ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מאמר ב'יתד נאמן' על סרטון חרדי לצה"ל: תעמולה צפון קוריאנית

מאמר ב'יתד נאמן' על סרטון הפיתוי לגיוס לצה"ל, מגדיר אותו כמגוחך ומשווה אותו לתעמולה צפון קוריאנית

חייל חרדי
חייל חרדי

הסרטון המלגלג שהפיקו במשרד הביטחון, בו נראה אדם המחפש שידוך לבתו ומוצא את המובחר שבמובחרים - חייל בגדוד 'נצח יהודה', מביא למאמר בעיתון 'יתד נאמן'. תחת הכותרת 'לעג לרש' מכנים ביתד את הסרטון כ"חוצפה שערורייתית".


הסרטון שעורר את הסערה

כותב המאמר מספר כי "בפיונגיאנג שבמדינת קוריאה הצפונית הורגשה לאחרונה תכונה חריגה. השליט הדיקטטור והלא שפוי החליט לגייס קבוצת אנשים לתפקיד חשאי ביותר, הנוגע לאינטרסים הכמוסים ביותר של המדינה. אמנם מדובר היה בסך הכל בעבודות משק בית ותחזוקה מהסוג הירוד, לצד הענקת שירותים כגון מלצרות ומלאכות מטבח. אלא שמקום העבודה הוא אחד הבסיסים הסודיים ביותר של המדינה, שכל דליפה ממנו מסכנת את קוריאה.

"באותו בנין שעתיד לשמש מקום העבודה, התנהלו הדיונים הכי רגישים לביטחונה של המדינה שיש לה מה להסתיר. בבנין ההוא הסתובבו האנשים הכי עלומים שעל זהותם חל איפול מוחלט. הדיקטטור הממולח, מסיבות אובייקטיביות, סרב לקחת סיכונים. לא כל אחד יכול לעבור כאן סיווג בטחוני נדרש. לקחת אנשים חרשים שלא ישמעו את המדובר, אי אפשר היה, כי צריך לתקשר אתם, לפעמים במהירות, וגם אי אפשר לקחת סיכון שהם הרי רואים את מה שקורה וצופים במתרחש. מיותר גם להסביר למה לא גייסו עוורים לתפקיד הרגיש. האלטרנטיבה היחידה שעמדה בפני שלטונות פיונגיאנג הייתה, לגייס אנשים רפי שכל עם מנת משכל ירודה ביותר, שישמעו, יראו, אך לא יבינו ולא ידעו לפרש את שראו עיניהם ואת שאוזנם שמעה.

"כמובן שבמושגים קוריאנים, המשכורת שהוצעה הייתה גבוהה ביותר. הם אומנם היו אנשים "סוג ג'" – לפי סולם ההגדרות המקומי, אבל בגלל הדרישה המאוד ספציפית בהתאמה לתפקיד, המשכורת הייתה נכבדת ביותר, בלשון המעטה. את הפרסום לגיוס מועמדים העביר משרד הביטחון הקוריאני במסלול עוקף תקשורת רשמית. המסרים הועברו ברשת שכמובן שיתפה פעולה ובאמצעות סרטונים שנשלחו מאדם לאדם בתקשורת קבוצתית.

"אבל איזה קוריאני ירצה לטבול את רגליו במדמנת השלטון מטיל האימה? אז מה היה המסר שנועד להתגבר על המכשול? הצעירים האלה הם המובחרים שבמובחרים. ביכולתם לפרנס את משפחתם בכבוד ברווחה כלכלית. בתהליך שטיפת המוח שהתעמולה הקוריאנית הנפיקה, הפכו הצעירים המוגבלים האלה למבוקשים ביותר כחתנים. הם הוצגו כנדרשים ביותר לשידוכים ברחבי פיונגיאנג הבירה".

כאן מדמה הכותב את הסיפור לסרטון של משרד הביטחון - "זה קרה גם בישראל! האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון הפיק סרטון ירוד במטרה לשכנע בחורים חרדים להתגייס לשירות צבאי בגדוד "נצח יהודה". בסרטון נראה אב בעל חזות חרדית שמחפש שידוך לבתו. השדכן מציג בפני האב ארבעה מועמדים שניצבים בחלון ראווה: האחד הוא איש שיווק של טלפונים ניידים, הבא אחריו הוא זבן בחנות נעליים, השלישי סיים למודי משפטים – ושלושת אלה נדחים ע"י האב שבוחר במועמד הרביעי: "עילוי שבעילויים, מובחר שבמובחרים, בוגר המסלול החרדי הצבאי של 'נצח יהודה', התקבל לאקדמיה, רכש השכלה והוא מקפיד על קלה כבחמורה, א גרויסער מתמיד... הוא פייטר אמיתי והוא גם יפרנס טוב טוב טוב. חתן סוג א'... האתרוג", כך מתוך תמליל סרט התעמולה המחריד של משרד הביטחון".

ממשיך כותב המאמר ותוקף: "מלבד החוצפה השערורייתית שיש בניסיון הנואל להסית ולהדיח, מעבר לתיעוב המכוער שיש בניסיון לכבוש את המלכה עימי בבית, מדובר ביוזמה נחותה שהיא ממש לעג לאינטליגנציה. אומנם גורמים בצבא ובמשרד הביטחון מתנערים מהיוזמה וזאת רק כי הם מבינים שסרטון כזה משיג מבחינתם את ההיפך – ולכן תודתנו על פרסומו.

"כל דרדק בציבור החרדי יודע, שהמובחרים שבמובחרים הם אלה חובשים את ספסלי בית המדרש. זו שאיפה של כל הורה, ועל השאיפה הזו מתחנך כל ילד משחר ילדותו. כל שווער מוכן לעשות כל ביכולתו ואף מעבר לכך, כדי לקבל לתוך ביתו צורב אמיתי ולהשיא את בתו עם בן תורה שממית עצמו באוהל, בהתמדה, ביגיעת התורה ובסיתות המידות.

"גם אלה שנאלצו לעזוב את הסטנדר עקב אילוצי החיים, גם אלה שנאלצו להיפרד מהסטנדר הישיבתי עקב אילוצי הפרנסה, שואפים שבניהם יהיו לומדי תורה – בפירוש לא כמוהם – אלא שיזכו לשקע את עצמם בעולמה של תורה כל ימי חייהם. כל אדם חרדי יודע שמי שהגיע למסגרות הצבא, הוא עלה שנשר בשלכת התקופה, ולא "מובחר שבמובחר". כמו בקוריאה, יתכן שיש לו פרנסה מצויינת, אבל הוא סוג ג'! הוא בפירוש נחות יותר, חשוב פחות – כפי שכל "בעל בית" שלא זכה ל"שבתי בבית ד' כל ימי חיי" יודע להסביר. מי שיתגייס למסגרות של "נצח יהודה" מבין היטב שבסופו של דבר מי שמגיע להגן על הסודות של פיונגיאנג איננו מובחר שבמובחר – גם אם הוא "מפרנס טוב טוב טוב"

"וגם אם התעמולה שקוראת לו ליפול ברשת הצפופה והמסוכנת מספרת באירוניה ובהומור תפל שהוא יהיה מבוקש בשידוכים. הוא יודע היטב שעל פי ההגדרה הקוריאנית הוא "סוג ג'" – ובשידוכים הוא מתאים למי שמתאימה לו. לעג לרש!".

מסיים כותב המאמר - "אם משרד הביטחון מאפשר לאנשיו לבצע פעולות מיסיון מהסוג הזה, בל יופתע לראות שהדברים מעוררים בציבור החרדי גיחוך ובעיקר ריאקציה – וטוב שכך. אם במקום לעסוק בביטחון, המשרד מנסה לשנות את תדמיתם של מגוייסי קים ג'ונג און החרדים והופך למשרד שידוכים ולשכת עבודה, אל יופתע כאשר הציבור התורתי לא רק מפאר את לומדי התורה שמחזיקים את העולם בתורתם, נושא אותם על כפיים ומעלה אותם על נס – כראוי להם, דואג למניעת טשטוש ועיוות, ודוחה בחיוך, בגיחוך ובשאט נפש את כל מה שמאיים על לימודם ותומתם".
יתד נאמן משרד הביטחון סרטון נצח יהודה חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד