כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

אחרי מאבק: חוק העמותות אושר

אחרי מאבק ציבורי: חוק העמותות שהובילה שרת המשפטים איילת שקד, אושר בכנסת בקריאה ראשונה

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה, של שרת המשפטים איילת שקד, המכונה חוק העמותות.

לפי החוק יש חובת שקיפות מוגברת, על עמותות וחברות שעיקר מימונן מתרומות שקיבלו מישויות מדיניות זרות. עמותות וחברות אלה, יציינו שעיקר מימונן ממדינה זרה בכל פרסום המיועד או זמין לציבור, בפנייה בכתב לנבחר ציבור או לעובד ציבור, בדין וחשבון שהם עורכים ומפיצים לציבור ובכל דיון המתקיים במקום העבודה של עובד ציבור או נבחר ציבור.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "אחרי שנים שהשמאל הפך את השקיפות "קרדום לחפור בו" וכלי מנהלי לעשות בו שימוש פוליטי כנגד הימין - התחלתם לחשוב שהשקיפות זו נחלה שירשתם; התחלתם לנהוג בשקיפות "מנהג בעלים". כאילו השקיפות היא נכס שהיה רשום בטאבו על שם אבא שלכם. כאילו אתם "בנים ממשיכים". אתם בשמאל הרי מזדעקים על עצם השימוש של הצעת החוק בביטוי "שקיפות" כאילו לקחו מכם משהו ששייך לכם.

"תצטרכו לקבל את זה שלפעמים הנושא החשוב הזה מקודם על ידי חברים ממפלגות השמאל ולפעמים על ידי חברים ממפלגות הימין. טוהר המידות, שקיפות ומנהל תקין אינם עניינים שמקודמים על ידי צד אחד בלבד.

"רובכם מנתקים בין דמוקרטיה לשלטון הרוב. אצלכם דמוקרטיה היא שלטון הצדק. ורק אתם כמובן יודעים להגדיר מהו צדק. צדק הוא עוד מושג שנדמה לכם שרשום על שמכם בטאבו. יהודי חכם אמר פעם שחושך לא מגרשים באמצעות מקל; חושך מגרשים באמצעות אור. חוק השקיפות הוא הבחירה שלנו להוסיף אור למערכת הציבורית. להגביר את המידע הנגיש לציבור. חוק השקיפות הוא דרישה להפסיק ולהתחבא. הוא חובת התייצבות בפני הציבור".

ח"כ יאיר לפיד אמר: "הבעיה בחוק העמותות היא שהוא מחטיא את המטרה. אני נלחם בעמותות האלה הרבה לפני אלה שהתעוררו עכשיו. אתם מחזקים את עמותות השמאל ההזויות האלה ונותנים להם לגיטימציה של ממשלות אירופאיות ועושה אפקט הפוך. זה מקל עליהם לאסוף תרומות והופך אותם לארגונים לגיטימיים בחסות ממשלות אירופאיות".

ח"כ יצחק הרצוג הגיב: "מוטלת עליכם האחריות. אתם לא בחנתם את המשמעות את החוק הזה על מצבה של ישראל בפורומים החשובים ביותר ואין לכם מושג איזה נזק הוא גורם לידידיי ישראל ואלה שמגינים עליה. אני קורא לכם תעצרו את החקיקה הו שמפלה ארגונים מזרם אחד לארגונים מזרם אחר".

ח"כ זהבה גלאון הגיבה: "שרת המשפטים נשאה את שם השקיפות לשווא. את מדברת בשם השקיפות? למה לא דיווחת לנו על זהות התורמים העלומים שלך שאחד מהם חשוד בסחר בסמים ובנשק כפי שנחשף בתחקיר מולד? זו לא שקיפות זו רדיפה פוליטית. מי שמוציא את דיבתה של ישראל בעולם זה איילת שקד והחברים המתנחלים שלה".

ח"כ מירב מיכאלי: שרת המשפטים מאשימה אותנו שאנחנו רוצים לקחת מונופול על השקיפות, כאילו היא מביאה שקיפות. רק ברביעי האחרון הקואליציה הפילה הצעת חוק של ציפי לבני שאם שקיפות אז על כולם. החוק הזה הוא לא שקיפות, הוא חוק הטלאי הצהוב לעמותות של זכויות אדם. אלה ארגוני שלום שזו מילה מגונה בעידן הזה. זה החוק הכי צבוע שהגיע לכנסת הזו מיזה הרבה זמן.

ח"כ איימן עודה: הפרלמנט האתונאי קרס כאשר חברי פרלמנט החליטו להשעות חברי פרלמנט אחרים. אנחנו נמצאים במדרון חלקלק של כרסום המרחב הדמוקרטי. אם מדברים על נאמנות חשוב לחשוב האם לממשלה יש נאמנות כלפי אזרחיה גם העניים וגם הערבים או שאין לה כלל וכלל נאמנות. ראש המסיתים הוא ראש הממשלה נתניהו, שעושה דב לגיטימציה לכל מי שחושב אחרת רק בשביל לשמור על השלטון שלו.

ח"כ אורן חזן: אני שומע נואם אחר נואם מהצד הנאור שרק לו בלבד אכפת מזכויות אדם, דמוקרטיה וכבודה של מדינת ישראל. על מי אתם עובדים? הציבור בישראל כבר לא קונה את הסיפורים שלכם. קשר השתיקה של השמאל בישראל מזלזל בציבור בישראל ומסכן הלכה למעשה את ריבונותה של מדינת ישראל".

ח"כ חנין זועבי הגיבה כי, "הפליאה והזעם צריכים להיות מופנים כלפי יתר חברי הכנסת שלא מוצאים לנכון אף פעם לנחם משפחות שכולות פלשתיניות. המפריד בין דם לדם הוא גזען מסוכן ואכזר".

הדברים עוררו סערה במליאה, ח"כ זועבי המשיכה לדבר לאחר שזמנה תם על אף בקשות חוזרות של מנהלת הישיבה ח"כ נורית קורן והורדה מהדוכן בכח על ידי הסדרנים.
חוק העמותות כנסת ישראל איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד