאת. אז אחד מן השניים - או להחליף אנשים או להחליף את החוק".

האמנם מאבק של גפני?

מתברר שבהסכמים הקואליציוניים הייתה זו דווקא ש"ס שדרשה ייצוג הולם לחרדים בדירקטורים ממשלתיים, וכפי שמצויין בסעיף 101 להסכם: "תוקם ועדה שתבחן תנאי סף וקריטריונים חדשים לכהונת דירקטורים בחברות ממשלתיות אשר ייתנו ביטוי למאפיינים של אוכלוסיות הראויות לחיזוק כגון ערבים, חרדים, בני העדה האתיופית וכיוצ"ב".

אז למה גפני נזכר בנושא בדיוק עכשיו? חבר צוות המו"מ ובכיר בש"ס יהודה אבידן, טוען ל'בחדרי חרדים' שהנה הוכחה נוספת לטענת גואטה, על הרצון שלו בקרדיט: "גפני הרי יודע שרק בשבוע שעבר זה עלה על השולחן שוב, במסגרת הבקשה ליישם כל ההסכמים של שתי המפלגות, וראה זה פלא, איך שהוא ראה שזה מופיע כחלק מההסכם שלנו הוא מיד מזדרז להוציא החוצה כאילו הנה עוד הישג שלו".

"גפני רוכב על ההסכמות שלנו"
אבל זה לא הנושא היחיד שנתון כעת במאבק קרדיט - על הפרק ניצבת גם הצעת חוק שהגיש גפני יחד עם עמיתו לסיעה ח"כ מקלב בנושא תיקון אפליית חרדים בחברות בדירקטוריונים.

מדובר בהצעה שאושרה לקריאה ראשונה בשבוע שעבר בועדת חוק ומשפט, כאשר החוק הנוכחי מחייב את נציבות שירות המדינה להעניק ייצוג הולם לנשים, לבני האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, לאנשים עם מוגבלות וכן למי שהוא או אחד מהוריו נולד באתיופיה. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק שירות המדינה, ולהוסיף לחובת הייצוג ההולם הקבועה בו, חובה לתת ביטוי הולם לייצוגם של יהודים בני המגזר החרדי. בנוסף, מוצע לתקן באופן דומה את חוק החברות הממשלתיות, ולהוסיף חובה כי בהרכב דירקטוריון חברה ממשלתית, יינתן ביטוי הולם לייצוגם של יהודים בני המגזר החרדי.

גם כאן, בעצם מדובר בסעיף מתוך ההסכם הקואליציוני עם ש"ס, סעיף 40 הקובע כי "הממשלה תפעל ללא דיחוי להגיש ולהשלים הצעת חוק ...יינתן ייצוג הולם ופרופורציונאלי לאוכלוסיה החרדית בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות"...

"זו עוד גניבת דעת של גפני. גם את זה, רק ש"ס דרשו את זה בהסכם הקואליציוני, והוא רוכב על ההסכמות שלנו, ומכוח זה הוא פועל. כל הסכמת הממשלה ואיתה ועדת שרים לחקיקה שמאשרת, היא רק בגלל שזה חלק מההסכם הקואליציוני שלנו,, מסביר גם כאן אבידן ל'בחדרי חרדים'.


גפני בועדת הכספים על הדירקטורים, הבוקר
דרעי יגאל גואטה קרדיט משה גפני שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד