כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

השופטת לעו"ד: "האם אוכל להתמודד מטעם אגודת ישראל?"

בבית המשפט העליון התקיים הבוקר דיון בעתירה כנגד סיעת 'אגודת ישראל' ורשם המפלגות, בעקבות הסעיף האוסר על נשים להתמודד לרשימת המפלגה לכנסת • העו"ד העותרת מסבירה ל'בחדרי חרדים' - "מה שחשוב לי זה העיקרון"

עצרת תמיכה ביהדות התורה לפני הבחירות
עצרת תמיכה ביהדות התורה לפני הבחירות

בבית המשפט העליון התקיים הבוקר (ב') דיון בעניין 'הדרת הנשים' בתקנון 'אגודת ישראל', שעל פיו שלה אסור לנשים להיבחר למפלגה, במהלך הדיון תהתה אחת השופטות באזני עורך הדין מטעם 'אגודת ישראל' האם היא תוכל להתמודד בשורות המפלגה, וזכתה לתשובה - לא. העתירה לא הוגשה כנגד ש"ס ו'דגל התורה'.

את העתירה שהגישה עו"ד תמר בן-פורת נגד 'הסתדרות אגודת ישראל בארץ ישראל' ורשם המפלגות, חמישה ימים לפני הבחירות לכנסת, היא הלינה על כך שאגודת ישראל מכלילה בתקנון הוראה מפורשת האוסרת על נשים באשר הן נשים, להיבחר למפלגה.

הדיון נערך בהרכב השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז, שטרם קיבלו החלטה בנושא, וביקשו לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, באשר לשאלת תוקפו של סעיף 6 לתקנון 'אגודת ישראל'.

במהלך הדיון, עורך הדין מטעם אגודת ישראל מאיר רוזנשטרוך, נשאל על ידי השופטת דפנה ברק-ארז האם היא עצמה יכולה להתמודד בשורות המפלגה, ונענתה בשלילה. משתתפים שנכחו באולם בית המשפט סיפרו ל'בחדרי חרדים' ניכר היה שרוחן של השופטות אינה נוחה מהתקנון שאינו מאפשר לנשים להתמודד למפלגה, והן ציינו כי מדובר לכאורה באפלייה.

מי שעוד השתתף בדיון הוא עו"ד יונתן ברמן מטעם רשם המפלגות, שציין בפני בית משפט העליון כי באפשרות הרשם לפסול מפלגה, אך אינו יכול לשנות או לפסול סעיפים קיימים בתקנון. מי שיכריע האם הרשם יכול לפסול סעיפים בתקנון מפלגה, הוא היועמ"ש מנדלבליט.

הין היתר ציינה השופטת: "הסעיף מפלה. ונניח שהיו כותבים שרק לבני עור יכולים להתמודד גם לא היינו מתקנים?". עם זאת אמרה לרשם המפלגות: כי אין לה כוונה לפרק את המפלגה אלא לתקן את התקנון, וכי היועץ המשפטי, "לא יכריע האם ניתן לפסול סעיף, אלא להסביר למה א"א לפסול או לדרוש לתקן סעיף, כי הרי יכולות ליפול טעויות חמורות, אז צריך לחיות איתן לנצח?".

מגישת העתירה עו"ד תמר בן פורת אמרה בשיחה ל'בחדרי' כי "בית המשפט העליון התייחס לטענות שהועלו ברצינות רבה, וביקש להבין את עמדת היועמ"ש במספר נקודות, בעיקר על היקף סמכותו של רשם המפלגות בקשר לתקנות של מפלגות, ובכלל זה בקשר להוראה שעשוייה להיחשב כלא חוקית".

לדבריה, אין לה דבר נגד הציבור החרדי, ויש כללי צניעות הלכתיים, המשפיעים על ההתנהלות בין נשים לגברים. "אני חושבת שההתייחסות לאישה ביחס לתקנון, מבטאת זלזול והשקפת עולם של חוסר כבוד לנשים".

עוד הוסיפה עורכת הדין, "מה שמעניין אותי הוא העיקרון, וזה לא משהו אישי. אין לי בעייה עם השקפת העולם החרדית, כאשר רוב אזרחי ישראל יש להם בני משפחה חרדים, כולל אני עצמי".
הדרת נשים לא בוחרות לא נבחרות יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד